Asociaci nákupních center zavedení roušek nemile překvapilo, obává se nižšího zájmu zákazníků
6. září 2020 08:00
Znovuzavedení povinnosti mít zakrytá ústa a nos v obchodech v Praze nemile překvapilo Asociaci nákupních center. Podle předsedy českého výboru asociace Jana Kubíčka s ní nebyla situace konzultována. Řekl to v pátek ČTK. Už dříve uvedl, že roušky mohou lidi od návštěvy center odradit. Jde přitom podle něj o dobře větrané prostory, kde spolu lidé nejsou v dlouhém kontaktu.
V hlavním městě bude od středy 9. září vstup do obchodů a nákupních center možný jen se zakrytými ústy a nosem, oznámila v pátek ředitelka sekce ochrany a podpory veřejného zdraví hygienické stanice hlavního města Zdeňka Shumová. Hygienici opatření zpřísňují vzhledem k rostoucímu počtu potvrzených případů koronaviru v Praze.
„Toto rozhodnutí nás nemile překvapilo. Nezaznamenal jsem žádná nová data, která by svědčila o zvýšení rizika přenosu v rámci obchodních center. Z ministerstva zdravotnictví s námi celou záležitost nikdo nekonzultoval, ačkoliv jsme s nimi v pravidelném kontaktu," uvedl Kubíček.
Už dříve ČTK řekl, že plošná opatření vzhledem k výrazným ekonomickým nákladům nepovažuje za správná. Na jaře ani nyní nebylo podle něj prokázáno, že by nákupní centra byla významným zdrojem přenosu koronaviru. Zavedení roušek podle něj vyvolává u lidí strach a ti pak podvědomě omezují nákupy.
Návštěvnost nákupních center se podle Kubíčka v srpnu v dostala v průměru na 80 až 90 procent loňských čísel. Nejvíce poznamenána jsou centra závislá na turistech. Těch je ale minimum.
Podíl zahraničních turistů 40 a více procent na návštěvnosti obchodních center se podle vedoucí výzkumu retailového sektoru společnosti CBRE Kláry Bejblové týká přibližně desetiny z celkového objemu maloobchodních ploch v Praze.
Podle Kubíčka nižší návštěvnost evidují také centra v blízkosti kancelářských budov. Mnoho lidí totiž nyní pracuje z domova.
Kvůli šíření koronaviru byla od 14. března do 10. května většina prodejen v obchodních centrech uzavřena. Nefungovaly stravovací zóny, kina ani dětské koutky. Podle aktuálního průzkumu CBRE uzavření obchodu nebo ukončení nájemní smlouvy zaznamenala v důsledku krize čtyři procenta nájemců.