Aplikace s vašimi právy, když stojí trajekty i letadla
9. srpna 2023 17:33
Obsahuje nejen podrobné informace o právech spotřebitelů v osmi různých oblastech a v častých situacích, jako je zrušení či zpoždění letu i plavby trajektem nebo problémy s ubytováním, ale nabízí i konkrétní fráze, jak se o svá práva přihlásit v mateřštině obchodníka, a to v 25 jazycích. Aplikaci si lze zdarma stáhnout či aktualizovat na Google Play Store, v Apple App Store a ve Windows Phone Store.
„Pokud je zrušená plavba trajektem a očekává se odplutí trajektu po pominutí bouřek, což může být i na druhý třetí den, lidé v případě špatného počasí nemohou požadovat bezplatné ubytování v hotelu, jako je tomu u mimořádných situací v případě letecké, železniční nebo dálkové autobusové dopravy,“ upozorňuje Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko.
„Ve všech typech dopravy má ale právo na bezplatné jídlo a občerstvení v množství přiměřeném čekací době. Pokud byl spoj zrušen, mají cestující právo na přesměrování na náhradní spoj, ale také právo na vrácení ceny jízdného. Odstoupením od smlouvy zaniká právo na občerstvení a v případě letu i na ubytování,“ pokračuje.
U zrušených a významně zpožděných letů nemají cestující právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur, protože nejde o vinu na straně dopravce, dozví se člověk v aplikaci. Po jejím spuštění si uživatel vybere jazyk, ve kterém bude aplikaci užívat, a pak zemi, v níž se nachází. Díky tomu se vše automaticky zaměří pouze na danou destinaci a vedle informací o jeho právech se uživateli zobrazí i konkrétní věty pro žádost například o bezplatnou péči přímo v oficiálním jazyce či jazycích státu podnikatele.
„V aplikaci si uživatel česky přečtete, co může v dané situaci požadovat, tedy například bezplatnou péči při zpoždění a zrušení letu. A v aplikaci rovněž rychle najde kontakt na českou ambasádu v zemi EU, kde se nachází,“ uvádí Ondřej Tichota. Dalšími oblastmi, kterým se aplikace věnuje, jsou nákup v obchodě, pronájem vozidla a lékařské ošetření.
Pokud se člověk dostane do situace, kterou nebude schopen s podnikatelem z jiné země EU, Norska či Islandu vyřešit s pomocí aplikace, snadno si najde kontakt na Evropské spotřebitelské centrum, které v takových případech bezplatně asistuje.