dnes
Neděle - oblacno
3°C
zítra
Pondělí - zatazeno
2°C
pozítří
Úterý - zatazeno
3°C
Aneta Pavlová Zemanová: Proč je alternativní školství pořád jen pouhou alternativou?
Waldorfské školství má v mnoha zemích dlouhou tradici. Ilustrační foto: emersonwaldorf.org

Aneta Pavlová Zemanová: Proč je alternativní školství pořád jen pouhou alternativou?

Lektorka Aneta Pavlová Zemanová, která kandiduje do zastupitelstva Prahy 1 za sdružení Liberálně ekologické strany, České pirátské strany a nezávislých kandidátů, by ráda prosadila založení alternativní školky na území první městské části a alternativní třídy při tamních základních školách.

Mgr. Aneta Pavlová Zemanová

Mým životním posláním je zlepšovat mezilidské vztahy, objevovat s lidmi skryté dary a rozvíjet jejich tvořivý i duchovní potenciál. Poradenské a lektorské činnosti se věnuji 15 let. Jsem šťastná žena a maminka dvou dětí.

Co si máme představit pod Waldorfským školství?
Waldorfské školství vzniklo už před 95 lety. Jde o propracovaný vzdělávací systém postavený na myšlenkách a zásadách filozofa Rudolfa Steinera. Vedle tradičního obsahu (vzdělávací program waldorfských škol v Čechách naplňuje vzdělávací standardy vydané Ministerstvem školství) má waldorfská škola zajišťovat všestranný rozvoj dítěte v praktických a uměleckých oborech. Těmi je učební plán waldorfských škol velmi bohatý.

pavlova-zemanova-les-nahled Výkony žáků nejsou motivovány známkovým hodnocením, ale živým zájmem o probíranou látku. Pro život a práci ve waldorfských školách platí zásada, že spolupráce žáků jasně převažuje nad jejich vzájemnou soutěživostí. Waldorfský systém má výborné výsledky a zájem rodičů je proto čím dál větší.

A co je důležitější, děti takové vzdělávání baví. Přesto je v našem systému vzdělávání jen pouhou alternativou stejně jako Montessori nebo jiné podobné typy vzdělávání.

Proč podobné vzdělávací systémy začaly vznikat?
Možná proto, že dosavadní způsoby vzdělávání přestávaly vyhovovat a vznikla potřeba dát systému vzdělávání nový rozměr. Ten je ve všech směrech, které my dodnes nazýváme alternativní, opřen o větší zapojení těla a představivosti do výuky a tělesného prožívání.

Zde je i ten jednoduchý důvod, proč dětem podobný typ výuky vyhovuje. Děti objevují a poznávají svět skrze tělo. Když malému dítěti řekneme, že místnost je široká čtyři metry, vůbec nepochopí, o čem mluvíte, dokud si ji po čtyřech neproleze či neprojde sem a tam.

Co je podle vás největší problém současného klasického školství?
Co je úžasného na tom, aby děti od šesti let seděly v lavici, odpojily tak půlku těla a víceméně pasivně dávaly pozor na učitelův výklad? Tím upadá pozornost, aktivita, a to je to, co dětem dnes při vyučování nejvíce chybí.

Proto se i v tradičním školství začaly stále více ozývat hlasy po jeho reformaci, což se povedlo a uskutečnilo, se zavedením takzvaných školních vzdělávacích plánů, které dávají větší možnosti učitelům přizpůsobit si výuku podle svého.

V metodách, jimiž waldorfská pedagogika uvádí své žáky do učiva, hraje důležitou roli obraz, rytmus a pohyb. Organickou součástí metod vyučování a učení mnoha předmětů učebního plánu je ve waldorfské škole i řada pohybových aktivit.

Myslíte, že se bude alternativní školství prosazovat stále více?
Nelze očekávat, že se alternativní školství přes svoje klady stane hlavním vzdělávacím proudem, ale je stále potřebné podporovat vznik nových školských zařízení či integrovat inovativní prvky do klasického školství a při ZŠ otevřít waldorfské třídy (tak tomu například je na ZŠ Dědina v Praze 6).

Zajímavé kurzy v tomto ohledu nabízí například Ivana Málková, která vedla několik let soukromou alternativní školu a svoje zkušenosti se rozhodla předávat dál, kurzům Vědomá pedagogika a všem podobným fandím a podporuji je.

Naším záměrem na Praze 1 je otevřít waldorfskou školku a waldorfské třídy, a tím dát rodičům svobodu a možnost ve výběru školského zařízení.


Další články
Nahoru