Bezejmenný most na Žofín má opět funkční osvětlení, které bylo desítky let skryto
1. listopadu 2022 13:37
Most s obnoveným osvětlením. Zdroj foto: TSK Praha
Původně na ostrov vedla dřevěná lávka, která byla v roce 1875 nahrazena železným příhradovým mostem, který stál asi 40 metrů po proudu níže. Most byl poškozen povodní v roce 1940, odstraněn a nahrazen dřevěným provizoriem.
Nový most na ostrov byl postaven v letech 1947 až 1948 a spojuje Masarykovo nábřeží s ostrovem zvaným také Žofín. Most má jediný železobetonový oblouk o rozpětí 27,48 metru. Jeho šířka je 12,60 metru.
„Praha nemá jen známé historické mosty přes Vltavu, jako je ten Karlův nebo Legií, či mosty na důležité dopravní infrastruktuře, jakými jsou Barrandovský nebo lanový most na Jižní spojce. Patří k ní také menší mosty a lávky, které jsou často velmi unikátní. Jsem rád, že jsme mohli tomuto mostu po třiceti letech vrátit jeho zašlou slávu, kterou si zaslouží. Nyní opět svítí stejně jako před necelými 75 lety, kdy byl postaven,“ uvedl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Cílem rekonstrukce mostu bylo prodloužení jeho životnosti. V rámci oprav TSK provedla sanaci celé konstrukce, dobetonávku spodní stavby, opravila odvodnění a příslušenství mostu. Na vnějším plášti zábradlí byly provedeny restaurátorské práce a obnovená je také protikorozní ochrana vnitřního ocelového rámu. Položena byla nová izolace mostovky a vozovkové souvrství.
„Most jsme museli kompletně zrekonstruovat. Jeho problémem bylo dlouhodobé zatékání do konstrukce mostu a do spodní stavby, což způsobila absence jakékoliv izolace pod vozovkovým souvrstvím, a tím pádem docházelo k výrazné degradaci betonu a korozi výztuže spodní stavby. V průběhu opravy došlo k výměně kabelů vysokého napětí a mohlo se tak obnovit osvětlení v zábradlí, o kterém nikdo nevěděl,“ sdělil náměstek generálního ředitele a místopředseda představenstva TSK Josef Richtr.„Pro nás to byla velká výzva a jsem rád, že jsme se mohli k této rekonstrukci připojit. Původní osvětlení bylo v minulosti zrušeno a zakryto kovovými deskami, takže projekt s tím nepočítal. Museli jsme se tedy operativně rozhodnout, zda ho obnovit a jakou technologii zvolit i s ohledem na památkovou ochranu a nárůst cen energií,“ doplnil předseda představenstva městské společnosti Technologie hlavního města Prahy Tomáš Jílek.
Po úmrtí Karla Gotta před třemi lety tehdejší vedení Prahy 1 navrhlo, aby most bezejmenný most nesl jméno zpěváka. „Malý most mezi Národním divadlem a Slovanským ostrovem, kde v paláci Žofín Karel Gott mnohokrát vystupoval, dosud nenese žádné pojmenování a je zároveň symbolickým spojením dvou pro český národ důležitých národních a kulturních míst,“ zdůvodnil tedy místostarosta Prahy 1 Petr Hejma (My, co tady žijeme / STAN) návrh. K realizaci nedošlo, most tedy nadále žádné jméno nemá.