Dnes Pátek - zatazeno 8°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 7°C
Pátek 19. 4. 2024
Svátek má Rostislav
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Anketa: Hlavními problémy v Praze jsou podle kandidátů na primátora doprava a bydlení. Jak je chtějí řešit?
Vnější i vnitřní silniční okruh zdaleka ještě není kompletní, už generace politiků slibují dostavbu. Foto: archiv

Anketa: Hlavními problémy v Praze jsou podle kandidátů na primátora doprava a bydlení. Jak je chtějí řešit?

V Praze je nejdůležitějším úkolem dokončení velkých dopravních staveb, vybudování P+R parkovišť, zjednodušení stavebního řízení nebo podpora stavby bytů a dostupného nájemního bydlení. ČTK to před komunálními volbami, které budou 5. a 6. října, řekli zástupci politických uskupení a jejich kandidáti na primátora. Bezpečnosti podle některých politiků může pomoci například úplný zákaz hazardních her, Praha by se měla zaměřit i na digitální hrozby.

1) Jaké projekty by měly být investiční prioritou města v nadcházejícím volebním období a jak by měly být financovány? 

ODS (Bohuslav Svoboda):

Investiční prioritou číslo jedna musí být bez jakékoliv diskuse dokončení městského okruhu, na jeho dostavbě musíme začít ihned po volbách. Do jeho financování bychom rádi zapojili i stát, protože Praha je ekonomickým tahounem celé České republiky, správním centrem státu a zároveň v ní bydlí desetina všech občanů. Další investice musí jít do výstavby P+R parkovišť na okrajích Prahy a do oprav pražských mostů, které jsou v katastrofálním stavu.

ANO (Petr Stuchlík):

V první řadě je samozřejmě nutné rozhýbat velké dopravní investice. Začneme stavět metro D, Radlickou radiálu, ale i nové tramvajové tratě například na Dědinu nebo na Libuš. Jsem ale zvyklý pracovat s delším výhledem, takže samozřejmě budeme maximálně urychlovat přípravy na stavbě vnitřního městského okruhu – tedy pokračování Blanky. Myslím si, že je reálné stavby zahájit do roku 2022. Spojit tak Blanku se Štěrboholskou spojkou a poté začít s omezováním dopravy na magistrále. Také ale chci, abychom investovali do veřejného prostoru, dotáhli rekonstrukci dolní části Václavského náměstí a zrekonstruovali i jeho vrchní část, kam se vrátí tramvaje. Náplavky úplně proměníme a zároveň i zkulturníme, protože z nevyužitých kobek vzniknou galerie a kavárny. Obnovíme pražskou tradici plováren a vybudujeme bazén, který bude zapuštěný přímo do Vltavy. Část investic určitě budeme směřovat do zvyšování kvality života na pražských sídlištích. Musíme rekonstruovat náměstí a prostranství na sídlištích, řešit tam parkování a dostavět chybějící parky a hřiště. Uvědomuji si ale, že investovat se nedá jen do nových projektů, město se zejména musí starat o svou stávající infrastrukturu, jako jsou parky, komunikace, ale hlavně mosty. Rozhodně se nebude dít, že důležité stavby budou chátrat.

Piráti:

Zásadní jsou investice do dopravních staveb a řešení krize dostupnosti bydlení. Kromě okruhů jsou prioritami Pirátů v oblasti dopravních staveb rozvoj tramvajových tratí včetně dokončení tramvajového okruhu, metro D, rozvoj městské železnice včetně trati do Kladna se zastávkou na letišti, parkoviště, parkovací domy a cyklostezky. Město by také mělo investovat do rozšíření bytového fondu, například pro startovací byty pro mladé nebo bezbariérové byty pro zdravotně postižené. Část zmiňovaných staveb provádí stát (ŘSD nebo SŽDC). Ostatní musí být financovány městem, ale vždy je vhodné získat na investice příspěvek od státu. 

Praha Sobě (Jan Čižinský):

Prioritou musí bezpochyby být dokončení obchvatu Prahy a výstavba trasy metra D. Kromě toho ale musíme postavit další P+R parkoviště, aby se do centra nehrnula auta zvenčí. Ze slibovaných 12.500 míst, která měla být na krajích Prahy postavena již v roce 2010, jich ANO a ODS, které teď chtějí další šanci, dosud dokázaly zajistit jen asi tři tisíce.

Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL):

Dokončení městského okruhu (dokončení a projednání projektové dokumentace, zahájení stavby). Zahájení stavby metra D (urychlené výkupy pozemků při využití novely zákona o liniových stavbách). Zahájení stavby Radlické radiály (získání stavebního povolení, zahájení stavby). Dokončení výkupu pražských PVK a získání kontroly na strategickým zdrojem v Praze – a sice nad vodou. Zahájení digitalizace magistrátu. Vybudování digitální páteře města. Údržba a inovace pražských komunikací, mostů a metra. Vybudování nového koncertního sálu.

ČSSD (Jakub Landovský):

Neřešením problémů a podinvestováním celého města došlo k tomu, že má Praha rozpočtový přebytek. Město ale není banka, aby prostředky schraňovala pro své majitele, musí je rozumně investovat v zájmu svých obyvatel. Největšími problémy jsou v Praze doprava a bydlení. Proto by se měla většina investic vrhnout do těchto dvou oblastí. V oblasti veřejné dopravy jde hlavně o zahájení stavby metra D, která má kromě dopravního i bezpečnostní aspekt – Praha potřebuje alternativu k Nuselskému mostu, který zatím jako jediná stavba překlenul Nuselské údolí. Pokud by most musel projít generální rekonstrukcí, bude to pro veřejnou dopravu doslova katastrofa. Důležité je též budování tramvajových tratí do oblastí na kraji Prahy, kde budou vznikat záchytná P+R parkoviště. U individuální dopravy jsou důležité investice do Pražského a městského okruhu. V oblasti bydlení je důležité vybudování robustního městského bytového fondu, díky kterému by mohla Praha držet na uzdě růst nájmů. Podporovat chceme též družstevní bydlení. Pro celé skupiny Pražáků, jako jsou senioři, učitelé, hasiči nebo policisté, se Praha stává neúnosně drahou. My máme několik řešení, které jim mohou okamžitě ulevit.

Zelení (Ondřej Mirovský):

Základem jsou investice do rozvoje veřejné dopravy – metro D, nové tramvajové tratě a bezbariérovost Prahy. Zdrojem financování má být rozpočet hlavního města Prahy a v případě dostavby pražského okruhu primárně stát (ŘSD). Ve spolupráci se státem je také nutné dále rozvíjet železnici v Praze.

KSČM (Marta Semelová):

Investiční prioritou města by měla být dostavba vnitřního dopravního okruhu, budování metra D a obecní nájemní bytová výstavba. Finanční prostředky má na účtech město (každoročně se nedaří čerpat investiční náklady) a na stavbu metra D by měl, tak jako tomu bylo v minulosti, přispívat stát.

SPD (Hynek Beran):

Zcela jistě je nutné podpořit celkový růst Prahy. K tomu patří zejména nové byty, ale u nich je nutné zajistit především cenovou dostupnost pro ty, kteří v Praze žijí a rádi by třeba založili rodinu nebo naopak prožili důstojné plnohodnotné stáří. Dále jde o občanskou vybavenost, školy, školky, lékaře, obchody, místa odpočinku a zábavy. A v neposlední řadě o technickou infrastrukturu. Tu občas zužujeme na automobilovou dopravu, ale problémy máme i s dopravou kolejovou a kapacitou tratí. Elektrifikované tratě jsou navíc součástí tolik citované elektromobility. K tomu, samozřejmě, patří i to elektro a další technická infrastruktura města. Není možno zapomínat i na pražské mosty, jejichž údržba byla našimi předchůdci zanedbávána. Smart City je možné provozovat pouze jako nadstavbu nad moderní a funkční infrastrukturou.

2) Jak chcete vylepšit dopravní situaci ve městě a zároveň zajistit dostatek parkovacích míst? 

ODS (Bohuslav Svoboda):

Dokončení městského a Pražského okruhu jsou dvě naprosto zásadní věci. Až budou hotové, doprava v centru města se výrazně zklidní. Současně je třeba stavět P+R parkoviště a podporovat i výstavbu parkovacích domů a podzemních garáží, čímž vyřešíme problém s parkujícími nepražany, kteří budou mít možnost svoje auto pohodlně a bezpečně odstavit na kraji města (nebo už ve středních Čechách) a k dopravě do města využít kvalitní pražskou MHD. Tím se sníží dopravní zátěž ve vnitřní Praze, kde také přibudou parkovací místa pro Pražany. Chystáme také jednotnou parkovací zónu na celém území Prahy kromě historického centra.

ANO (Petr Stuchlík):

Samozřejmě to je výstavba obou pražských okruhů, metra D a sítě P+R parkovišť, které se v podstatě nestaví. Jakmile lidé nebudou mít potřebu do města jezdit, tak se dopravě uleví. K tomu je ale potřeba stále udržovat kvalitní MHD. Chci proto modernizovat vozový park, aby všechny vozy byly klimatizované, čisté a aby MHD byla maximálně spolehlivá. K tomu je ale potřeba investovat a ne ji dávat zdarma. Také si dokážu představit větší využití chytrých projektů a především senzoriky. Už jen seřizovaní semaforů na základě aktuální průjezdnosti, může dopravě velmi ulevit. Stejně tak je možné senzory využít pro snadnější parkování, abychom nemuseli místa hledat. Chytré technologie se musí využít i na koordinaci uzavírek, nesmí se jednoduše stát, že stejné místo bude rozkopáno i několikrát do roka, jednou kvůli opravě komunikace, podruhé kvůli plynu a potřetí bůh ví kvůli čemu. Jednotlivé složky a firmy města spolu musí komunikovat. Pokud se bavíme o chytrém městě a chytrých technologiích, měly by v první řadě pomáhat tam, kde to město potřebuje nejvíce, a to je doprava. Je třeba si ale říct, že doprava se nezlepší ze dne na den, je to mnoho opatření a kroků, které se musí důsledně naplnit. Tím spíš je třeba silná koalice vedena manažerem, který ty projekty bude posouvat kupředu. Pochybuji, že státní úředník, celoživotní politik a nebo aktivista je schopen řídit projekty za miliardy korun.

Piráti:

Je nutné investovat do dopravních staveb a kvality MHD. Zjednodušíme systém parkovacích zón a otevřeme data ohledně obsazenosti parkovacích míst. Mimo hledání míst pro rezidenty je potřeba motivovat návštěvníky, aby pro dopravu po Praze využili MHD. Proto je nutné stavět P+R parkoviště na uzlech MHD a parkovací domy tam, kde je nedostatek parkovacích míst. P+R parkoviště by bylo vhodné stavět i na území Středočeského kraje, který by se měl na výstavbě také finančně podílet. 

Praha Sobě (Jan Čižinský):

Klíčem pro nejbližší období je počítačové řízení světelných křižovatek, které zcela nepochopitelně v době umělé inteligence v Praze stále neexistuje. Zkušenosti z měst podobných Praze ukazují, že systém může umožnit zrychlení plynulosti dopravy a zkrácení jízdy v dopravních špičkách o zhruba 20 procent. Pokud by tedy Pražan strávil každý měsíc cestováním autem po městě deset hodin, uspořil by dvě hodiny svého času. Systém také umožní zrychlení jízdy autobusů či tramvají. Další rychlou pomocí jsou již zmíněná nová P+R parkoviště, která na okrajích Prahy zachytí auta zvenčí. V sídlištích u stanic metra a dalších místech pro Pražany denně parkuje až 8000 aut ze Středočeského kraje. Proto musí být urychleně postaveny P+R parkoviště – aktuálně je na nich pouze 3500 míst. Další tisíce aut se pak hrnou do centra. Dlouhodobými prioritami jsou samozřejmě dokončení vnitřního i vnějšího okruhu a výstavba trasy metra D. S tím hnutí ANO, přestože paní primátorka po celé čtyři roky jistě měla telefon na ministra dopravy, financí i životního prostředí, nepohnulo ani o píď.

Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL):

Naší klíčovou prioritou je vybudování Pražského okruhu, který je dnes hotov z poloviny. Chybí důležité propojení mezi úsekem 510 (Černý Most) a úsekem 512 navazujícím na dálnici D1. Aby byl postaven Pražský okruh, je nutná intenzivní spolupráce Prahy, městských částí, ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Proto jmenujeme pověřence za Prahu, který bude mít jediný úkol: odblokovat výstavbu Pražského okruhu. Zoufalou dopravní situaci dokresluje i stav pražských mostů. Prosadíme proto vybudování nových mostů – zejména Dvorecký most spojující Smíchov a Podolí a most spojující Prahu 6 a Prahu 8. U stávajících mostů v havarijním stavu prosadíme jejich urychlenou rekonstrukci. Dokončíme celopražský systém parkování, který umožní rezidentům bydlícím v Praze zaparkovat jak před domem, tak v místech, kam pravidelně dojíždějí – zaměstnání, škola, rodina, sport a další. Systém musí být nastaven tak, aby se Pražané nestali cizinci ve svém vlastním městě. Vybudujeme nová P+R parkoviště na záchytných místech kolejové dopravy na okraji Prahy i ve Středočeském kraji tak, aby potřeba pravidelného dojezdu autem do centra Prahy dále nerostla, ale klesala. Nejlepší je osobní vozidlo, které do Prahy vůbec nedojede. Podporujeme vznik parkovacích domů pro rezidenty, to zejména na starších sídlištích, která byla postavena bez dostatečné parkovací kapacity.

ČSSD (Jakub Landovský):

Dopravu v Praze výrazně zlepší až dobudování Městského a Pražského okruhu. Tyto stavby se musí urychleně dostavět. Reálně však dojde k otevření celého komplexu Pražského a Městského okruhu až někdy v roce 2028. Do té doby navrhujeme jako nejrychlejší řešení kritické dopravní situace MHD zdarma pro všechny Pražáky. Veřejná doprava je dnes dostatečně robustní na to, aby pojala další cestující. Chceme nabídnout Pražákům atraktivní a levnou alternativu k jízdě autem. V druhé fázi projektu chceme nabídnout MHD zdarma i pro návštěvníky Prahy, kteří nechají svá auta na záchytných P+R parkovištích. Každý řidič dostane místo parkovacího lístku celodenní jízdenku na MHD zdarma. Aby byl systém funkční i pro návštěvníky a měl pozitivní vliv na pokles automobilové dopravy, musíme urychleně dobudovat další záchytná parkoviště. A tady nejde o estetiku. Klidně mohou být v první fázi vysypána štěrkem. Jde především o rychlost a funkčnost. Dopravní situace je už opravdu neúnosná.

Zelení (Ondřej Mirovský):

Kolony můžeme řešit i tím, že nabídneme řidičům alternativu ve formě pohodlné, kapacitní a komfortní veřejné dopravy. Parkovací místa je potřeba stavět hlavně na okrajích Prahy tak, aby auta nemusela jezdit do centra.

KSČM (Marta Semelová):

Pro zlepšení dopravní situace ve městě je nutné dostavět vnější a vnitřní okruh, včetně propojení radiálami, zahájit výstavbu metra D, řešit parkování, realizovat výstavbu záchytných parkovišť na okrajích města s návaznou MHD. Mezi naše dlouhodobé požadavky patří MHD zdarma, která by zároveň přispěla ke zlepšení životního prostředí ve městě.

SPD (Hynek Beran):

Ty problémy jsou dva. Vlastní dopravní proud a potom parkování či „uskladnění“ těch aut. Řadu takových řešení máme z minulého režimu a minulého století, například parkoviště na sídlištích nebo magistrálu pod Muzeem. Dopravní stavby 21. století stavíme velmi málo. Některé máme, část okruhu a Blanku, ale nároky rostou rychleji, než stačíme stavět. Problém je, že neumíme stavět ve veřejném zájmu. Je to především neschopnost politiků, bagrů máme dost a v Praze peněz také. Abychom je utratili, necháme raději v Praze rozkopat ulice i chodníky. K nutným stavbám patří dostavby MHD především kolejového typu, dostavba okruhu, a jak řešení parkování pro nás, Pražáky, tak i nějaká domluva se Středočeským krajem o každodenní migraci jejich obyvatel za prací. Mnohdy není v těchto případech řešena silnice ani koleje, natož parkoviště u nádraží na straně jedné a u silnice na straně druhé. Pak se nedivme, když stavíme byty bez potřebné infrastruktury, že máme na mnoha místech v Praze i okolí totální dopravní zácpu dvakrát denně.

3) Jak zlepšit bezpečnostní situaci ve městě, problém s drogově závislými?

ODS (Bohuslav Svoboda):

Musíme změnit agendu městské policie – strážníci by se měli méně věnovat dopravním přestupkům a více se soustředit na bezpečnost a pořádek. Ve spolupráci s Policí ČR pak bude schopna efektivněji potírat tyto nežádoucí jevy. Represi ale musí předcházet především prevence. Proto budeme podporovat projekty, které jsou zaměřeny na předcházení a řešení rizikového chování a kriminality.

ANO (Petr Stuchlík):

Máme připravený projekt pro městskou policii. Viděl jsem průzkum, jak lidé strážníky vnímají, a není to moc lichotivé. To chci změnit tím, že namísto botičkování a rozdávání pokut za parkování, je vrátíme do ulic, kde budou řešit reálné problémy lidí ze svého okolí. Má vize je, přiblížit se četníkům z první republiky – strážníci důkladně znají místo, kde působí, a lidé zase znají je. Jednoduše vědí, na koho se obrátit. Máme také připravenu řadu projektů pro pražská sídliště, které chceme brzo představit. Víme, že na některých sídlištích je problém s bezpečností a krádežemi. A přesně pro ně máme připravený projekt, ve kterém propojíme městskou, státní policii a zastupitelstvo a pokusíme se zvýšit pocit bezpečnosti Pražanů.

Piráti:

Je nutné využít zahraničních zkušeností a důrazem na prevenci rizik a minimalizaci následných dopadů. Jedná se například o nízkoprahová centra a dostatečnou a atraktivní nabídku aktivit pro trávení volného času pro mládež. Z hlediska bezpečnosti je nutné přimět policii postihovat dealery drog, kteří v noci nepokrytě prodávají drogy v ulicích.

Praha Sobě (Jan Čižinský):

Důležité je připomenout, že Praha je bezpečným městem. Podle statistiky Numbeo z tohoto roku je v míře bezpečnosti na 23. místě ze 114 sledovaných evropských měst a předběhla například švýcarskou Ženevu nebo Lucemburk. Rozhodně tedy nebudeme Pražany děsit například nesmyslnými „protiteroristickými“ bariérami v ulicích nebo jejich sledováním kamerami na každém kroku. Víme ale, že jsou v Praze místa, kde se lidé necítí bezpečně – třeba odlehlá a tmavá zákoutí na sídlištích nebo v parcích. Ta osvětlíme a bude je častěji kontrolovat městská policie. Prostě vytvoříme mapu nejrizikovějších míst, na která se policisté zaměří.

Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL):

Budeme nadále zvyšovat počty strážníků v ulicích na úkor tzv. strážníků v nepřímém výkonu služby, tedy na služebnách. Rostoucí počet strážníků se musí projevit především v ulicích. Oblast veřejného pořádku musí mít absolutní prioritu při výkonu služby strážníků před dalšími úkoly městské policie. Posílíme výkon hlídkové činnosti v problematických lokalitách a v místech určených k rekreaci – dětská hřiště, sportoviště, parky. Budeme dále rozvíjet projekt asistentů prevence, kteří působí v problémových lokalitách a úzce spolupracují s městskou polici při prevenci kriminality. Podpoříme rozvoj nízkoprahových klubů pro děti a mládež, které jsou součástí sociálních služeb. Řešením drogové problematiky je úzká spolupráce s městskými částmi při nalézání aktivit, které umožní předcházení užívání návykových látek v lokálních místech s výskytem osob s rizikovým chováním. Považujeme za nezbytné diverzifikovat zdroje elektrické energie pro menší jednotky, jako jsou nemocnice, školy a další, které v případě dlouhodobějšího výpadku napomohou nouzovému chodu města. Praha se také musí zabývat aktuálními hrozbami spojenými s technologiemi, bez jejichž fungování bude město ochromeno. Kyberterorismus je potenciální hrozbou s následky srovnatelnými s přírodními katastrofami. Systém Prahy musí být ochráněn před výpadky informačních technologií, bez kterých se už neobejde žádná oblast moderní metropole. 

ČSSD (Jakub Landovský):

Ve městě, jako je Praha, vyžaduje každá oblast komplexní řešení. A to se týká i bezpečnosti. Městská policie i Policie ČR má v Praze podstav. Pokud budou v Praze drahé byty a nájmy, budeme mít podstav policistů stále. Takže sliby na zvýšení počtu policistů a strážníků jsou bez řešení všech s tím souvisejících věcí liché. Z mého pohledu jsou důležité i věci jako rovný přístup k vodě v době krizových situací, nebo ochrana před black outem. Zároveň bych i do oblasti bezpečnosti zavedl prvky smart city. Například když se ztratí dítě, měla by existovat možnost zveřejnit jeho fotografii na reklamních panelech a obrazovkách. Drogově závislí lidé jsou nemocní lidé. Pokud jsou s nimi problémy, musí je řešit policie. Pokud potřebují pomoc, musí v Praze existovat dostatek míst pro léčbu. Důležitá je také prevence, hlavně na školách. Součástí prevence je i podpora sportování dětí ve městě. Zásadní je také boj proti dealerům drog. Městská policie musí neustále monitorovat prostory před školami a místy, kde si děti hrají či sportují. Ti, kteří prodávají dětem drogy, musí počítat s velmi tvrdými tresty.

Zelení (Ondřej Mirovský):

Zásadním opatřením pro zlepšení bezpečnosti je zrušení všech heren v Praze. To je naše zásadní priorita a navrhneme ji hned na prvním jednání zastupitelstva. Drogovým závislým je potřeba pomoci dostatečnou nabídnou center s péčí včetně preventivních programů pro mládež, aby s drogami vůbec nezačínala.

KSČM (Marta Semelová):

Zvýšení profesionální připravenosti, efektivnosti práce a počtu strážníků, rozšíření služeb strážníků – okrskářů městské policie a hlídek příslušníků Policie ČR v terénu k zajištění bezpečnosti občanů a ochraně jejich majetku. Prosazujeme také nulovou toleranci k hazardu – likvidaci sítě herních automatů, kasin. Tato činnost je často spojena s kriminalitou, ale i s drogovou problematikou. Jsou nutná opatření ke snižování poptávky po drogách protidrogovou prevencí, ale i zákazem reklamy na tabákové výrobky a alkoholické nápoje, je nutné systematicky odhalovat a vytrvale potírat drogové dealerské sítě.

SPD (Hynek Beran):

Drogová závislost je pouze jednou částí problému, mnohdy je kombinována se závislostí herní a pouliční kriminalitou. Máme takové tři hlavní směry, co s tím. První je prevence kriminality. Jde o stranu nabídky i poptávky. V jedné pražské čtvrti důsledně kontrolovali bazary, herny a zastavárny, a dosáhli svého. Podobně turistický lumpenproletariát, který se denně v podnapilém stavu hlučně potlouká po ulicích. Kdyby je zavřeli na záchytku ještě, než dojdou do dalšího baru nebo erotického podniku, nebude taková poptávka. Další je zlepšení prestiže policistů a strážníků. Když nám jedna a ta samá policie bude vykládat, že s mafiánským „parkovištěm“ u Karlova Mostu nic nezmůže, ale bude nás učit parkovat ve vlastní ulici, je něco špatně. Těch policistů je většina slušných, ale někdo jim připravuje metodiku a někdo jim velí. A v neposlední řadě netolerovat kriminalitu ve svém okolí. Kriminalita je průvodním jevem každé společnosti. Ale když nás politici učí, že jsou třeba pouliční prodej drog anebo podnapilí povaleči na lavičce před školou normální a že si na to vlastně máme pod jejich vedením zvykat, bylo tohle vždy jevem rozpadající se společnosti.

4) Jak zlepšit situaci s nedostatkem bytů, jejich cenami a celkovou výstavbou v Praze? 

ODS (Bohuslav Svoboda):

Musíme zásadně zrychlit územní i stavební řízení – tlakem na dodržování zákonných lhůt ze strany úředníků, digitalizací státní správy a zjednodušením zákonů. Nebojíme se rozhodovat, proto také budeme schopni rychleji schvalovat změny územního plánu, především v brownfieldech, kterých je v Praze spoustu a mají obrovský rozvojový potenciál. Zvýšením nabídky bytů pak logicky dojde ke snížení jejich ceny.

ANO (Petr Stuchlík):

To je problém, který nemá jedno řešení, je nutné udělat spoustu kroků, ale důležité je, že víme jaké. V první řadě je to zjednodušit povolovací řízení, aby tu netrvalo získat stavební povolení déle než například Čadu. Musíme umožnit výstavbu na brownfieldech, což jsou většinou staré a nevyužívané průmyslové zóny nebo nádraží. V těch místech mohou vznikat celé nové čtvrti, takže náš plán, že do roku 2030 postavíme 140.000 bytů, je naprosto reálný. Dnes to nejde, protože tam často jsou stavební uzávěry, ale to chci změnit. Dalším nutným krokem je schválení Metropolitního plánu, protože bez něj se v budoucnu Praha rozvíjet nebude, a také nový stavební zákon. Ten sice není v rukou města, ale budu velmi rád, pokud naši odborníci na něm budou moci spolupracovat s ministerstvem, aby se do něj skutečně potřeby Prahy promítly. Musíme také najít způsob, jak regulovat Airbnb a podobné služby. Sice slovo regulace nemám rád, ale v centru města to narostlo do takových rozměrů, že je to jednoduše neudržitelné a byty, které by mohly být obydlené jsou využívány na krátkodobý pronájem. Airbnb snižuje nabídku volných bytů na trhu a prodražují cenu nemovitostí v metropoli.

Piráti:

Je nutné použít vyvážený mix opatření. Je nutné odbrzdit výstavbu na brownfieldech, tedy bývalých průmyslových areálech v širším centru. Dále je nutné zrychlit vyřizování územních a stavebních povolení pomocí digitalizace a standardizace rozsahu a obsahu podkladů. Chceme také rekonstruovat prázdné domy ve vlastnictví Prahy a městských částí. Podle dat Institutu plánování a rozvoje odhadujeme, že je v nich možné vybudovat cca 7000 nízkometrážních bytových jednotek a zvětšit tak dosavadní obecní bytový fond o cca 20 procent za poloviční náklady oproti nové výstavbě. Musíme také v případě Airbnb jasně oddělit sdílenou ekonomiku od podnikání a podpořit družstevní a nájemní bydlení. Jinak budeme mít v Praze jen hodně drahých bytů skoupených zahraničními investory, které si místní nebudou moci dovolit.

Praha Sobě (Jan Čižinský):

Zásadním způsobem zrychlíme stavební řízení. Na Praze 7 jsme už dokázali, že to umíme – stavební povolení se u nás vyřídí za dva měsíce. Na magistrátu také okamžitě zastavíme privatizaci bytového fondu, otevřeme brownfieldy pro bytovou výstavbu, budeme podporovat družstevní výstavbu a vyzkoušíme pilotní projekty dle německého vzoru baugruppen.

Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL):

V Praze roste počet obyvatel, nicméně stagnuje počtu bytů a výstavba nových. Je nutno, aby se vybudovalo minimálně 6000 až 8000 bytů ročně a stejný počet bytů byl zrekonstruován. Vytipujeme proto vhodné pozemky pro bytovou výstavbu a zrušíme na nich stavební uzávěry, zkrátíme dobu povolovacího procesu v rámci územního a stavebního řízení organizačními a personálními opatřeními na stavebních odborech (budeme důsledně trvat na dodržování všech lhůt k vyjádření ze strany úřadů), obnovíme jeden speciální stavební úřad pro velké stavby, což zrychlí výstavbu bytů v Praze. Do doby schválení Metropolitního plánu urychlíme povolování změn územního plánu, které jsou potřebné ve veřejném zájmu. Podpoříme výstavbu prováděnou stavebními bytovými družstvy, případně jinými obecně prospěšnými neziskovými subjekty, například pomocí poskytnutí pozemků vhodných pro výstavbu nebo pomocí finanční podpory. Důsledný audit bytového fondu – transparentní přidělování bytů obyvatelům pracujícím v oborech klíčových pro chod města – učitelé, policisté, hasiči, kdy při současné situaci na trhu si tyto profese mnohdy nemohou dovolit vzhledem k výši příjmu vlastní bydlení.

ČSSD (Jakub Landovský):

Navrhujeme využít rozpočtový přebytek z minulých let ve výši zhruba sedm miliard korun na investice do bytů. Domluvit s developery, aby například deset procent bytů v nových projektech převedli za výhodných podmínek na město. Tak, aby začal znovu vznikat městský bytový fond, jehož prostřednictvím se budou krotit přehnané nájmy. Dále navrhujeme podporu družstevnímu bydlení. Město může družstvům pomoci například s pozemky či s poskytnutím bezúročné půjčky. Město za to může opět dostat k užívání část nově vzniklých bytů. Nápad, aby město samo stavělo byty nám v tuto chvíli nepřijde příliš šťastný. Znamenalo by to vznik dalších pracovních míst pro další úředníky a nekoečná výběrová řízení na stavební firmy, které by projekty realizovaly. Pro Pražáky, kteří dávají přednost bydlení ve vlastním, navrhujeme zvýhodněné nízkoúročné půjčky od Státního fondu na podporu bydlení. Současný systém, kdy je maximální výše úvěru zastropovaná částkou dva miliony korun na dům a 1,2 milionu na byt při minimálně 20procentní spoluúčastí, je pro Prahu naprosto nedostatečný. Navrhujeme proto, aby se výše bezúročné půjčky odvíjela podle cenové mapy. Tak, aby Pražáci mohli dosáhnout až na 3,5 milionu korun. Současná situace na trhu s byty v Praze je katastrofální. Začínají se vyčleňovat celé skupiny lidí, kteří si bydlení ve městě nemohou dovolit. Jde přitom třeba o učitele, policisty nebo hasiče, bez kterých nemůže žádné město fungovat. Řešení proto nesnese odkladu a je potřeba s ním začít hned druhý den po volbách. Povedeme velmi ostré debaty s developery o tom, jak přispějí ke zlepšení bytové situace v Praze. Rozhodně budeme chtít, aby se mnohem více podíleli na občanské vybavenosti. Aby bylo jasně dané, že na každých dejme tomu 200 nových bytů vznikne školka a ordinace lékaře. Nebo aby každý desátý byt v novém projektu mělo k dispozici město jako svůj nájemní byt. Prostě aby se o ty astronomické částky, které nyní vydělávají na velmi drahých bytech, trochu rozdělili s městem. Aby na bydlení v nových projektech dosáhli formou nájmů i rodiny s průměrnými pražskými příjmy. Výměnou za to jim zaručíme dodržování zákonných lhůt při stavebním řízení a především sjednotíme a zjednodušíme pravidla pro výstavbu v rámci celé Prahy.

Zelení (Ondřej Mirovský):

Naším receptem je výstavba městských nájemních bytů, které budou k dispozic jako startovací byty, byty pro seniory, učitele a učitelky apod. Dále chceme vykupovat část bytů od developerů a také opravit všechny byty v majetku města a ty pronajmout. Podpoříme také majitele prázdných domů právě výměnou za převod části bytů pro město. Zásadní je také krocení Airbnb tak, aby se do rezidenčního bydlení vrátilo tisíce bytů.

KSČM (Marta Semelová):

Nutností je výstavba nových obecních bytů. Vytvořit celopražský systém dostupného bydlení, podpořit obecní nájemní a družstevní výstavbu. Na 1000 obyvatel 60 nájemních bytů. Prosazovat státem dotovanou výstavbu nízkonákladových bytů s garantovaným nízkým nájemným (na úrovni provozních nákladů). V tomto smyslu jsme již v minulosti pomohli prosadit vytvoření fondu dostupného bydlení na kterém se akumulují finanční prostředky z prodeje bytového fondu. Další možností je jednání s developery, aby v rámci nové bytové výstavby vyčlenili určitý počet bytů pro město, respektive pro účely sociálního/dostupného bydlení. Zpracovat cenové mapy, prosazovat zdanění prázdných bytů a domů a nastavení pravidel „sdílené ekonomiky“ (Airbnb).

SPD (Hynek Beran):

Město má zájem na tom, aby se v něm rodily děti, nová generace občanů. Jinak každé město vymře. Situace, kdy na jedné straně tvrdíme, že musí developeři stavět, a na druhé straně máme tak drahé byty, že v nich normální mladá rodina nezakotví, není pro město stabilní ani v případě, že by developeři postavili takových bytů sebevíce. Chce to komplexní opatření, aby dostupné byty vznikaly, a to i za účasti developerů, město samo není a nemůže být stavební firmou. Ale účelem je postavit byty pro vlastní občany včetně seniorů, ne maximalizovat marže developerů a zisky z překupů pozemků a přednostně prodávat byty cizincům, protože normální česká rodina na ně nemá. Nedostatek bytů spolu se zanedbatelným množstvím bytů, jejichž cenu (koupě nebo pronájmu) může město ovlivnit, samozřejmě má vliv na cenu. Na druhou stranu nemůžeme garantovat, co se stane, když bude bytů dostatek a také kolik bude bohatých zájemců mimo Prahu. Pokud by byl nadále zájem Italů, Rusů nebo i Arabů o nákup nemovitosti v Praze, vliv navýšení počtu bytů na jejich cenu nebude velký. Pro garantovanou cenu, ne kterou by dosáhla česká rodina, je potřeba použít i jiné nástroje, než je pouhé uvolnění výstavby.


Autor: ČTK

Primátor Svoboda zavítal v rámci návštěv v městských částech také do Řep

29. března 2024 v 19:57

Jednání o hotových, rozestavěných, ale i plánovaných projektech tvořilo hlavní část programu primátora Prahy Bohuslava Svobody (ODS) během jeho návštěvy Prahy 17, kterou tvoří městská čtvrť Řepy. Setkání s představiteli místní radnice se uskutečnilo ve středu...

Zastupitelé Prahy 1 odvolali Čižinského z funkce předsedy Kontrolního výboru

13. března 2024 v 09:17

Pavla Čižinského (Praha 1 Sobě) z funkce předsedy Kontrolního výboru odvolalo na svém zasedání v úterý 12. března Zastupitelstvo Prahy 1. Návrh na odvolání podpořila většina 14 z celkem 27 zastupitelů. Důvodem jsou pochybení Čižinského v tzv. kauze Donlič. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí...

Další články
Nahoru