Dnes Úterý - zatazeno 2°C
Zítra Středa - zatazeno 1°C
Úterý 29. 11. 2022
Svátek má Zina
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
Argumentace ministerstva financí o cenových stropech je absurdní především v Praze
Trh taxislužby je extrémně konkurenční a nekoncentrovaný. Foto: Jan Puci

Argumentace ministerstva financí o cenových stropech je absurdní především v Praze

30. 11. -0001 - 30. 11. -0001
Asi každý, kdo se vrací v noci v Praze domů, se mnou bude souhlasit, že pro takovou chvíli je nejlepším a nejbezpečnějším dopravním prostředkem taxík. Před necelými dvěma lety se podařilo dotáhnout i českou legislativu do jednadvacátého století, takže služby jako Uber a Bolt jsou před zákonem rovnocenné s běžnými taxi. Jedna starožitnost ale v zákoně nesmyslně zůstala, a to jsou cenové stropy za kilometr, říká v aktuálním komentáři k tématu cenových stropů u taxislužeb prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Bohužel se tyto stropy mají podle stanoviska ministerstva financí aplikovat i pro „alternativní” taxislužby jako je Uber nebo Bolt, u nichž je cena známá předem. Nepřimlouvám se tu za zdražení taxislužby, ale podle mne by měli mít řidiči větší volnost zohlednit aktuální nabídku a poptávku, tak jako v jakémkoliv jiném podnikání. To totiž přináší užitek všem stranám.  

Dnes je řidič taxíku omezen tím, že může jezdit maximálně za 36 korun za kilometr, bez ohledu na to, jaké provozuje auto, zda nové nebo staré, zda jezdí ve dne nebo v noci, na Vánoce a na Silvestra nebo v klidný nudný den někdy uprostřed července. Je asi jasné, jaké problémy to způsobuje. 

Cena, která by více odrážela poptávku, by motivovala více řidičů vyjet do ulic i v exponovaných dnech, jakou jsou právě Vánoce, poslední den v roce nebo dny, kdy jsou v Praze velké kulturní nebo sportovní akce.  

V naprosté většině případů samozřejmě cena není nad cenovým stropem, zvlášť ne teď, kdy je celý trh výrazně zasažený pandemií koronaviru a tím, že nikdo nejezdí v noci z restaurací a klubů a v Česku je mizivé procento turistů, kteří k nám normálně jezdí. 

Zároveň ale cenový strop obecně působí omezení nabídky a převis poptávky v momentech, kdy jsou lidé ochotni dát i vyšší částku, aby se vůbec dostali domů v klidu – například nejen v době exponovaných svátků či událostí, ale i tehdy, když třeba napadne sníh. 

Řidiči by zároveň získali v tyto časy, kdy by možná byli raději doma s rodinou, nadstandardní odměnu, což je dostatečná kompenzace za to, že musejí pracovat i ve dny, kdy si většina Čechů užívá sváteční volno. 

Regulace maximální ceny měla smysl v minulosti, kdy neexistovaly aplikace a zákazníci nemohli přesně vědět, kolik nakonec zaplatí. Jenže dnes je to jiné – Uber i Bolt stejně jako některé jiné taxislužby ještě před objednáním jízdy zákazníkovi nabídnou konečnou cenu, takže na straně zákazníka neexistuje žádný nedostatek informací – o tom, kolik ho bude cesta stát, ví předem. 

Stejně jak stát nereguluje cenu nábytku v obchodě nebo sushi v restauraci, nemusí regulovat ani taxislužbu s cenou známou předem. Dynamickou tvorbu cen nepoužívá koneckonců jenom Uber, aby motivoval více řidičů vyjet do ulic a vyrovnával tak poptávku s nabídkou. To samé dělá třeba „národní dopravce” České dráhy. 

 Pokud si zkusíme rezervovat lístek na exponované trati typu Praha – Brno či Praha – Ostrava v pátek odpoledne, zaplatíme daleko více, než dopoledne nebo v jiné dny prostě proto, že dráhy reagují na vysokou poptávku v konkrétních časech. A protože se více vlaků na koleje nevejde, snaží se alespoň cenotvorbou motivovat lidi k cestování v jiném čase. 

Škoda, že stát toto vše ignoruje. Argumentace ministerstva financí je, že cenové stropy eliminují tržní selhání, tedy zneužití dominantního postavení na trhu. To je naprosto absurdní tvrzení především v Praze, jak ukázala studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) a Liberálního institutu. 

Trh taxislužby je extrémně konkurenční a nekoncentrovaný a existuje na něm celá řada subjektů od aplikací jako je Uber nebo Bolt přes větší dispečinky jako Liftago nebo AAA až po menší firmy. V Česku je ve skutečnosti málo trhů, kde by byla konkurence tak tvrdá, jako v pražské taxislužbě. 

V poslední době z toho mají výhodu především zákazníci, kteří cestují za nižší ceny kvalitnějšími vozy a mají na výběr z různých standardů kvality od běžných aut až po luxusní limuzíny. 

Autoři studie správně doporučují cenový strop zrušit tam, kde neexistuje informační asymetrie, tedy kde lidé přesně vědí, kolik nakonec za jízdu zaplatí. 

Stát má samozřejmě vědět, kdy je regulace potřebná a nutná, protože je ku prospěchu spotřebitelů a zákazníků a zvyšuje konkurenci na trhu. 

Ale pokud – jako v tomto případě – trh pouze omezuje a spotřebitelům nic nepřináší, je na čase ji zrušit. Liberalizace taxislužby přinesla zákazníkům naprosto prokazatelné výhody vyplývající z větší nabídky, nižších cen a razantně vyšší kvality. 

Příběhy taxikářů, okrádajících turisty o stovky procent, jsou díky aplikacím prakticky minulostí. Je tak na čase tento všem prospěšný proces dokončit. 

Autorem komentáře pro server Pražský patriot je Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR


Piráti: Odmítáme odsun klientů sociálních služeb daleko od jejich rodin v Praze

24. listopadu 2022 v 11:48

Piráti na pražském magistrátu plně podporují modernizaci péče o Pražany se zdravotním postižením a odmítají politické snahy, které jdou přesně opačným směrem. Zároveň považují za důležité pokračovat v transformaci sociálních služeb, která začala v uplynulém volebním období. V tiskové zprávy to...

Komentář: Na zastupitelstvu 3. října by se už mělo něco stát

31. října 2022 ve 22:37

Dohadování o koalici na pražském magistrátu připomíná grotesku, Pražané se v tom už nevyznají. Vyhrála koalice SPOLU, my to respektujeme a čekáme, jak se vítěz rozhodne ohledně složení. SPOLU říká, že chce koalici na vládním půdorysu. Ukazuje se, že to je nesmyslný požadavek vedení stran,...

SPOLU pro Prahu: Radní na poslední chvíli předkládají neopřipomínkované tisky

31. října 2022 ve 22:00

Koalice SPOLU pro Prahu důrazně vyzývá současnou Radu hl. m. Prahy, aby nepředkládala, nejednala a nehlasovala pro zásadní tisky, o kterých má rozhodovat až nově sestavená rada s mandátem z proběhlých voleb.

Aliance stability: Menšinová rada SPOLU podporovaná hnutím ANO by posílila prezidentské ambice Babiše

31. října 2022 ve 21:50

Vítáme iniciativu hnutí STAN, které vybízí koalici SPOLU k opětovnému zasednutí k jednacímu stolu s Aliancí stability. Chceme otevřeně jednat o všech nabídkách tak, aby vznikla proporčně vyvážená a stabilní Rada hlavního města Prahy na celé čtyřleté funkční...

Prokopovo ohlédnutí za první republikou

28. října 2022 v 06:27

Dnes přesně před 104 lety vzniklo samostatné Československo a započalo období, kterému říkáme první republika. Co se vám vybaví, když se řekne první republika? Mně rozhodně Tomáš Garrigue Masaryk a Karel Čapek, černobílé filmy, elegantně znějící spisovná čeština a stylové prvorepublikové bary,...

Usnesení klubu Pirátů na pražském magistrátu k principu nepřítomnosti trestně stíhaných v radě

10. října 2022 v 15:50

„Klub zastupitelů České pirátské strany na pražském magistrátu dnes formou sms odeslal na vědomí vyjednávacímu klubu pražského SPOLU jednomyslně odhlasované usnesení klubu v rámci dalšího povolebního vyjednávání: „Klub zastupitelů Pirátů trvá na platnosti principu, že jeho zástupci nemohou...

SPOLU: Stabilní koalici nelze postavit s partnerem, který vás nerespektuje

6. října 2022 ve 20:26

Navzdory snaze koalice SPOLU jednat s potencionálním koaličním partnerem s respektem, nejsou Piráti, kteří skončili ve volebním klání na třetím místě, s rozdílem 1 648 298 hlasů, ochotni respektovat výsledek voleb. Šance dojít k dohodě se kvůli tomu komplikuje. Tak zní závěry z třetího jednání...

Prohlášení koalice SPOLU po druhém jednání s hnutím STAN

30. září 2022 v 09:21

Dne 29. září se uskutečnilo již druhé jednání s hnutím STAN o budoucím vedení hlavního města Prahy. Na rozdíl od pondělního schůzky s Pirátskou stranou, bylo jednání konstruktivní a bylo z něj jasně patrné, že společně hledáme cestu pro vznik rozumné koaliční dohody na platformě demokratických...

Valovič: Praha 10 musí po volbách poskytnout pomoc rodinám, seniorům i živnostníkům

20. září 2022 ve 12:55 | Aktualizováno 21. září 2022, 12:40

Kvůli rostoucím nákladům život má řada Pražanů problém po zaplacení nájmu nebo splátky za hypotéku problém důstojně vyjít. Jednotlivé strany a koalice přichází z různými návrhy řešení. S jedním například přišla koalice Společně pro Prahu 10 (ODS a TOP 09), kterou vede současný místostarosta desáté...

DPP: Zastavení stavby metra D nehrozí

19. září 2022 v 18:25

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se důrazně ohrazuje vůči tvrzením společnosti Inženýring dopravních staveb a. s. (IDS), které 15. září zveřejnil webový portál iDnes.cz v článku o metru D. Probíhající stavba metra D či její zastavení ohroženo není ani v případě, že uvedená společnost...

Udženija: Současná koalice diskriminuje rodiny se středoškoláky

6. září 2022 v 09:57

Starostka Prahy 2 a předsedkyně kontrolního výboru HMP Alexandra Udženija (ODS) komentuje pražský sociální balíček, který bude ve čtvrtek projednávat pražské zastupitelstvo.

STAN Praha k volbě nového předsednictva na celostátním sněmu v Hradci Králové

24. července 2022 v 08:12

Hlavní město na svém krajském sněmu vyjádřilo podporu stávajícímu předsedovi Vítu Rakušanovi, který dnes obhájil svůj post. Zástupcem hlavního města Prahy v nově zvoleném předsednictvu hnutí Starostové a nezávislí je zkušený politik, poslanec a místostarosta městské části Praha 6 Jan...

Další články
Nahoru