Animace v tunelu už vidí i cestující na lince metra B
6. prosince 2024 11:10
Úsekem mezi stanicemi Dejvická – Bořislavka denně projede průměrně 50 000 cestujících. Trasa Karlovo náměstí – Anděl je dvakrát exponovanější, denně jí podle Adámkové využije přes 110 000 cestujících.
„Do veřejného prostoru jsme vstoupili s vizí inovovat způsob komunikace s cestujícími. I reklama se dá dělat chytře, udržitelně a neinvazivně. Spuštěním dalších jednotek pokračujeme v rozvoji našeho záměru modernizovat městský prostor pomocí smart city technologií, mezi které systém LMS v tunelu metra patří,“ řekl Tom Procházka, CEO společnosti EUDI. Za okny v tunelu metra tak nyní cestující vidí například reklamu na pivo nebo vánočně laděnou upoutávku na nealkoholický nápoj.
Technické řešení systému i samotnou instalaci bylo třeba přizpůsobit náročnosti a specifikům tunelu na trase B, a to především proto, že se nachází přímo pod Vltavou. Systém LMS je voděodolný a byl testován v terénu se zvýšenou vlhkostí.
„Instalaci komplikovalo především to, že je úsek Karlovo náměstí – Anděl v zatáčce a v obou směrech z nebo do kopce. Technologie LMS je však natolik flexibilní, že ji lze doslova ušít na míru konkrétnímu úseku tubusu metra, proto cestující vidí animace ve stejně vysoké kvalitě, jako je tomu i na lince A,” upřesnil Petr Maňas, CTO společnosti EUDI.
Zobrazovací systém využívající sérii LED panelů umístěných za sebou v tunelu metra podle něj umožňuje cestujícím zhlédnout různé typy sdělení, a to neinvazivně a bez narušení originální architektury a designu stanic pražského metra.
Kromě komerčních videí je formát připraven pro komunikaci provozních informací, upozornění na zajímavé události a také pro krizová hlášení nebo pokyny od integrovaného záchranného systému.
V plánu je i využití LMS jako média pro digitální vizuální umění. Systém je podle Procházky světovým unikátem, jelikož díky centrální administraci umožňuje okamžitě změnit obsah na všech jednotkách najednou. Komplexní technické řešení vyvinul český technologický startup EUDI v úzké spolupráci se společností BREMA v areálu v Modleticích u Prahy.
„Vývoj technologie LMS pro pražské metro trval 6 let a zahrnoval řadu technických a bezpečnostních opatření a zkoušek. Díky tomu má pražské metro jako první v Evropě k dispozici centrálně řízený digitální systém pro předávání vizuálních informací cestujícím na více úsecích metra. V jeho rozšiřování budeme ve spolupráci s DPP pokračovat i v dalších letech,“ upřesnil Procházka.
Společnost European Digital Industries a.s. (EUDI) je český technologický start-up, který vyvíjí, vyrábí a provozuje vlastní systém digitálně informačních nosičů uzpůsobených pro prostory tubusů metra.
V roce 2025 plánuje rozšíření technologie i na další úseky pražského metra, sdělila Adámková. Údajně je vytipováno pro zobrazování animací 26 tunelů pražského metra.