Barrandovský most je po dvouletých opravách plně průjezdný
24. listopadu 2024 14:16
Opravený most v neděli po poledni otevřeli zástupci hlavního města a jeho firmy Technická správa komunikací (TSK), která se o pražské mosty stará. „ Hotovo! Kompletně rekonstruovaný Barrandovský most předáváme řidičům o rok dříve, než jsme původně plánovali. Přestože uzavírky spojené s rekonstrukcemi silnic politické body nepřinášejí, my jsme měli odvahu do toho jít a celou tuto extrémně náročnou opravu jsme zvládli s předstihem. Most je nyní jako nový, je zpevněný ultravysokopevnostním betonem, takže bude sloužit všem 150 tisícům řidičů, kteří po něm každý den projedou, další desítky let. Děkuji všem, kteří se na jeho rekonstrukci podíleli, za jejich práci a také řidičům za jejich trpělivost a ohleduplnost při nezbytné uzavírce,“ uvedl náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Díky sloučení finálních etap skončily práce oproti původnímu plánu o rok dříve, především kvůli volbě modernějšího betonu se však cena zvýšila z 594,5 milionu na 1,14 miliardy korun.
„V každém velkém městě je doprava jednou z klíčových priorit. V Praze máme hodně problémů, které je nutné řešit. Jedním z nich byla a je i rekonstrukce Barrandovského mostu. Pevně věřím, že provoz bude nyní bez problémů a komfort řidičů se opět zlepší,“ řekl primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
Barrandovský most tvoří dva mosty. Je z roku 1983 a denně ho přejede na 144 000 aut. Opravoval se poprvé, práce začaly v květnu 2022 na jižním mostě, po kterém jedou auta ve směru ze Smíchova do Braníku.
Letošní práce na severní části začaly v březnu a původně měly být hotové na konci letních prázdnin. Nakonec se kvůli horšímu než předpokládanému stavu konstrukce protáhly do podzimu.
Rekonstrukce Barrandovského mostu se uskutečnila ve čtyřech etapách na nosné konstrukci a samostatné sanaci pilířů. Byla zajištěna kompletní výměna mostního svršku, včetně izolačního systému a vyrovnávací vrstvy z vysokopevnostního betonu UHPC (ten se vyznačuje extrémní pevností a odolností a výrazně přispívá k dlouhodobé životnosti a bezpečnosti rekonstruované části mostu).Most získal nové vozovkové souvrství, zádržný systém, zábradlí, portály s dopravním značením a další prvky dopravního vybavení. Nový systém odvodnění také zajistí efektivnější odvádění srážek a zabrání poškození konstrukce. Byla vyměněna mostní ložiska a závěry, na rampě z ulice K Barrandovu byl obnoven automatický protinámrazový systém a v rámci rekonstrukce byla posílena nosná konstrukce pomocí systému dodatečného předpětí uvnitř mostu.
„Rekonstrukce Barrandovského mostu byla výzvou, která zdůraznila význam důkladného plánování a efektivní komunikace při velkých dopravních projektech. Na rozdíl od výstavby na zelené louce vyžadovala rekonstrukce stávajícího mostu s minimálním omezením provozu značné úsilí při koordinaci všech zúčastněných stran. Díky vynikající práci dopravních inženýrů, zástupcům městských společností, policie a dalších odborníků se podařilo minimalizovat dopady na pražskou dopravu,“ řekl Filip Hájek, předseda představenstva a generální ředitel TSK.