Dnes Pátek - zatazeno 19°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Běchovice možná odhluční od Pražského okruhu až 45 metrů vysoké ochranné valy
Pražský okruh funguje například na jihozápadě Prahy. Foto: archiv

Běchovice možná odhluční od Pražského okruhu až 45 metrů vysoké ochranné valy

Při výstavbě křižovatky Pražského okruhu u Běchovic by mohly vzniknout až 45 metrů vysoké ochranné valy, které by byly porostlé stromy a zelení. Valy budou chránit obyvatele před hlukem z plánované dálnice. Vyplývá to z dokumentu, který včera schválili pražští radní. Vzali na vědomí urbanistickou studii výstavby valů od společnosti Satra a také uložili magistrátním úředníkům nechat vypracovat podkladové studie a průzkumy pro zpracování dokumentace pro řízení EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí.

Pražští radní schválili urbanisticko-architektonickou studii zemních valů Běchovice. Desítky metrů vysoké valy mají ochránit obytnou zástavbu před negativními vlivy staveb Pražského okruhu číslo 511, 510 a přeložky silnice I/12. 

„Pracujeme také s možností, že při stavbě valů použijeme rubaninu vykopanou při stavbě metra D nebo Městského okruhu. Nákladní auta by nemusela jezdit 50 až 80 kilometrů daleko,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). 

Ochranná hradba porostlá zelení vznikne na pozemcích, které pro tyto účely již dříve vykoupil pražský magistrát a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Plocha valů na pozemcích magistrátu je 17,7 hektaru a na pozemcích ŘSD činí 12,6 hektaru. 

Odhlučňovací prostor vyplňuje území mezi ulicí Českobrodskou na severu, obytnými domy na východě a navrhovanou mimoúrovňovou křižovatkou Dubeč stavby DO 511 západně a přeložkou silnice I/12 vedoucí jižně od Běchovic. 

Studie počítá s několika variantami valů, ty by mohly dosahovat maximální výšky 35, 40 nebo 45 metrů. Prostor může být funkčně využíván jako lesopark či ovocný sad. Severní vyvýšenina valů pak může plnit funkci rozhledny. Druhová skladba bude předmětem dalších jednání, neboť je důležité zajistit vodu, ale rovněž to, aby valy nezačaly po čase podléhat erozi a nerozpadaly se. 

V případě stavby nejvyšší varianty bude zapotřebí navést nejméně 7,72 milionu metrů krychlových zeminy, přivést by se mohla hlušina vytěžená ze stavby metra D, čímž by hlavní město mohlo ušetřit přibližně pět miliard korun za její uložení. 

Hradbu bude možné překonat stezkami pěšky či na kole, dostupné zůstane také parkoviště P+R Běchovice u Českobrodské. 

Autoři studie navrhují nejprve vybudovat ochranné valy a zeleň a poté teprve začít se stavbou silnice. Magistrátní odbor investic nyní zajistí vypracování podkladových studií a průzkumů pro zpracování dokumentace EIA a projektové dokumentace k územnímu řízení. 

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je zhruba polovina. Chybí úseky 511 na jihovýchodě a 519 na severozápadě mezi Suchdolem a Březiněvsí. Pokud půjde vše dobře, ŘSD chce v případě části mezi D1 a D11 začít stavět v příštím roce a hotovo by mohlo být v roce 2025. V případě druhého chybějícího úseku by se mohlo začít stavět v roce 2024, nebo 2025.


Autor: puc

Praha 10: Živnostenský odbor pouze na objednání

25. března 2024 ve 12:28

Počínaje dnem 4. dubna budou čtvrtky určeny pouze pro objednané klienty odboru. S konkrétním referentem se lze domluvit telefonicky či e-mailem nebo se objednat elektronicky.

Další články
Nahoru