dnes
Neděle - zatazeno
6°C
zítra
Pondělí - obcasny-dest
6°C
pozítří
Úterý - obcasny-dest
10°C
Bikesharing v Praze: soutěž na veřejnou půjčovnu kol bude vypsána možná už příští rok
Bikesharing v Barceloně. Foto: autorka

Bikesharing v Praze: soutěž na veřejnou půjčovnu kol bude vypsána možná už příští rok

Veřejné půjčovny kol možná budou i v Praze. Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat nicméně upozorňuje na to, že je třeba nepodcenit výběr oblasti, kde budou kola umístěna – Praha je podle něj totiž členitější než jiná města, která takzvaný bikesharing mají.

Pražské zastupitelstvo nedávno projednalo petici za veřejné půjčovny kol pro metropoli, takzvaný bikesharing. Zastupitelé vzali požadavky petentů na vědomí a požádali Radu hlavního města Prahy, aby informovala kontrolní výbor o průběhu přípravy zavedení veřejné půjčovny.

Obsahem petice je přání, aby v Praze vznikla síť samoobslužných půjčoven jízdních kol, jelikož právě kola jsou podle petentů ekologickou alternativou k automobilové dopravě. Zřízením půjčoven kol by se Praha podle petentů zařadila mezi evropské metropole, kde již podobný systém půjčování kol funguje. Jsou to například Paříž či Barcelona.

Hudeček podepsal smlouvu s Českou spořitelnou

Petici, která vznikla v roce 2012, a během týdne ji podepsalo 2000 lidí, již předtím projednal výbor pro dopravu, jeho členové myšlenku petice také podpořili. Pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) na základě usnesení Rady podepsal smlouvu s Českou spořitelnou o vypracování studie Zavedení bikesharingu v Praze.

Česká spořitelna zpracovává studii zdarma. Podmínkou bylo jen to, že město na projekt přispěje sto tisíci korunami. Pokud vše půjde podle plánu, výběrové řízení na realizaci projektu by bylo vypsáno zřejmě příští rok. V Praze by bylo následně v budoucnu rozmístěno třicet stojanů, přičemž na každém by bylo osm sdílených bicyklů.

Je třeba dobře navrhnout oblast pro půjčovny

„Veřejné půjčovny kol by Praze rozhodně prospěly. Zvlášť v centru by to byla jistě vítaná služba pro lidi, co by jinak museli scházet na jednu, dvě stanice do metra,“ uvedl Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat.

Praha je podle něho nicméně členitější než jiná města, která bikesharing mají. „Takže je potřeba dobře navrhnout oblast, kterou bude systém pokrývat. Bez problému je Staré Město, Malá Strana, Nové Město, Karlín, dolní Nusle, Vršovická, možná Letná, dolní Vinohrady a Žižkov,“ dodal.

Pro Prahu je podle něj důležité, když bude bikesharing chápaný jako rozšíření veřejné dopravy. „Lidé, kteří mají tramvajenku, by ho třeba mohli používat zdarma. Riziko vidím v tom, že se nepovede realizaci dobře promyslet, třeba když nebudou stanice s koly na těch nejvhodnějších místech,“ doplnil.

Expert: Ubylo by aut, ale v začátku by to byl adrenalin

Všemi deseti je pro veřejné půjčovny kol dopravní expert Ivan Lejčar. „Výhody vidím v tom, že je to zdravý, rychlý, svobodnější a bezstarostný přesun z místa A do místa B. Příklad: mohu jet po práci do vzdálenější restaurace na oslavu a nemusím se při návratu starat o kolo, mohu zpět odjet taxíkem, MHD nebo jít pěšky,“ uvedl.

A přidal i druhý příklad: „Při cestě do práce si nasednu na půjčené kolo, dojedu k metru, tam kolo nechám, nemusím stát v zácpě aut a zpět mohu opět jet od metra na vypůjčeném kole nebo jet tramvají, jít pěšky a nakoupit si mléko…“. Výhodu vidí i v tom, že by v ulicích Prahy bylo méně aut.

Vnímá ale i jednu nevýhodu: „V počátečních fázích rozvoje bikesharingu nebude dobudována ucelená infrastruktura pro cyklodopravu, bude to trochu adrenalinová záležitost.“

Kruh se podle něj uzavře, když množící se uživatelé bicyklů vytvoří tlak na urychlení realizace infrastruktury pro bezpečnou cyklistickou dopravu – jako například v Holandsku.


Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30 | Aktualizováno 1. ledna 1970, 01:00

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru