dnes
Sobota - jasno
16°C
zítra
Neděle - oblacno
16°C
pozítří
Pondělí - zatazeno
13°C
Alkohol vs. imunita a úzkost. Primář Popov popsal následky pravidelné konzumace
Někteří lidé nedokážou konzumaci alkoholu ukočírovat a stávají se z nich klienti záchytek. Ilustrační foto: MP Praha

Alkohol vs. imunita a úzkost. Primář Popov popsal následky pravidelné konzumace

Málokdo si uvědomí, že pokud se pravidelná konzumace alkoholu spojí se stresem, nedostatkem pohybu a nevhodnou stravou, celkově oslabuje odolnost a narušuje všechny tělesné systémy člověka.

Pravidelné pití alkoholu přispívá ke zhoršování řady civilizačních nemocí, které jsou v populaci rozšířené, patří mezi ně vysoký krevní tlak, diabetes, obezita, duševní choroby a řada dalších. „Ideální je nepít vůbec,“ zdůrazňuje primář Kliniky adiktologie VFN a 1. LF UK v Praze Petr Popov.

Tolerovatelná míra alkoholu u zdravého dospělého člověka je takzvaná nízkoriziková konzumace. Představuje například pro muže maximálně jedno dvanáctistupňové pivo, dvě až tři deci vína (podle obsahu alkoholu) či 0,05 dcl destilátu.

A u žen by měly být dávky ještě nižší. Maximálně jedno malé dvanáctistupňové pivo, nebo dvě deci vína, či 0,04 dcl 400 destilátu. Nemělo by se přitom jednat o pravidelnou denní konzumaci, minimálně dva dny v týdnu by se neměl alkohol pít vůbec.

Také rozhodně není možné si dávky kumulovat a vypít množství určené na čtyři dny naráz, byť s předsevzetím, že se v dalších dnech nenapijeme vůbec. „Takřka jistě se neudržíme, a navíc si větším množstvím alkoholu vypitým naráz škodíme,“ pokračuje Popov.

U běžných konzumentů rostlo v době karantény riziko související jak s dočasnou nadměrnou konzumací alkoholu, tak se vznikem závislosti. „Alkohol je známý svými krátkodobě pozitivními účinky na úzkost. Opakované a zvyšující se dávky alkoholu ale úzkostné stavy spíše prohlubují, navíc často vedou k akutním zdravotním problémům a postupně se může rozvinout i závislost. Z dlouhodobého hlediska je proto potřeba vytvářet si jiné formy zvládání stresu,“ varuje Popov a nabízí několik řešení.

V první řadě je podle něho třeba se zaměřit na každodenní pravidelný režim, péči o děti, práci v domácnosti, cvičení nebo procházky. Pokud se lidé dostanou do nestandardní a dyskomfortní polohy, což s sebou dlouhodobý pobyt v karanténě nebo na home office přinášel, rozhodně by si měli stanovit pevný denní řád a dodržovat ho.


Autor: Lucie Rychlá

Bulovka pomáhá maminkám po porodu

17. října 2020 v 07:08

Porodnice Nemocnice Na Bulovce se zapojila do inovativního programu včasného zachycení psychosociálního stresu a duševních poruch u maminek po porodu.

Sladké děti: Praha 15 podpořila vydání knihy

14. října 2020 v 09:32

V rámci letošních Dnů Prahy 15 přispívali občané na vydání 3. dílu knihy s názvem Naděje nikdy nekončí.

Pražští záchranáři se začali dobrovolně očkovat proti chřipce

13. října 2020 v 08:21

Lékaři Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy začali očkovat své kolegyně a kolegy proti chřipce. Záchranka zajistila vakcíny pro všechny zaměstnance, kteří o dobrovolné očkování projevili zájem. Cílem je zachovat akceschopnost v poskytování péče pacientům v době pandemie covid-19 i při...

Další články
Nahoru