Aktualizace smluv majetkového pojištění je při současném růstu cen namístě
22. listopadu 2021 13:50
Ing. Petr Procházka
Roste zájem klientů o majetkové pojištění?
Ano, evidujeme zvýšený zájem od občanů i podnikatelů, řekl bych, že významnou příčinou rozpohybovaného zájmu o toto pojištění je červnové tornádo na Moravě. Dlouhodobější příčinou růstu je také intenzivnější výstavba, která přestala stagnovat.
Reagují klienti na růst cen materiálů zvyšováním pojistných částek a limitů stávajících smluv?
Ano, reagují nejen na rostoucí ceny materiálů, nemovitostí i služeb, ale právě i v souvislosti s následky stále častějších živelních kalamit si více uvědomují možná rizika. Rád bych však zároveň zmínil, že v Česku bohužel existuje stále více než třetina rodinných domů, které nejsou pojištěny vůbec, což platí i u zhruba padesáti procent domácností.
Iniciuje Kooperativa sama aktualizaci pojištění klientů v důsledku výše popsaného zdražování?
Ano, v poslední době jsme začali oslovovat drtivou většinu našich klientů s takzvanou indexací pojistných částek u rodinných domů a domácností, což je aktualizace pojištění. Interní a externí obchodníci mají možnost s klienty projednat možnosti úpravy smluv. Klient může indexaci přijmout, či ji odmítnout. Většina klientů reaguje pozitivně a na aktualizaci přistoupí. Vzhledem k vývoji v posledních letech doporučujeme parametry smlouvy prověřit a aktualizovat ideálně na roční bázi. Naše zkušenosti ukazují, že někteří klienti nemají svůj majetek pojištěním dostatečně chráněn, svou smlouvu o pojištění nemovitosti řadu let neaktualizují a nevyužívají ani nabídku takzvané automatické indexace, tedy valorizace pojistné částky nemovitosti a pojistného v závislosti na skutečném inflačním vývoji.
Jak postupujete u těch, kteří na automatickou nebo vámi navrhovanou indexaci nepřistoupí?
Klienta to nemusí vždy negativně zasáhnout, nicméně pokud by došlo k řešení škody a pojistná částka by neodpovídala správné hodnotě, pojišťovna může uplatnit takzvaný institut podpojištění. To v krajním případě může znamenat krácení výplaty pojistného plnění. Klient si tak nese riziko, že nesouhlas s úpravou smlouvy třeba o pár stokorun nebo jednotek tisíců korun pro něj může v krajním případě znamenat krácení výplaty v řádech set tisíců nebo milionů korun.
A jak je to u menších škod, i tady je problém? Celková pojistná částka by určitě na menší škody stačila…
I nízké pojistné částky, které neodpovídají skutečně hodnotě majetku, mohou způsobit problém při řešení menších škod. V těchto případech má pojišťovna právo snížit pojistné plnění ve stejném poměru, v jakém je pojistná částka ke skutečné hodnotě nemovitosti.
Můžete u vést příklad?
Jedná-li se o takzvané podpojištění v řádu 50 procent, tedy že například budova v hodnotě pět milionů korun je pojištěna pouze na 2,5 milionu korun, vyplatí pojišťovna i při menší škodě pouze poloviční pojistné plnění. V případě pojištění občanského majetku od Kooperativy však platí, že pokud neodmítnete námi nabízenou indexaci, problematika podpojištění se vás netýká. Hrozba krácení pojistného plnění kvůli nízké výši pojistné částky tak pro naše klienty neplatí v případě velké, ale ani malé škody.
U životního pojištění nabízí Kooperativa jednorázové zvýhodnění 500 tisíc korun za trvalé následky úrazu. Jak na to může klient dosáhnout?
Jednorázové zvýhodnění 500 tisíc korun za trvalé následky úrazu, kdy dosáhne celkové hodnocení trvalých následků úrazu minimálně 50 procent, získají klienti, kteří do 31. prosince letošního roku sjednají novou smlouvu s připojištěním trvalých následků úrazu nebo dodatek ke stávající pojistné smlouvě s pojistnou částkou na toto riziko ve výši minimálně 500 tisíc korun. A to pro produkty FLEXI i NA PŘÁNÍ. Zvýhodnění pak Kooperativa garantuje po celou dobu pojištění a platí pro smlouvy sjednané pro dospělé osoby i děti.
Pokud by někdo zvažoval stát se klientským poradcem, co tato pozice obnáší?
I když v části společnosti se o této pracovní pozici zkresleně traduje, že spočívá v nahánění potenciálních klientů někde na ulicí, není to tak. Alespoň u nás. Poradci tráví převážnou část pracovní doby na pobočkách Kooperativy, odkud vyřizují požadavky příchozích klientů, starají se o zajištění servisu jejich stávajících klientů, případně jejich aktuálních potřeb.
Jaké jsou požadavky na klientské poradce?
Primárně je potřeba mít dobrou úroveň komunikace a zároveň mít potenciál v oblasti obchodních dovedností. Rozhodně není podmínkou mít obchodnickou praxi. V opačném případě je zapracování poradce samozřejmě rychlejší, ale většinu dalších kompetencí jsme schopni nového kolegu naučit. S tím souvisí nutnost mít kladný vztah k osobnímu rozvoji a vzdělávání. V neposlední řadě je legislativní povinnost složit zkoušku odborné způsobilosti, bez které nelze předmětnou činnost vykonávat.
Co přináší Kooperativa nováčkům na této pozici?
Kromě výše uvedeného vzdělávání přidělujeme novým kolegům klienty, o které začnou pečovat a zajišťovat jim standardní a pravidelný servis. Z hlediska formy spolupráce nabízíme hlavní pracovní poměr. V období adaptace jsou nováčci podporování zejména svým manažerem, ale rovněž kolegy z úseků vzdělávání (trenér, produktový disponent…). Další oblastí je atraktivní program zaměstnaneckých benefitů, a to i od našeho strategického partnera České spořitelny.