Agitka, nebo „jen“ faux pas? Dopravní podnik ukázal zázemí a propagoval kandidáta do Senátu
22. září 2016 06:44
Politické reklamy před volbami na prostředích MHD jsou běžné a není na nich nic špatného. Generují totiž prostředky dopravnímu podniku, který je financován z pražského rozpočtu. Každý příjem, který si podnik dokáže sehnat, tak Praze ušetří peníze.
Na dni otevřených dveří, který se koná jen tři týdny před volbami do Senátu, se však předpokládá, že se akciová společnost vlastněná hlavním městem Prahou u vystavovaných exponátů vyhne politické reklamě, aby nemohla být nařčena, že někomu nadržuje.
A to se v sobotu 17. září nestalo. Na dvoře areálu garáže Řepy byly vystaveny různé druhy autobusů, které v pražské MHD jezdí, či v minulosti jezdily. Politické reklamy na nich nebyly, až na jeden vůz. Na jeho boku byl polep vyzývající k tomu, aby lidé volili v senátních volbách v Praze 6 Jiřího Růžičku. „Vystavované exponáty, které na dni otevřených dveřích vystavujeme, jsou bez reklam,“ uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková. Výše popsaný případ ukazuje, že to pro tentokrát nebyla pravda.
Rozbila se vrata, Růžička zatarasil cestu
Jen pár metrů od tohoto autobusu navíc stál u garáže další autobus, který nebyl vystavovaným exponátem, ale nahrazoval vrata. „Ráno při otevření areálu garáže pro veřejnost bylo potřeba rychle řešit poruchu vrat zamezením vstupu do prostor, který nebyl určen pro návštěvníky. Prioritně se řešila bezpečnost příchozích. K nouzovému přepažení prostoru byl použit nejbližší možný zaparkovaný autobus,“ vysvětlila Řehková, proč starší typ Karosy zatarasil jeden ze vstupů do garáže.
Ale „jako na potvoru“ parkoval tak tak, že na exponovaném místě byla očím návštěvníků vystavena strana vozu polepena Jiřím Růžičkou. Oba vozy s politickou reklamou nedělilo od sebe ani deset metrů.
„Zaparkovaný autobus v prostoru vrat byl jen zábranou k tomu, aby do prostoru, který nebyl určen pro návštěvníky nikdo nevstupoval. S určitostí to nebylo záměrem,“ dušovala se Řehková.
Strana TOP 09, s jejíž podporou nezávislý kandidát Růžička kandiduje, potvrdila, že pro svoji propagaci v kampani různé druhy reklamních ploch a polepy tramvají a autobusů městské dopravy jsou jen jedny z nich.
„TOP 09 v žádném případě nerozhoduje o tom, v jakých časech a kde budou parkovat vozy s naší reklamou. Určitě bychom ale uvítali, kdyby vozy s polepy TOP 09 více jezdily po ulicích Prahy mezi voliči, než parkovaly v garážích,“ sdělila mluvčí strany Martina Macková.
Jestli se skutečně s autobusy propagujícím Růžičku dopustil dopravní podnik nechtěného přešlapu, nebo vědomě zneužil apolitickou akci, ví jen on sám. Aby se vyhnul jakýmkoli spekulacím, měl by si příště lépe ohlídat, co lidem ukazuje. Možnost dokázat, že na jeho dni otevřených dveří nemá politika místo, bude mít za dva roky. To se pár týdnů před komunálními volbami bude také konat tradiční zářijový den otevřených dveří.