dnes
Pondělí - zatazeno
1°C
zítra
Úterý - polojasno
1°C
pozítří
Středa - zatazeno
2°C
Arbitři rozhodli o dostavbě Blanky, hotovo musí být do pěti měsíců
Ilustrační foto: tunelblanka.cz

Arbitři rozhodli o dostavbě Blanky, hotovo musí být do pěti měsíců

Pražský tunel Blanka má firma Metrostav dostavět do pěti měsíců. Naopak Praha má stavební společnosti zaplatit přes čtyři miliardy korun. Rozhodl o tom včera večer Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR. Sporné smlouvy mezi Prahou a Metrostavem jsou podle něj platné. Arbitráž tím ale nekončí. Metrostav totiž ve čtvrtek rozšířil žalobu proti Praze. Žádá proplacení další, údajně poslední části dluhu ve výši jedné miliardy korun. Další soudní líčení bude 4. června.

Pětiměsíční lhůta pro dostavu tunelu však nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a dispečinky a zda bude mít dopravní stavba za sebou i nezbytné testy a zkušební provoz.

„Potvrdilo se, že arbitráž je tou správnou cestou. Ostatní varianty by znamenaly miliardové ztráty a otevření tunelu v nedohlednu," komentoval rozhodnutí pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) považuje rozhodnutí za velký úspěch. Stejně se vyjádřil i mluvčí Metrostavu František Polák. „Rozhodnutí soudu vítáme," uvedl. Stavaři jsou podle něj schopni na stavbu vrátit okamžitě po zaplacení dlužné částky. „Ve chvíli, kdy Praha pošle peníze, budeme schopni zaplatit subdodavatelům, což nám umožní obnovit práce," řekl Polák.

Arbitři včera rozhodli, že Praha musí stavební firmě zaplatit dlužných 2,7 miliardy korun, a to do tří dnů od doručení písemného rozsudku. Dalších 1,34 miliardy za práce nutné k dostavění Blanky bude město proplácet postupně v průběhu stavby. Ke zbylému dluhu, mimo jiné za problematický Trojský most, se soud vyjádří v některém z dalších kol jednání.

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.

Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měla původně stát zhruba o deset miliard méně a sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o září. Opozice ale tento termín zpochybňuje. Náklady na stavbu tunelu se postupně vyšplhaly až na zhruba 36 miliard korun.


Další články
Nahoru