dnes
Čtvrtek - zatazeno
10°C
zítra
Pátek - polojasno
13°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
8°C
Arbitři ukončili spor o Blanku, Trojský most může být zprovozněn
Trojský most. Foto: tunelblanka.cz

Arbitři ukončili spor o Blanku, Trojský most může být zprovozněn

Rozhodčí soud dnes ve sporu Prahy a stavební firmy Metrostav týkajícího se neproplacených faktur za tunel Blanka rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Největší část této sumy připadá na problematický Trojský most, jehož cena tak bude 1,3 miliardy korun.

Blanka

Stavba tunelového komplexu začala v roce 2007. Dokončen měl být původně už v roce 2011. Blanka měří přes šest kilometrů. Navazuje na Strahovský tunel a končí mostem v Troji. Je nejdelším tunelem v ČR.

Na dotaz ČTK to řekli náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) a mluvčí Metrostavu František Polák. Soud tak po více než osmi měsících spor ukončil. Termín otevření tunelu stále není znám. Praha i firma dnešní rozhodnutí soudu přivítaly. „Jsem spokojen, že se spor vyřešil a nic nebrání tomu, aby byl otevřen Trojský most," uvedl Nouza.

„Spor byl typický pro dnešní dobu. Na vině je zákon o veřejných zakázkách, který stavařům i investorům svazuje ruce," řekl Polák. Soud už dřív nařídil Metrostavu dostavět tunel do konce září a Praze zaplatit čtyři miliardy, z toho část dluhu vůči Metrostavu.

Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv. Arbitráž umožnila zákonnou cestou proplatit sporné faktury a odblokovala tak vloni Metrostavem pozastavené práce na stavbě, tvrdí TOP 09, která v Praze vládne.

Konečný účet za tunelový komplex bude 36,9 miliardy. V průběhu let se stavba prodražila o několik miliard korun. Otevření klíčové dopravní trasy politici opakovaně odložili, nový termín stále není znám. Hotova je zatím stavební část. Zpoždění ale nabírá instalace technologií, které má dodat firma ČKD Praha DIZ. Mluví se o dubnu příštího roku. „Intenzivně jednáme o tom, abychom termín uspíšili," uvedl Nouza.

Na začátku října město zprovozní jen Trojský most, který je ovšem trojnásobně dražší než ten, který měl podle původních plánů břehy Vltavy v Troji spojovat. Minulé vedení města, které v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS) stavbu připravovalo, tvrdilo, že náklady na stavbu tunelového komplexu budou 21 miliard korun.

Podle stávajícího vedení města ale už tehdy muselo být politikům jasné, že za takovou částku není možné tunel vybudovat. Před volbami v roce 2010 už podle Nouzy věděli, že náklady budou kolem 31 miliard.

Praha kvůli problematickému tunelu Blanka vede arbitráž i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb. Spor se stejně jako v případě Metrostavu týká neproplacených faktur.


Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru