dnes
Pondělí - jasno
0°C
zítra
Úterý - jasno
0°C
pozítří
Středa - zatazeno
0°C
Auta přes Vltavu po mostě mezi Zlíchovem a Podolím? Praha 4 je proti, Praha 5 a hlavní město to nevylučují
Vítězný návrh budoucí podoby Dvoreckého mostu. Vizualizace: Tubes a Atelier 6

Auta přes Vltavu po mostě mezi Zlíchovem a Podolím? Praha 4 je proti, Praha 5 a hlavní město to nevylučují

Bývalé vedení Prahy krátce před koncem svého mandátu vybralo na začátku října vítěze architektonické soutěže na nový most přes Vltavu, který má v budoucnu propojit Podolí a Smíchov. Ve čtvrtek pražští zastupitelé schválili záměr na realizaci zakázky ve výši 110 milionů korun bez DPH, která bude spočívat v projektové a inženýrské činnosti, dopracování studie stavby i zhotovení dokumentace pro vydání územního rozhodnutí. Kdy se začne se samotnou stavbou, zatím není rozhodnuto. 

Dvorecký most bude určen jen pro MHD, chodce, cyklisty a vozy integrovaného záchranného systému. Znamená to, že debaty o tom, za by v oblasti mohla jezdit jednou i osobní auta, jsou passé? Zdá se, že ne. Zatímco Praha 4 je zásadně proti tomu, pátá městská část rozprostírající se na druhém břehu Vltavy tuto možnost nevylučuje.

Levý břeh Vltavy v oblasti Prahy 5 se v budoucnu zásadně promění. Na velké ploše mezi smíchovským nádražím a jižním výstupem ze stanice metra Anděl vyroste do pár let nová čtvrť. Ta sebou přinese i velkou dopravní zátěž. „Je nasnadě, že zde přibude spousta aut, ale žádné nové kapacitní komunikace v projektu nevidím. Ve stávajícím půdorysu dojde k dalšímu zhoustnutí provozu na Městském okruhu, který je už nyní ve špičkách tak přeplněn auty, že musí být regulován vjezd do tunelů. To zhoršuje plynulost dopravy i dost daleko, například na Strakonické či na Jižní spojce,“ postěžoval si starosta Prahy 5 Daniel Mazur (Piráti) v nedávném rozhovoru pro Pražský patriot.

Jednou z možností, jak oblasti s novou výstavbou na Smíchově pomoci, by mohlo být dostat auta přes Vltavu po novém mostě, čímž by se ulevilo Městskému okruhu i Barrandovskému mostu.

„Třeba by to navíc pomohlo řešit celopražský problém s dopravou. Proto bych tuto variantu nevylučoval, moc jiných možností, jak oblasti s plánovanou zástavbou ulevit, není. Vše je však na zvážení všech aspektů a je dobře, že se dělají dopravní modely, které ukážou, jako by byly dopady takového kroku. Určitě by se v modelech mělo pokračovat, aby v budoucnu mohlo dojít k serióznímu rozhodnutí,“ pokračoval Mazur.

„Muselo by se samozřejmě jednat s Prahou 4. Ale někdy to je prostě tak, že se připustí jistá negativa, protože to zároveň jinde znamená větší pozitivum,“ dodal.

Čtvrtá městská část je dlouhodobě proti tomu, aby v oblasti Podolí jezdila po mostě přes Vltavu auta. „Individuální automobilová doprava na mostě by znamenala pro Prahu 4 nadměrné zatížení, protože řidiči by ho využívali jako zkratku mezi Městským okruhem a magistrálou, aby se tak vyhnuli přetíženému Barrandovskému mostu na Jižní spojce,“ uvedl mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas, který zároveň připomněl, že stále platí usnesení zastupitelstva „čtyřky" z února 2013, že Praha 4 „zásadně nesouhlasí s provozem automobilové dopravy na plánovaném mostě spojujícím Prahu 5 v oblasti Smíchova a Prahu 4 v oblasti Podolí“.

Toto usnesení před téměř šesti lety podpořilo 38 z 39 hlasujících členů zastupitelstva. „Praha 4 trvá na jediném mostu v oblasti Podolí, který bude určen pro MHD, chodce a cyklisty a složky Integrovaného záchranného systému,“ dodal Bigas.

Jenže podle aktuálního návrhu Metropolitního plánu jsou v oblasti navrženy mosty dva. Vedle Dvoreckého, který má vést přes Vltavu v oblastech tramvajové zastávky Lihovar na levém a Žlutých lázní na pravém břehu, také most o pár desítek metrů jižněji, tedy zhruba v oblastech jižního vyústění Zlíchovského tunelu na levém a Jeremenkovy ulice na pravém břehu.

A tento druhý most má být určen pro automobilovou dopravu. „Musíme postupovat, jak je to v plánu. A v něm jsou dva mosty. Jeden pro automobily, druhý pro MHD,“ sdělil serveru Pražský patriot náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Definitivní verze Metropolitního plánu však bude schválena až za pár let, závěrečné schvalování se očekává na konci roku 2021. Nový plán musí podle stavebního zákona začít platit nejpozději od 1. ledna 2023. Zda v něm tento most pro auta zůstane, jisté není. Realizaci je určitě blíž Dvorecký most. 


Uzavření Bubenečského tunelu od soboty do neděle

18. ledna 2019 v 07:15

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude probíhat úplné noční uzavření Bubenečského tunelu od soboty 19. ledna od 23 hodin do neděle 20. ledna do 5 hodin.

I. P. Pavlova – Muzeum – Flora – Želivského: Přerušení provozu tramvají

14. ledna 2019 v 18:26

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v pátek 18. ledna od 0.40 hodin do 4.30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum – Flora – Želivského – Nákladové nádraží Žižkov.

Radošovická – Nádraží Hostivař: Zítra nepojedou tramvaje

12. ledna 2019 v 11:52

V neděli 13. ledna bude od 10 do 16:30 hodin obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Radošovická – Nádraží Hostivař.

Průběžná – Nádraží Hostivař: Zítra ráno nepojedou tramvaje

12. ledna 2019 v 11:48

V neděli 13. ledna bude od 7:30 do 10 hodin obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Průběžná – Nádraží Hostivař.

Víkendové přerušení provozu tramvají: Čechovo náměstí v Moskevské ulici

10. ledna 2019 ve 12:25

Z důvodu údržby tramvajové trati dojde od soboty 12. ledna od 7 hodin do neděle 13. ledna do 16:20 hodin k dočasnému přerušení provozu v zastávce Čechovo náměstí v Moskevské ulici – pro směr Koh-i-noor, respektive Bohemians.

Další články
Nahoru