Dnes Úterý - zatazeno 28°C
Zítra Středa - obcasny-dest 25°C
Úterý 27. 7. 2021
Svátek má Věroslav
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Anketa: Jak se městské části staví k zavedení mýta za vjezd do centra Prahy?
Tradičně hustý provoz v Resslově ulici, která je v centru metropole součástí spojnice vnitřního okruhu a magistrály. Foto: Jan Puci

Anketa: Jak se městské části staví k zavedení mýta za vjezd do centra Prahy?

Nedávno schválený Klimatický plán hlavního města Prahy zmiňuje i zavedení mýta pro vjezd do centra metropole. Jak se na toto ožehavé a v poslední době hodně diskutované téma dívají městské části?

Podle mluvčího Prahy 1 Petra Bidla problematika zavádění mýta v Praze není nová, dřívější projekt se jmenoval Pražský mýtný systém. „Byl velmi pečlivě zpracováván i vyhodnocován již za éry primátora Pavla Béma. Nakonec od něj bylo, bohužel, odstoupeno,“ uvedl Bidlo.

„Samozřejmě z pohledu území Prahy 1 se jednalo a opět jedná o projekt, který je kvitován s povděkem. Každé snížení objemu dopravy v centru Prahy je třeba vítat. Významnou obavu ale máme z nepřipravenosti celoměstského komunikačního systému pro převzetí další zátěže, která by se na něj z centra přelila. Předpokládáme totiž, že myšlenka zavedení mýtného systému je na hlavním městě spojena s cílem omezení pohybu vozidel památkovou rezervací a ne pouze s nalezením dalšího způsobu, jak získat z kapes obyvatel další prostředky do městské pokladny. Postup a cíle s námi zatím nikdo nekonzultoval, za území MČ Praha 1 však stojí tento záměr rozhodně za podporu,“ dodal. 

Podle sousední Prahy 2 by zavedení mýta v současnosti nedávalo smysl. „Mýto z dílny pirátské koalice dopravu nevyřeší, místo toho přibydou nové dopravní problémy, dojde mimo jiné k přelití dopravního zatížení a ke zvýšení znečištění ovzduší v jiných částech města. Nejvíce zasažené budou rezidenční čtvrti Prahy 2, 3 a 5,“ sdělila místostarostka Alexandra Udženija (ODS). 

„Praha potřebuje hlavně dostavit okruhy, P+R parkoviště a promyšlenou koncepci dopravy. O tom, v jakých parametrech a zda vůbec mýto zavádět, se má smysl bavit až ve chvíli, kdy budou tyto podmínky splněny,“ dodala.

Podle místostarosty Prahy 4 Zdeňka Kovaříka (ODS) je zavádění mýta v Praze neustále se opakující a zcela neuvážený sen. 

Současná organizace pražské dopravy, kdy stále nejsou dokončeny ani pražský, ani městský okruh, nejsou vybudovány sítě parkovacích stání P+R, ani parkovací domy v místech největší poptávky a na sídlištích, podle něj nepřeje zavádění dalších experimentů. 

„Praha má promyšleně stanoveny zóny omezující vjezd nákladních vozidel a autobusů, kromě MHD a přímé obsluhy města, ovšem tento funkční systém nelze zaměňovat s další daní za pohyb motorových vozidel. Snění je důležité, mediální prohlášení též, ale realita našeho krásného města a jeho obyvatele by měly mít přednost“ uvedl. 

Jaká je pozice vedení Prahy 6 k mýtu? „Opakovaně říkáme, že není možné zavést mýto v centru města před dokončením městského okruhu. Nesouhlasíme s hranicí mýta na úrovni vnitřního okruhu, protože takové opatření by vedlo pouze ke zvýšení již tak extrémní dopravní zátěže na území Prahy 6,“ sdělil radní městské části pro dopravu Jiří Lála (ODS).

„Za současného stavu dopravní infrastruktury bohužel Praha 6 z velké části funguje jako tranzitní oblast, což má za následek přetížení dopravy v obytném území. Požadujeme proto zavedení mýta již na hranici kraje, aby se reguloval vjezd do města pro mimopražská vozidla,“ dodal.

Anketa

Jste pro zavedení mýta v Praze?

12.8%
(12.8%)
87.2%
(87.2%)
„Pro zavedení mýta v Praze v tuto chvíli není dořešena legislativa. Takové opatření tedy z našeho pohledu aktuálně není na pořadu dne,“ sdělil za Prahu 7 její mluvčí Martin Vokuš. 

„Prioritou města má být dokončení všech okruhů, aby se vůbec širší centrum Prahy dalo objet. Mýto by mělo být zvažováno až jako poslední, nedokážu si představit, jak to budou řešit třeba starší spoluobčané-senioři, kteří nemají na rozhazování a na automobilu jsou závislí. Ty už aktivisté na bicykl asi neposadí,“ podotkl starosta Prahy 8 Ondřej Gros (ODS). 

Podle místostarosty Prahy 10 Martina Sekala (ODS) je v situaci, kdy ještě dlouho nebude dokončen Pražský okruh, debata o mýtu nesmyslná. „Lidé mnohdy vesměs nemají jinou možnost než městem projet. I proto se zaváděním mýtného systému nesouhlasím. Zároveň ale podotýkám, že existují projekty, které dávají smysl – rozvoj tramvajových tratí, elektrifikované železnice a celkově MHD. Lidé budou mít možnost výběru, čím se po Praze svezou. Na Desítce jsme nově otevřeli dvě vlakové zastávky a třetí chystáme na podzim. Mám radost, že se nám daří tyto varianty občanům přinášet a v důsledku tak reagovat na uhlíkovou stopu,“ sdělil. 

Místostarosta Prahy 12 Vojtěch Kos (ODS) se zaváděním mýta nesouhlasí. „Dlouhodobě vidíme neustále zvyšování různých poplatků a daní. Život Pražana se zdražuje, ale že bychom viděli zlepšení a zvýšení komfortu a služeb ze strany hlavního města, to se říci nedá. I proto nesouhlasím se zaváděním mýtného, obzvlášť v době, kdy nám chybí vnější i vnitřní okruh a lidé mnohdy nemají jinou možnost než volit cestu skrze centrum. Až budou hotové okruhy, vybudované P+R parkoviště, tak to bude teprve chvíle, kdy se budeme moci o zavádění mýta v historickém centru města bavit,“ řekl.

Podle starosty Prahy 13 Davida Vodrážky (ODS) je zavedení mýta v Praze bezpředmětné do doby, než bude postaven městský okruh. „Pokud má mýto ulevit automobilové dopravě ve městě, musí být k dispozici tranzitní alternativa. Nedostatečná jsou také velkokapacitní parkoviště na okrajích Prahy, kde by dojíždějí mohli svá auta zaparkovat a do centra cestovat MHD. Nelze zavádět mýtný poplatek bez systematicky připravené infrastruktury a prvoplánově mýto použít jen jako další příjem do městské kasy,“ řekl. 

Do ankety serveru Pražský patriot se zapojil i místostarosta Dolních Chaber, občanský demokrat Milan Golas. V současném právním systému je podle něj zavedení mýtného systému nereálné. Neexistuje na to legislativa.

„Rozumím a chápu, že přírodu a zeleň musíme chránit. To konzervativní politik ale považuje za samozřejmé. Na to nepotřebujeme nereálné klimatické závazky, které nás všechny budou stát stovky miliard, a na které jednoduše nejsou peníze. Jestli hlavní město přijalo klimatický závazek, ve kterém by se k zavedení mýta zavázalo, tak je to holý populismus. Věřím, že nejen my v Chabrech řešíme trochu jiné problémy, které jsou reálné a které nás covid donutil řešit. A přeji si, aby ty reálné problémy – jako je infrastruktura v žalostném stavu, financování školství, sportu, bezpečnost, řešila i magistrátní koalice,“ sdělil.


Z dálnice D11 u Prahy se nepodařilo odklidit vybouraný materiál

Včera v 09:25

Dálnici D11, která je kvůli demolici mostu uzavřená na okraji Prahy od sobotního odpoledne, se dnes nepodařilo zprovoznit před ranní dopravní špičkou.

Před školou v Ďáblicích bude zpomalovací práh

21. července 2021 ve 14:41

Řidiči v ulici U Parkánu v Ďáblicích budou muset zpomalit. Před místní základní školou vznikne kvůli zvýšení bezpečnosti zpomalovací práh, přechod pro chodce a parkovací místa K+R (kiss and ride), uvedla ČTK.

Označování elektromobilů a dobíjecích stanic má nová pravidla

21. července 2021 v 08:47

Počet elektromobilů a dobíjecích stanic v Evropě stále roste a v této souvislosti schválila Evropská unie jednotná pravidla pro značení u dobíjecích stanic a vozidel do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy). Konkrétně se jedná vedle osobních vozů i o užitková vozidla, autobusy, autokary,...

V Božanovské ulici dojde k demolici mostu. Dálnice D11 bude uzavřena

20. července 2021 v 16:22

K demolici mostního objektu dojde ve dnech 24. – 25. července, kdy bude uzavřena dálnice D11 od sobotních 17 hodin do neděle do 9 hodin ráno.

Stavební práce na Prosecké ulici pokračují, omezí dopravu

13. července 2021 ve 13:35

Technická správa komunikací (TSK) začne od pondělí 19. července 2021 s další etapou celkové rekonstrukce Prosecké ulice a naváže tak na předchozí rok.  

Další články
Nahoru