
Autobusy v Praze slaví 100 let, výročí připomene jízda historických vozů
V sobotu 21. června uplyne přesně 100 let od zahájení trvalého provozu autobusů v hlavním městě. Při této příležitosti připravil DPP víkendový program určený široké veřejnosti. Jedním z hlavních bodů oslav bude Den otevřených dveří (DOD) v garáži Vršovice, který se uskuteční v sobotu. Zájemci si budou moci prohlédnout vozový park DPP včetně současných elektrobusů i dílenské zázemí. DOD se bude konat od 10 do 16 hodin. Vršovická garáž si letos připomíná 70 let od svého uvedení do provozu.
Zhlédnout mohou také ukázku zvednutí autobusu pohotovostním vozem Tatra, tzv. Kačerem. Program doplní třeba dopravní hřiště, šlapací motokáry a RC modely. Návštěvníci se na tuto akci dostanou nejlépe právě městskou hromadnou dopravou. Nejbližší zastávka je Bohdalec, obsluhovaná autobusovými linkami 101, 135, 136, 150 a posílenou linkou 213.
Vyvrcholením oslav bude v neděli 22. června slavnostní průvod autobusů napříč historií i současností – od muzejních exponátů až po moderní vozy. V čele průvodu pojede nejstarší dochovaný exemplář – autobus Škoda 506 N z roku 1929. Tento autobus jezdící ještě v levostranném provozu se poprvé představí veřejnosti po dvacetileté opravě.V závěsu se představí další zástupci historických vozidel – Škoda 706 RO z roku 1951, Jelcz 272 z roku 1973 (též v zastoupení oblíbené řady Škoda 706 RTO), Karosa ŠM 11, Karosa B731, Ikarus 280, Karosa-Renault CityBus, Ikarus E91 a Karosa B961. Historické reprezentanty doplní zástupci dnešního autobusového provozu
Průvod doplní autobusy používané nyní, značky SOR, Solaris nebo Iveco a elektrobus Škoda E’City 36BB. Jízda celkem 19 vozů odstartuje v 10 hodin na Staroměstském náměstí, kde bude část vozů vystavena už od 9 hodin. Pokud bude volná kapacita ve vozech, na místě bude ještě možné zakoupit jízdenky do novějších vozů.
Historická i současná vozidla bude možné zachytit v pohybu například při průjezdu přes Čechův, Mánesův a Jiráskův most, nebo u Strahovského stadionu. Kolona se přibližně na třicet minut zastaví na Hradčanském náměstí, odkud bude následně pokračovat do cíle na Vítězné náměstí.
Právě zde slavnostní jízda vyvrcholí doprovodným programem pro veřejnost ve spolupráci s městskou částí Praha 6 – chybět nebudou vystavené autobusy, muzejní silniční pracovní vozidla, ani ukázky současných moderních trolejbusů. Na místě bude i možnost zakoupení upomínkových předmětů.Ke 100. výročí byla k vidění od března na různých místech po Praze i putovní výstava, která představovala historii autobusů v Praze. Od pondělí 23. června bude k vidění nová putovní výstava, a to ke 150. výročí MHD v Praze, které připadá na září. První lokalitou bude ulice Na Příkopě, u Václavského náměstí směrem k nám. Republiky až do 20. července.
Z historie autobusové dopravy v Praze
Historie pražské autobusové dopravy se začala psát v červnu 1925, kdy Elektrické podniky hlavního města Prahy slavnostně zahájily její provoz. Impulsem k jejímu zavedení byl vznik Velké Prahy v roce 1922 a s ním i potřeba zajistit spolehlivé, hospodárné spojení nově připojených a často ještě málo rozvinutých okrajových čtvrtí s centrem města.
Tyto lokality tehdy ještě negenerovaly dostatečnou přepravní poptávku pro investičně náročnou tramvajovou síť, a proto byla zvolena pružnější forma dopravy – autobus s pohonem spalovacím motorem, ačkoli se zvažovala i varianta elektrického pohonu.
První autobusy jezdily na palivo zvané dynalkol – směs benzínu, lihu a benzolu. Po roce 1930 došlo vlivem státních regulací k postupnému zavádění směsí benzolu s benzínem a později i čistého benzínu a nafty. Právě regulace v oblasti paliv, olejů a daní z automobilové dopravy měly zásadní dopad na ekonomiku a tempo rozvoje autobusové dopravy.

Pravidelný provoz byl zahájen 21. června 1925 na lince A z Vršovic do Záběhlic. Tato linka měřila 3,5 km a v prvním roce přepravila 109 000 cestujících. Původně ji obsluhovaly dva, později tři autobusy.
První zázemí pro údržbu i garážování se nacházelo v areálu ústředních dílen v Rustonce, výpravna se nacházela v tramvajové vozovně v Libni. Autobusové linky byly zprvu označovány písmeny, číselné značení se ustálilo až v roce 1951.
V současnosti autobusy DPP jezdí na 154 linkách. Nejvíce jich bylo v letech 1988 a 1990, a to shodně 224. Nejvyšší počet cestujících přepravených za kalendářní rok autobusy pražské MHD činil více než 505 milionů lidí v roce 1991. Nejvíce autobusů ve vozovém parku měl DPP v roce 1988, bylo to 1447 vozů.