Adventní kalendář dává každý den tipy na udržitelné nákupy
3. prosince 2020 21:40
Na online konferenci ke Dni spotřebitele pořádané 1. prosince v rámci německého předsednictví EU zazněla důležitá otázka: Jak zajistit život našich dětí v kvalitě, jakou máme dnes? Jaké změny můžeme udělat dnes, abychom zajistili důstojný život v budoucnosti?
Některé odpovědi nabízí speciální adventní kalendář sítě Evropských spotřebitelských center, jehož „okénka“ jsou od 1. prosince každý den „otevírána“ na https://www.facebook.com/esccr a https://twitter.com/EvrSpotrCentrum.
„Každý může ke zlepšení situace přispět zdánlivými drobnostmi. Nákupem lokálních a sezonních potravin, výrobků s Ekoznačkou EU a podobně. Zboží zakoupené online je šetrnější vyzvedávat osobně na výdejním místě, aby jednotlivé vozy doručovacích služeb nemusely při objíždění domácností zatěžovat prostředí života v obcích a městech hlukem a emisemi. A lze pro ně jít pěšky nebo jet MHD či na kole, pokud není nutné použít auto,“ uvádí příklady Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra Česko. Nemluvě o snaze snížit počet vracených výrobků zakoupených online.
Adventní kalendář poukazuje i na problém s vyhazováním nefunkčních věcí, které je ale přitom možné opravit. Vyhodit je znamená, že se musí nějaký nový produkt vyrobit. To zatěžuje životní prostředí například těžbou a zpracováním surovin a množstvím vody použité a znečištěné při výrobě. Podobně je vhodné recyklovat materiály i zbytky potravin.
„Při plánování dovolené je šetrnější vyhýbat se přelidněným destinacím a poohlédnout se po hotelu či cestovní kanceláři, které se snaží chovat udržitelně. Výběr kempu může ovlivnit také to, jak se jeho provozovatel staví k životnímu prostředí, například zda třídí odpady,“ představuje Ondřej Tichota další z témat kalendáře.
Ten se věnuje také dopravě. Pokud lze, především na kratších trasách, použít vlak nebo autobus, je to vhodnější než letět. A někdy i časově výhodnější. Pokud je nutné letět, je šetrnější vybrat přímý let bez přestupu.
Síť Evropských spotřebitelských center bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Velké Británie, Norska a Islandu. Je zřizována zúčastněnými státy a Evropskou komisí, která se udržitelností zabývá jako jedním ze svých hlavních témat.
ESC Česko působí při ČOI a je také kontaktním místem pro nařízení o zákazu tzv. geoblockingu a pro online platformu ODR pro řešení sporů s internetovými prodejci. Síť ESC si letos připomíná 15leté výročí pomoci spotřebitelům při přeshraničním nakupování na jednotném trhu.
Více na www.evropskyspotrebitel.cz a www.eccnet.eu.