Auto*Mat má vizi Prahy v roce 2025
1. června 2014 20:42
Vize Praha 2025 (kompletní dokument online: http://vize25.cz) přináší realizovatelný scénář představující Prahu roku 2025 jako fungující město, ve kterém jsou sladěny požadavky na udržitelnou dopravu, ekonomický rozvoj, kvalitní veřejný prostor a zdravé životní prostředí. Stěžejní část tohoto 70 stránkového dokumentu tvoří deset shrnujících tezí. Jeho obsahovou část podpořili urbanisté Peter Bednár a Idan Zveibil svými vizualizacemi Urban vision – ukázkové proměny Prahy.
„Těžištěm Vize Praha 2025 je především zásadní zkvalitnění veřejného prostoru a co nejlepší organizace dopravy v Praze,“ vysvětluje editor textu Vratislav Filler. Zásadní tezí pak je, že Praha může – podobně jako Vídeň nebo Curych – snížit podíl individuální automobilové dopravy z dnešních 33 % na 25 % při zachování konkurenceschopnosti veřejné dopravy. Řada hlavních tříd by byla zcela přestavěna, aby byla vstřícnější k chodcům a jízdě na kole. Vize Praha 2025 se ale okrajově dotýká i územního plánování nebo bytové politiky města.
Na přelomovém dokumentu pracoval déle než půl roku tým Auto*Matu společně s nezávislými experty včetně některých členů magistrátní pracovní skupiny pro infrastrukturu, kteří v současnosti připravují aktualizaci pražského Strategického plánu.
Právě v době, kdy uvažování o rozvoji Prahy prochází rychlými změnami, je Vize Praha 2025 podnětem k diskusi nad vývojem mobility a veřejného prostoru v Praze, a současně vytyčením postoje iniciativy Auto*Mat k daným tématům.
„Chceme, aby nás nyní odborná veřejnost i politici následovali a veřejně vystoupili s vlastními představami o tom, kam má Praha v následujících letech směřovat,“ říká mluvčí Auto*Matu Vít Masare.
K Vizi 25 Auto*Mat připravuje i několik událostí. Například 16. června od 19 hodin proběhne v centru DOX debata za účasti pražských politiků a odborníků na městský rozvoj. Účast zatím potvrdili ředitel Institutu plánování a rozvoje Hlavního města Prahy (IPR) Tomáš Ctibor, vedoucí dopravního plánování IPR Marek Zděradička, ex-primátor Jan Kasl, místostarosta Prahy 3 pro územní rozvoj a dopravu Ondřej Rut.