Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Architektonická soutěž na opravu železničního mostu začne v květnu, má se zvýšit počet kolejí
Železniční most pohledem z Císařské louky. Foto: Jan Puci

Architektonická soutěž na opravu železničního mostu začne v květnu, má se zvýšit počet kolejí

Architektonická soutěž na mosty pod Vyšehradem začne až v květnu. Současný dvoukolejný most bude opraven, požadavkem je vybudovat zde i třetí kolej, která bude možná vedena na samostatném tělese. Státní organizace Správa železnic (SŽ) plánovala vypsat soutěž už v březnu.

„Požadované řešení má umožnit převedení tří kolejí přes řeku Vltavu s návrhem nové železniční zastávky na Výtoni. Součástí zadání je také převedení pěší a cyklistické dopravy. Předpokládá se, že řešení vyvolá nové uspořádání oblasti Výtoně,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Podmínky zadání byly podle Gavendy s památkáři intenzivně konzultovány. Soutěžící mají za úkol respektovat požadavky památkové péče a zároveň i všechny relevantní předpisy a normy. Hodnotící komise tvoří zástupci SŽ, pražského magistrátu, Prahy 5, ČVUT, Klubu za starou Prahu a vybranými architekty. Mezi přizvanými odborníky jsou mimo jiné i zástupci Národního památkového ústavu.

zeleznicni-most-nahled Soutěž proběhne podle pravidel České komory architektů. Počet účastníků soutěže není omezen, přihlášení ale musí prokázat požadovanou kvalifikaci. SŽ nedávno serveru Pražský patriot sdělila, že odhaduje přihlášku od zhruba deseti soutěžících. Stanoven není ani finanční limit nákladů.

Komise během soutěže vybere maximálně šest návrhů, které budou následně příslušnými účastníky dopracovány. Vítěz by měl být znám na začátku příštího roku.

Začátek samotné realizace podle SŽ závisí na projednání v rámci územního řízení. „Zvolili jsme cestu architektonické soutěže, jejímž výsledkem bude nejlepší řešení v rámci možností. A toto řešení bude snadněji přijatelné všemi stranami, včetně veřejnosti,“ uvedla Gavendova kolegyně z odboru komunikace generálního ředitelství SŽ Radka Pistoriusová. 

Loni SŽ požádala o sejmutí památkové ochrany, pod kterou je most od konce roku 2004. Udělala to kvůli nedostatečné kapacitě a havarijnímu stavu mostu. Kloknerův ústav ČVUT doporučil stavbu odstranit a nahradit ji novým tříkolejným mostem. Ministerstvo kultury nicméně loni na jaře rozhodlo o nesejmutí památkové ochrany z mostu, což znamenalo ochranu před demolicí.

V červnu SŽ v médiích sdělila, že brzy vypíše soutěž na nový most, nicméně architekti budou muset ve svých návrzích zohlednit, že je most pod památkovou ochranou.

Železniční most propojuje vltavské břehy v úrovni Výtoně. Byl zprovozněn v roce 1872 a měl jednu kolej. To postupně přestalo stačit, a tak na začátku 20. století došlo k výstavbě nového dvoukolejného mostu. 

Nikdy nebyl oficiálně pojmenovaný. Když byl v roce 1909 rekonstruován, říkalo se mu Most spojovací dráhy císaře Františka Josefa. S ohledem na politický vývoj ve 20. století je zřejmé, že tento název nemohl zůstat dlouho. Mostu se lidově říká železniční nebo vyšehradský, nicméně oficiální názvy to nejsou.

Most se tedy nikdy nedočkal pojmenování, ale bohužel ani řádné péče. V posledních letech sice byly opraveny chátrající lávky pro pěší, nicméně most samotný je nadále ve špatném stavu.


Autor: Jan Puci
Další články
Nahoru