Dnes Úterý - zatazeno 24°C
Zítra Středa - bourky 27°C
Úterý 28. 6. 2022
Svátek má Lubomír
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Ani loni neskončila žádná srážka tramvaje s chodcem tragicky. I díky úbytku turistů
Toto je jen figurína při preventivní akci, loni nikdo při srážce tramvaje s chodcem v Praze naštěstí nikdo nezemřel. Zdroj foto: Policie ČR / DPP

Ani loni neskončila žádná srážka tramvaje s chodcem tragicky. I díky úbytku turistů

Pražský dopravní podnik (DPP) eviduje za loňský rok 40 případů srážek tramvají s chodci, což je o sedm méně než rok předtím a nejméně za posledních 16 let. Druhý rok po sobě žádná srážka nevedla k úmrtí, těžkých zranění bylo pět. Nehod tramvají s motorovými vozidly bylo loni podle informací podniku 985, zhruba o čtyři procenta více než v roce 2020. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí podniku Aneta Řehková.

Historicky nejnižší počet, celkem 40 případů, zaznamenal v loňském roce Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), který si tuto podrobnou statistiku srážek tramvají s chodci vede od roku 2006. V loňském roce došlo v Praze k téměř patnáctiprocentnímu poklesu počtu srážek tramvají s chodci. Srovnání s předcovidovým rokem 2019, ve kterém DPP eviduje 87 případů, je ještě markantnější – jedná se o pokles o 54 procent. 

A to přesto, že celkový pokles počtu přepravených cestujících v tramvajích je ve srovnání s rokem 2019 pouze třetinový a v prvních třech kvartálech loňského roku byly tramvaje dokonce nejvyužívanějším druhem MHD v Praze. 

DPP za prvních devět měsíců loňského roku přepravil tramvajemi o 15 procent více cestujících než metrem. K lepším výsledkům v jednotlivých ukazatelích počtů srážek tramvají s chodci přispěla řada faktorů. 

Podle Řehkové především dlouhodobá společná kampaň „Neskákej mi pod kola!“, důraz na tuto problematiku na pravidelných školeních řidičů DPP, testování aplikace „Pozor tramvaj!“, ale také důsledky pandemie covid-19, jako menší mobilita obyvatel, pokles cestujících v MHD a nižší počet turistů v Praze. Právě turisté byli v předcovidových letech častými účastníky, a bohužel i obětmi, srážek tramvají s chodci. 

Na čtvrtině nehod se podílí cizinci

I přesto, že Prahu loni opět postihl výrazný propad zahraničních turistů, DPP zaznamenal celkem 10 případů srážek tramvají a cizinců, pouze o 1 méně než v roce 2020. Cizinci mají dlouhodobě významný podíl na celkovém počtu sražených chodců. Zatímco v roce 2016 i 2017 to bylo téměř stejně 24 %, v roce 2018 se podíleli už 29 %, o rok později 22 %, v roce 2020 více než 23 % a loni cizinci tvořili čtvrtinu nehod. 

Z dlouhodobých statistik se ukazuje, že děti se na počtech srážek s tramvajemi podílí nejmenší měrou, loni to byly pouze tři případy, stejně jako předloni. Na opačném konci žebříčku stojí muži, kteří se dlouhodobě podílí na většině nehod. 

Loni stáli za téměř 53 % případů (celkem 21), předloni za více než 61 % (27 nehod). Na druhou stranu v loňském roce došlo k největšímu poklesu nehod s tramvajemi, jejímiž účastníky byli chodci – muži, meziročně o bezmála 28 %. Počet srážek tramvají a chodců – mužů postupně klesá od roku 2017. 

Naopak u žen DPP loni zaznamenal o jeden případ navíc než v roce 2020. Jestli se jedná o náhodu nebo dlouhodobější trend ukáže letošní a příští rok. U žen počet nehod stoupal do roku 2018, pak klesal do roku 2020, přičemž nejmarkantnější byl pokles předloni, o 58 % ve srovnání s předcovidovým rokem 2019. 

Významnou roli ve statistikách tohoto parametru za poslední dva roky mohou podle Řehkové hrát dopady pandemie covidu-19 jako větší míra práce z domova, na ošetřovném s dětmi jsou doma spíše ženy, než muži. 

Téměř 28 % všech srážek skončilo bez zranění chodců a většina (60 %) byla pouze s lehkými, přičemž jejich počet meziročně klesl o bezmála 37 % a naopak počet případů bez zranění stoupl meziročně o více než 80 %. Bohužel těžkých zranění bylo pět, o dva případy více než v roce 2020. 

Další pozitivní zprávou podle Řehkové je, že se loni meziročně o 60 % snížil počet srážek tramvají s chodci přímo v zastávkách (pouze 4 případy) a o 26 % i mimo přechod (17 nehod). Na přechodech loni ubylo srážek s chodci o pětinu, nicméně dlouhodobě tvoří významný podíl všech nehod. Loni se téměř každá druhá srážka tramvaje s chodcem bohužel odehrála na přechodech. 

„Nejvyšší nebezpečí hrozí při nepozorném přecházení tratě zejména na přechodu pro chodce nebo přeceňování ve stylu: ‚To ještě stihnu!‘. Mnoho lidí si bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. Drážní vozidlo je násobně těžší a má mnohem delší brzdnou dráhu než osobní auto,“ řekl Ladislav Urbánek, místopředseda představenstva a dopravní ředitel DPP.

srazky-s-tramvaji_1

Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy 

V průměru tři nehody tramvají s motorovými vozidly denně

Srážky s chodci tvoří pouze malý podíl na celkovém počtu nehod tramvají v Praze. V loňském roku to byla necelá 4 %. Absolutní většinu dopravních nehod tramvají tvoří střety s motorovými vozidly. V loňském roce jich bylo celkem 985, tj. bezmála 3 nehody na každý den v roku.


Autor: Karel Netolický

V opatřeních ke snížení energetické náročnosti budov pokračuje Praha 2

26. června 2022 ve 13:47

Druhá městská část pokračuje v realizaci celého systému opatření v rámci managementu hospodaření s energiemi. Ještě před zahájením topné sezóny radnice zajistí chemické čištění topných systémů v objektech spravovaných městskou částí, čímž sníží energetickou náročnost budov a ušetří na celkových...

Prázdninový jazykový kurz pro ukrajinské děti

26. června 2022 ve 12:21

Na červnové schůzi Rady městské části Praha 5 bylo jednomyslným usnesením schváleno financování „Prázdninového kurzu českého jazyka“ pro 25 dětí občanů Ukrajiny pobývajících v ČR pod dočasnou ochranou nebo s platným vízem v Kulturním a rodinném centru Barrandov, v Záhorského ulici...

Oslavy začátku předsednictví České republiky v Radě EU pokračují

26. června 2022 v 08:53

Komponované multižánrové oslavy předsednictví České republiky v Radě EU po pátečním a včerejším programu pokračují dnes, ve čtvrtek a v pátek 1. července.

Dvojka literární: Dopisy Milady Horákové

26. června 2022 v 07:55

Veřejná čtení na netradičních místech Prahy 2 z děl autorů, kteří žili či tvořili na Dvojce se konají v rámci akce Dvojka Literární.

Debata: Soutěž 4. kvadrant Vítězného náměstí

25. června 2022 v 09:49

Jak se promění 4. kvadrant Vítězného náměstí a jak jeho nová podoba naváže na historický vývoj území i již vytvořené studie? V úterý 28. června od 19 hodin v Ballingově sále NTK se můžete seznámit s připravovanou mezinárodní architektonickou soutěží na dostavbu 4. kvadrantu Vítězného...

Zákaznické centrum PVK přesune se na Floru, v Dykově ulici bude do konce července uzavřeno

24. června 2022 ve 14:10

Zákaznické centrum Pražských vodovodů a kanalizací v Dykově ulici bude od středy 29. června do 31. července uzavřeno. „Důvodem je rekonstrukce objektu. Zákaznické centrum bude dočasně umístěno v sídle PVK na adrese Hradecká 1, Praha 3 v blízkosti stanice metra linky A Flora,“ informoval tiskový...

Další články
Nahoru