dnes
Pondělí - zatazeno
13°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
11°C
pozítří
Středa - obcasny-dest
11°C
6 tipů, jak letos nedostat chřipku
Lifestyle / ZdravíKomerční sdělení
Rýma, kašel a chřipky trápí na podzim a v zimě řadu lidí. Ilustrační foto (3x): Bigstock

6 tipů, jak letos nedostat chřipku

Vítr se prohání za okny, minimálně zrána už musíte oblékat teplou bundu a neodcházíte z domova bez teplého šátku či rovnou šály kolem krku. Podzim už je zkrátka tady i s jeho negativy v podobě chladného sychravého počasí. Pokud jste ale během podzimu neustále nachlazení, chytnete rýmu či chřipku při každé možné příležitosti, je na čase pracovat na posilování imunity. Zvýšení odolnosti organismu se okamžitě promítne do vaší aktuální tělesné kondice.

1. Pohyb

„Pohybem ke zdraví,“ to není jenom prázdné heslo. Budete-li po celý rok pravidelně posilovat svoji tělesnou kondici, zároveň tím významně podpoříte svůj imunitní systém. Nejde přitom o vrcholové sportování, ale o to, že si vyberete druh pohybu, který vás bude bavit. Mnohdy úplně stačí nahradit neustálé ježdění dopravními prostředky pěší chůzí. Půlhodinová pěší procházka každý den vaši kondici posune o stupeň výše.

2. Otužování

Velmi efektivně svoji obranyschopnost posílíte i otužováním. Důležité je ale provádět ho postupně, v pravidelných intervalech a správným způsobem, teprve v takovém případě poskytuje kýžený efekt. Ideální je každodenní otužování, kdy pozvolna zvyšujete dávky. Pokud otužování přerušíte, musíte začít znovu, tělo si stav po skončení otužování nezapamatuje. Nemáte-li k dispozici saunu, stačí sprcha studenou vodou, která by neměla trvat déle než 2 minuty.

3. Spánek

K regeneraci organismu potřebujete spánek. Jeho nedostatek přináší celkové oslabení těla a s tím bohužel souvisí i snížená imunita. Ideální je spát 7–8 hodin v dobře větrané místnosti bez rušivých vlivů v podobě elektroniky. Podceňovat rozhodně nelze ani správný výběr matrace a lůžkovin, i ty mají na celkový komfort spánku velký vliv. 

4. Relaxace

pohyb-a-relaxace Cítit se dobře znamená mít dostatek tělesných a duševních sil, a takového stavu dosáhnete jedině tehdy, jestliže po práci zařadíte také dostatek odpočinku. Pokud se smějete, z mozku se vyplavují endorfiny čili hormony štěstí. Jestliže jste psychicky jak se říká „v pohodě“, promítne se to i do vaší tělesné schránky. Ne nadarmo se říká, že spousta nemocí má psychosomatický původ. 

5. Pestrá pravidelná strava

Zdravé stravování v pravidelných intervalech je rovněž velice důležité. Dostatek kvalitních bílkovin, vlákniny, zdravých tuků a komplexních sacharidů ve správném poměrů také znamená, že úspěšně odoláte infekcím. Nesmíte zapomínat ani na vitamíny, minerály a stopové prvky, které získáte hlavně v čerstvé zelenině a ovoci. Citrusové plody dodají dostatek vitamínu C, listová zelenina, luštěniny, nebo také ořechy pak i další vitamíny jako E a D, z minerálů pak hořčík nebo zinek. Přírodním antibiotikem je česnek.

6. Betaglukany

medicinalni-houby-posileni-imunity Když ale hovoříme o pestré stravě, její nedílnou součástí by měly být betaglukany. Jedná se o polysacharidy, které mají schopnost zvýšit obranyschopnost. Dokážou totiž působit jako antigeny, které podporují imunitní reakce. Stimulují makrofágy, tedy první linii lidského imunitního systému. Kde se s betaglukany setkáte? Jejích hojným zdrojem je oves, ječmen, nebo kvasnice, ale ne každý miluje celozrnné potraviny nebo drožďovou pomazánku či polévku. Proto mohou výrazně pomoci medicinální houby, a to hlavně hlíva ústřičná, lesklokorka lesklá nebo housenice čínská. Nejvhodnější jsou extrakty z nich, které obsahují alespoň 40 % polysacharidů – mezi nimi právě i betaglukany.


Bulovka pomáhá maminkám po porodu

17. října 2020 v 07:08

Porodnice Nemocnice Na Bulovce se zapojila do inovativního programu včasného zachycení psychosociálního stresu a duševních poruch u maminek po porodu.

Sladké děti: Praha 15 podpořila vydání knihy

14. října 2020 v 09:32

V rámci letošních Dnů Prahy 15 přispívali občané na vydání 3. dílu knihy s názvem Naděje nikdy nekončí.

Pražští záchranáři se začali dobrovolně očkovat proti chřipce

13. října 2020 v 08:21

Lékaři Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy začali očkovat své kolegyně a kolegy proti chřipce. Záchranka zajistila vakcíny pro všechny zaměstnance, kteří o dobrovolné očkování projevili zájem. Cílem je zachovat akceschopnost v poskytování péče pacientům v době pandemie covid-19 i při...

Další články
Nahoru