Dnes Úterý - jasno 25°C
Zítra Středa - obcasny-dest 21°C
Úterý 15. 7. 2025
Svátek má Jindřich
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Autobusy se do Prahy po nepodařené premiéře vrátily před 100 lety
Pražský autobus za první republiky. Foto: archiv DPP

Autobusy se do Prahy po nepodařené premiéře vrátily před 100 lety

Velké rozšíření Prahy v roce 1922 přineslo nejen zdvojnásobení počtu obyvatel hlavního města mladého Československa, ale způsobilo také řadu praktických obtíží. Od nutnosti přejmenovat ulice až po potřebu rozšířit síť veřejné dopravy do alespoň některých z téměř čtyř desítek dříve samostatných obcí. Výstavba nových tramvajových tratí ale pro finanční náročnost většinou nepřipadala v úvahu, a tak se do pražských ulic nakonec 21. června 1925 vrátily autobusy.

Ty už sice jezdily na Malé Straně v letech 1908 až 1909, po nepříliš dobrých zkušenostech a téměř fatální nehodě byl ale jejich provoz na dlouhou dobu zastaven. Po slavnostním zahájení obnoveného provozu, které se konalo o den dříve na Staroměstském náměstí, se onu červnovou neděli roku 1925 krátce před šestou hodinou ranní vydal do ulic první vůz. Trasu z Čechova náměstí ve Vršovicích k Záběhlickému zámku ujel autobus za osm minut – i díky tomu, že měl po cestě jedinou zastávku.

K první lince, měřící 3,5 kilometru a označené písmenem A, se ještě v říjnu 1925 přidalo – také na jižním okraji Prahy – „béčko", jež spojilo Pankrác s Kunraticemi. A pak v rychlém sledu následovaly další písmeny označené autobusové linky.

V roce 1926 jezdily autobusy do Malešic, Jinonic a Bohnic, rok nato už byly k potkání i na kbelském letišti. První linky přitom měly jedno společné: vozily cestující k tramvajovým tratím, které i nadále tvořily páteř pražské veřejné dopravy.

Autobusy si s tramvajemi ostatně moc nekonkurovaly. Podle původních plánů pražských radních měla sice jejich provoz zajišťovat soukromá Autodopravní akciová společnost, ta ale zkrachovala ještě dříve, než mohly vyjet do ulic první vozy.

Autobusovou dopravu tak nakonec dostaly na starosti Elektrické podniky, které také zřídily pro nové dopravní prostředky potřebné garáže. Nejprve v tramvajových dílnách v Karlíně a později i ve vozovně na Pankráci.

Brzy vzalo za své i prvotní pojetí autobusů jako pouhých napáječů tramvajových tras – už v roce 1927 pronikly do samého středu Prahy, když linka H spojila Žižkov s Jungmannovým náměstím.

Zájem cestujících postupně rostl a běžné autobusy často nestačily pobrat všechny zájemce, a tak se už koncem 20. let začaly používat vleky. V roce 1932 získaly autobusy nejen konečně moderní garáže v Dejvicích (používané až do roku 2005), ale na třech linkách se vydaly i na noční služby.

Před druhou světovou válkou pak jezdilo po Praze přes 130 autobusů na 18 linkách, které po roce 1936 doplnily i dvě trasy trolejbusové. Vznik protektorátu ale přinesl nejen urychlenou přestavbu vozů na pravostranný provoz (sedadlo řidiče přitom zůstalo na svém místě), ale také postupné utlumení autobusových linek.

Na sklonku války tak vedlo protektorátní metropolí jen sedm tras obhospodařovaných patnáctkou vozidel, jezdících na nouzová paliva jako dřevoplyn či svítiplyn.

Po osvobození se situace lepšila jen pomalu, prvním impulzem pro další rozvoj pražských autobusových linek byla v roce 1951 změna značení, když písmena nahradila kombinace tří číslic.

Velký rozkvět pak přišel na začátku 60. let, kdy se autobusy opět objevily v centru a vznikly linky, které přes střed města spojily Petřiny s Krčí nebo Veleslavín se Spořilovem. Rostoucí poptávka cestujících ale nakonec dospěla v Praze k výstavbě metra a autobusům měla připadnout opět servisní role.

Po otevření metra v roce 1974 a také kvůli vzniku velkých sídlišť na okrajích města autobusy zmizely až na výjimky z centra a začaly sloužit zejména pro dopravu Pražanů k podzemní dráze. A tak vypadá autobusová doprava v Praze dodnes – byť jsou současná vozidla modernější a pohodlnější než v 70. letech.

V 21. století se nicméně, byť prostřednictvím minibusů, vrátily autobusy do samého centra města a od 90. let postupně jejich síť rozšiřuje i za hranice hlavního města.

Kromě autobusů se v posledních letech v pražských ulicích po půlstoleté pauze znovu objevily i jejích příbuzní, tedy trolejbusy. Jsou ale autobusům mnohem podobnější než před lety, v případě moderních pražských trolejbusů se totiž jedná o ty parciální, které dokáží část trasy ujet i mimo trolejové vedení.

Elektrický pohon se ale objevuje také v případě části autobusové flotily, vozy „na baterky" ale dnes tvoří jen zlomek z více než 1200 autobusů pražského dopravního podniku.


Autor: ČTK

BESIP: Horko a přilnavost pneumatik

Včera v 08:46

Pět praktických rad, jak si v horkém počasí ohlídat přilnavost pneumatik, poradil BESIP na facebooku.

Novinka na českých silnicích

9. července 2025 v 11:55

Česká republika má od 1. července novou dopravní značku – a týká se elektromobility. Značka IP 12 – Vyhrazené parkoviště dostává nový význam.

Nová midibusová linka 219

9. července 2025 v 10:25

Autobusová doprava v zastávkách Za Mototechnou, Ordovická a Šafránkova získala od 28. června novou linku 219. Vedení Prahy 13 vyjednalo posílení autobusových spojů a od termínu 28. června je zavedena nová midibusová linka 219 v trase Jinonice – Nové Butovice – Šafránkova – Ordovická – Za...

V Ruzyňské ulici se nově měří rychlost

9. července 2025 v 10:01

Nové měřicí zařízení nechala Praha 6 instalovat v ulici Ruzyňská u křižovatky s Přílepskou. Radar je vybaven technologií pro měření okamžité rychlosti, četnosti průjezdů, kategorizace vozidel dle typu a zároveň zajišťuje obrazovou dokumentaci. Praha 6 o tom informovala na sociálních...

V hostivařském depu vykolejil vagon metra, škoda je několik milionů korun

8. července 2025 ve 21:38

V depu v pražské Hostivaři v pondělí vykolejil vagon metra. Narazil do ostění vjezdových vrat. Dopravní podnik (DPP) příčinu vyšetřuje. Informoval o tom server Zdopravy.cz, podle kterého bude celková škoda okolo pěti milionů korun. Vykolejení zachytila bezpečností kamera. Nehoda se stala odpoledne...

Změna dopravy v ulici Pod Novým lesem

5. července 2025 v 06:56

Praha 6 požádala TSK, aby od 7. července instalovala nové dopravní značení v ulici Pod Novým lesem. Cílem je zklidnit dopravu a zvýšit bezpečnost místních obyvatel. Ulice Pod Novým lesem by měla sloužit především pro přístup k domům, ale stala se zkratkou pro řidiče, kteří tudy projíždějí, aby se...

Semafory na klíčových pražských křižovatkách jsou v provozu

4. července 2025 v 15:02

Semafory na křižovatkách I. P. Pavlova, ulice Kbelská, u Tančícího domu jsou již obnovené. Po zprovoznění dodávek elektrické energie ovšem některé spadnou do režimu „poruchy“ a je tak nutný zásah techniků, kteří je postupně objíždějí a na zajištění provozu pracují, uvedl na síti X náměstek...

Další články
Nahoru