29. září 1985: z pražského metra zmizely turnikety. Jen tak se nevrátí, nejsou peníze
29. září 2013 12:21
Turnikety byly ve všech stanicích pražské podzemky od jejich zprovoznění. Posledním úsekem, který byl vybaven turnikety, ale jen necelý rok, byla dvoukilometrová trasa na „céčku“ z Florence na Fučíkovu (dnes Nádraží Holešovice).
Turnikety byly jen na trase A a C, protože první úsek „béčka“ ze Smíchovského nádraží na Florence byl zprovozněn až 2. listopadu 1985, takže zde již byly instalovány elektronické razítkovací označovače jízdenek. Zajímavostí je, že v autobusech byly mechanické děrovače z Maďarska.
O návratu turniketů do pražského metra se hovoří již několik let. Propagátorem této myšlenky byl bývalý ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák a také končící ředitel Milan Křístek, který byl tento týden odvolán.
Zastánci návratu turniketů upozorňují na to, že ročně přichází dopravní podnik kvůli černým pasažérům o 350 milionů korun. I když realizace celého projektu by vyšla zhruba na miliardu a půl, podle dříve vypracovaných studií by se investice vrátila během několika let. Nicméně Praha na tak velký projekt v současné době nemá dostatek financí, takže realizace je v nedohlednu.
O tom, že metropole přichází kvůli lidem, kteří jízdné neplatí, o obrovské částky, svědčí dostupná čísla za letošní rok. Za prvních šest měsíců odhalili pražští revizoři 130 tisíc černých pasažérů a udělili pokuty za více než 50 milionů korun.