Bémův a Topolánkův tunel v Praze nebude, město zkrotí magistrálu jinak
22. června 2013 15:41
"Před třiceti lety tu jiný premiér slavnostně otevíral severojižní magistrálu. Je mi opravdovou ctí vám tu oznámit, že ji z tohoto místa v dohledné době zase odstraníme,“ řekl v roce 2008 premiér ve svém projevu u příležitosti podpisu memoranda. Přetnutí nejslavnějšího pražského bulváru označil jako zločin, který bude v blízké budoucnosti napraven.
Po pěti letech je vše jinak a pražské zastupitelstvo na svém posledním zasedání tento čtvrtek rozhodlo, že návrh této celoměstsky významné změny nepodpoří. Nový primátor Tomáš Hudeček projekt tunelu označil z architektonického, dopravního i finančního hlediska jako nesmyslný. Jde podle něj o relikt minulosti, na který Praha stejně nemá peníze.
To vybudilo bývalého primátora Pavla Béma k ostré reakci na svém blogu, kde obvinil Tomáše Hudečka, že není vizionář a neumí myslet na několik let dopředu. Až se podle něj Česká republika i Praha dostane ekonomické krize, měla by být připravena na významné infrastrukturní investice.
Zastupitelé při svém rozhodování vzali na vědomí nesouhlas Prahy 1 a 2, které byly proti tunelu a požadovaly zastavení změny územního plánu. Několikasetmetrové tunely v okolí Národního muzea měly stát zhruba 12 miliard. Již dříve se proti němu postavil také magistrátní odbor dopravy a ministerstvo kultury.
Město chce jít cestou humanizace
Jak chce tedy město problém s magistrálou v historickém centru, po které denně projede 100 000 aut řešit? Hodlá magistrálu humanizovat. V jejím rámci by se měl snížit počet jízdních pruhů a mělo by zde přibýt více křižovatek.
Humanizace by měla stát miliardy. Plány na zklidnění magistrály však existují již mnoho let, politici se stále odvolávají na nefungující tunel Blanka. Po jeho zprovoznění by se totiž měl počet aut na magistrále v centru snížit.
Již v minulosti se však objevily studie, které toto zpochybňují a aut prý ani pro zprovoznění Blanky neubude. Přitom reálně uvažovat o „humanizaci“ dopravní tepny lze až v okamžiku, kdy dojde ke znatelnému snížení dopravy v oblasti.