Dnes Sobota - jasno 16°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 15°C
Sobota 22. 3. 2025
Svátek má Leona
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Banány budou jezdit na trati z Prahy už jen pár měsíců, blíží se i konec Plecháčů
Lokomotiva řady 151 zvaná Banán v ikonickém retro nátěru. Zdroj foto: České dráhy

Banány budou jezdit na trati z Prahy už jen pár měsíců, blíží se i konec Plecháčů

V souvislosti se zavedením bezpečnostního systému ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z našich tratí další starší lokomotivy. V některých případech poslední zástupkyně vybraných řad doslouží příští, nejpozději pak přespříští rok na tratích, kde bude zahájen výhradní provoz pod dohledem ETCS po roce 2025. Informoval o tom Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

„Kdo se chce svézt expresem vedeným legendární lokomotivou řady 151 přezdívanou ‚Banán‘ na železničním koridoru z Prahy do Ostravy a Žiliny, nebo si chce tuto lokomotivu na koridoru z Prahy na východ vyfotografovat, má na to zhruba posledních pět měsíců. Léto je díky dlouhým dnům a prázdninám ideální příležitostí železniční legendu zdokumentovat a zažít ji v provozu,“ řekl Ješeta.

Řada 151, dříve E 499.2, byla vyrobena v roce 1978 v počtu 27 kusů v plzeňské lokomotivce a byla určena pro dopravu těžkých rychlíků a expresů na koridoru Praha – Košice – Čierna nad Tisou.

Na horských tratích na česko-slovenském pomezí a na Štrbské rampě na úpatí Vysokých Tater měla nahradit dvojici lokomotiv, které byly potřeba pro dopravu až patnácti vozových vlaků. Výkon lokomotiv je 4 000 kW a maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu, původně byla o dvacet kilometttrů nižší.

České dráhy nyní provozují posledních 11 lokomotiv řady 151 v depu v Bohumíně. Na trati mezi Prahu a Žilinou je jejich denní turnusová potřeba ještě 7 kusů a denně ujedou v průměru 750 kilometrů.

„Od jízdního řádu 2025 však z této tratě definitivně zmizí a posledních 6 lokomotiv najde útočiště v pražském depu. Jejich plánované nasazení je v čele rychlíků Labe linky R20 mezi Prahou a Děčínem,“ popsal Ješeta.

Do konce roku z našich tratí úplně zmizí pomalejší verze „Banánů“ s rychlostí 140 km/h označených řadou 150.2. Posledních 6 lokomotiv slouží v pražském depu na spěšných vlacích z Prahy do Kutné Hory a vypomáhají na rychlících do Hradce Králové. Nejpozději s koncem letošního jízdního řádu, případně s dodávkou nových RegioPanterů, skončí jejich plánované nasazení.

„V osobní dopravě se blíží konec také dalších řad lokomotiv. Jedná se o typy 163, 210, 242 a 371. Lokomotivy řady 163 a 210 v příštím jízdním řádu už nebudou turnusovány a poslouží jen jako záloha a výpomoc při zvláštních akcích. Například jihočeská řada 210 bude do září nahrazena nově dodanou pěticí RegioPanterů. Pak poslouží už jen na záloze v Českých Budějovicích a v Plzni a také například při zajištění dopravy účastníků hromadných akcí na lipenské lokálce a při podobných mimořádných výkonech,“ řekl Ješeta.

Poslední „Plecháče“ řady 242 v počtu zhruba 12 kusů budou ještě příští rok dosluhovat v plzeňském depu na rychlíkové lince R11 z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy, na posilových výkonech nebo při zajištění sezónních vlaků na západě a jihu Čech. Vypomáhat jim bude také jediný provozní kus řady 263 s číslem 002. V roce 2026 už se s provozem těchto typů kromě mimořádných výkonů nepočítá. 

Také pro „Bastardy“ (řada 371) v Děčíně se významně omezí provozní revír a v roce 2025 budou jezdit spolu s pražskými 151 na spojích R20 Labe mezi Děčínem a Prahou. Řady 151 a 371 si rozdělí výkony na této lince přibližně na polovinu. „Bastardy“ pak zajistí i provoz sezónních vlaků Letní a Vánoční kometa do Drážďan. To by měly být jejich poslední výkony ještě v roce 2026.

S dodávkou nových vozidel a zaváděním ETCS se během nejbližších let sníží rozsah provozu i dalších legendárních vozidel, např. motorových vozů 810 a 854, a to ve všech regionech, kde nyní ještě jezdí.

Změní se také nasazení elektrických lokomotiv řady 380. Ty už od prosince nebudou jezdit po koridoru z Prahy do Břeclavi a dál na Slovensko a do Maďarska a ovládnou dálkovou dopravu na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic a dál do Lince. Letošní léto je tak poslední možností vyfotografovat si stroje této řady na tratích z Prahy na Moravu. 

V případě elektrických lokomotiv tak bude v blízké době dosaženo vysoké unifikace a ze současného počtu 10 řad traťových elektrických lokomotiv klesne tento počet na dva základní typy: na řadu 362 a Vectron, která bude v provedení pro rychlost 200 km/h a pro rychlost 230 km/h. V regionální dopravě pak nahrazují elektrické lokomotivy především jednotky RegioPanter. 


Autor: Jan Puci

Praha 18: Prodloužit parkovací oprávnění si můžete v sobotu

20. března 2025 v 11:29

V sobotu 22. března bude mimořádně otevřen Odbor dopravy pro prodloužení parkovacích oprávnění.

BESIP: Desatero bezpečného cyklisty

19. března 2025 v 10:12

Po zimě vyráží na stezky a silnice více cyklistů, mezi nimi i ti, kteří na kolo sedají s příchodem pěkného počasí. Proto myslete zejména na to, jste plnohodnotný účastník silničního provozu, stejně jako všichni ostatní. S tím se pro vás pojí mnoho práv, ale samozřejmě i povinností. Mezi základní...

Za dopravní přestupky zvyšuje Praha 1 sankce na maximální hranici

18. března 2025 v 08:52

V reakci na narůstající počet dopravních přestupků spojených s nerespektováním pravidel parkování v centru města zvyšuje Praha 1 s účinností od středy 19. března sankce za tyto přestupky na maximální zákonem stanovenou hranici.

Přímé autobusové spojení do Čakovic se vrací

17. března 2025 ve 12:03

Po jednání s organizací ROPID se Praze 18 podařilo prosadit důležité změny v dopravní obslužnosti Letňan. Od 1. dubna se mění trasa linky 166, která nově zajede do Starých Letňan a Letňanských zahrad, a co je nejdůležitější – opět nabídne přímé spojení do...

Rekonstrukce kanalizace v Krči omezí dopravu

16. března 2025 ve 13:42

Rekonstrukce kanalizace v ulici Zálesí v Krči omezí dopravu v úseku mezi Vídeňskou a Štúrovou. Práce začnou na konci března a potrvají do června letošního roku.  Řidiči musí ve špičce počítat se zdržením od deseti do třiceti minut. Autobusy MHD budou mít v ulicí Zálesí a Štúrova dočasné vyhrazené...

BESIP varuje před podvodnými SMS

14. března 2025 v 10:39

Objevily se další podvodné SMS, které vyhrožují pokutou za jízdu bez dálniční známky. V žádném případě neklikejte na odkaz.

BESIP: Co dělat po nehodě?

10. března 2025 v 10:57

Dopravní nehoda je stresující situace, ale správně vyplněné dokumenty vám mohou ušetřit spoustu starostí. Povinné ručení kryje škody způsobené jiným, ale náhrada vaší vlastní škody spadá pod havarijní pojištění.

Omezení na Malém Břevnově nebude

10. března 2025 v 08:37

Během jednoho dne mohli lidé na Malém Břevnově hlasovat o návrhu dopravních opatření, která měla omezit nežádoucí tranzitní dopravu. Navrhovaná opatření odmítli.

Další články
Nahoru