Betonové zábrany byly po dvou týdnech odstraněny ze Smetanova nábřeží, opět se zde mění dopravní režim
8. června 2020 16:46
Nábřeží bude ve směru od divadla neprůjezdné do 30. září. O případných dalších úpravách bude magistrát s radnicí Prahy 1 jednat. Značení se změní zítra večer, nejpozději ve středu ráno. Nyní musí řidiči uzavřený úsek objíždět Divadelní ulicí.
Nábřeží mezi kavárnou Slavia na křižovatce s Národní třídou až k ústí Divadelní ulice zavřelo hlavní město v druhé polovině května jako podporu podnikatelům postiženým opatřeními proti koronaviru. Na silnici vznikly restaurační zahrádky. Pro řidiče jedoucí po nábřeží od Karlových lázní k Národnímu divadlu se nic nezměnilo.
Omezení dopravy na Smetanově nábřeží vyvolalo v uplynulých týdnech odpor magistrátní opozice a také vedení Prahy 1. „Byli jsme proti tomu, aby se takto jednostranně uzavřela část nábřeží a doprava se svedla do obytné zóny. Zklidňovat dopravu chceme tam, kde lidé skutečně bydlí. Zároveň jsme kritizovali estetickou stránku těmi žluto-černými bloky, což nám nepřišlo důstojné pro památkovou rezervaci,“ uvedl starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN).
Na silnici tak nově budou květináče se stromky a chodník bude prodloužen až ke kolejím. Město použije provizorní skládací obrubníky, uvnitř kterých bude dlažba. „Během zítřka bude posunut obrubník a květníky se zelení a bude to vypadat důstojněji,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Zároveň uznal, že betonové bloky nebyly estetické a důstojné tomu místu.
„Jsme rádi, že se debata nad uzavírkou Smetanova nábřeží konečně otevřela. Nadále se chceme bavit o variantě sezónní nebo víkendové uzavírky nábřeží,“ sdělil také.
Magistrát společně s první městskou částí zahájí jednání o budoucí podobě nábřeží. Zda bude trvale uzavřeno, zatím nebylo rozhodnuto. Město zvažuje, že se v oblasti upraví tramvajové zastávky. Nové budou ve směru z Podskalí u Žofína a u Karlových lázní, rozšíření se dočká tramvajový můstek u stanice metra Staroměstská.
„Snažíme se koncepčně projednat naše záměry. Shodneme se na tom, že je potřeba omezit zbytnou tranzitní dopravu skrz centrum Prahy,“ podotkl starosta Hejma.
Praha 1 podle něj chce zprůchodnit takzvaná čapadla (tunely) pod Smetanovým nábřežím. Jedno je z ulice Divadelní, to se otevře během pár dní. Další je na konci ulice Karolíny Světlé, ale to je nyní zasypáno.
„Dlouhodobým cílem Prahy 1 je zklidnění dopravní situace v centru, zejména pak zásadní omezení tranzitní dopravy, vše ale musí být řešeno opravdu koncepčně a po dohodě vedení hlavního města a jednotlivých dotčených městských částí. Zároveň nesmí být v žádném případě negativně ovlivněn život místních,“ dodal.
Radní Prahy 1 Michal Caban (My co tady žijeme) je přesvědčen, že současná jednání Prahy 1 a vedení hlavního města mohou přinést důležité změny. „Věřím, že to může být významným impulsem k tomu, abychom například na Smetanově nábřeží a v jeho okolí přišli s řešením, které bude praktické a zároveň bude odpovídat kritériím Pražské památkové rezervace,“ uvedl Michal Caban.
Podle starosty Hejmy nejvyšší čas k tomu, aby byly úzce koordinovány všechny projekty týkající uvedeného nábřeží a přilehlých náplavek a lokalit, ale i celé Pražské památkové rezervace. O konkrétní podobě provozu kavárenských předzahrádek a o dalším programu na Smetanově nábřeží během léta se podle Petra Hejmy bude ještě jednat.