13. prosince 1980. Poslední tramvaj projela po horní části Václavského náměstí před čtyřiceti lety
13. prosince 2020 07:04
Skončila tak éra trati, která vznikla ještě jako koňka na konci 19. století. Zmizelo jedno ze spojení Vinohrad s centrem, což se ukázalo jako nepraktické. Tramvaje se dostávají z této oblasti na Prahu 1 přes náměstí I. P. Pavlova. Pokud zde dojde k havárii (trať přetíná frekventovanou magistrálu), dochází ke kolapsu tramvajového provozu, protože je v takový moment problém s objízdnou trasou. Ta je možná přes Žižkov nebo Nusle, ale z časových důvodů se jedná o nepraktickou variantu.
V Praze se proto již mnoho let hovoří o návratu tramvají na Václavské náměstí (nyní ho jen kříží v krátkém úseku mezi Vodičkovou a Jindřiškou ulicí). Současné vedení Prahy se rozhodlo nechat postavit trať, která by vedla z ulice Vinohradská přes magistrátu, dále kolem jezdecké sochy a přes horní část Václavského náměstí až na úroveň Vodičkovy ulice, kde by se napojila na stávající koleje.
Pro tuto trasu sice není potřeba změna územního plánu, nicméně se budou muset vyměnit roznášecí desky pod vozovkou u stanice metra A Muzeum. Desky, které přenášejí tlak do více bodů, byly v průběhu let poškozeny dopravou na severojižní magistrále, kudy denně projedou desetitisíce aut.
Podle dřívějších vyjádření zástupců hlavního města by tato výměna desek neměla projekt ohrozit. Trať by měla začít vznikat v roce 2022 a stát 62 milionů korun. Koleje nepovedou středem náměstí, jak se dříve zvažovalo, ale po jeho stranách.
Návratem tramvají do horní části Václavského náměstí po více než čtyřiceti letech rozvoj kolejové dopravy v této oblasti neskončí. Již loni vedení metropole rozhodlo že z Vinohradské ulice nepovede nová trať jen přes polovinu náměstí, ale že tramvaje pojedou také Wilsonovou ulici ke Státní opeře, odtud přes magistrálu do ulice Politických vězňů, dále do Washingtonovy ulice a Vrchlického sadů před budovu hlavního nádraží. Zde však musí dojít ke změně územního plánu, která by stavbu trati umožnila.
V plánech a úvahách na rozvoj tramvajové sítě v centru Prahy je také trať spojující náměstí Republiky a Národní třídu. V minulosti zde tramvaje jezdily, nyní je na většině tohoto 1,3 kilometru dlouhého úseku pěší zóna.
Institut plánování a rozvoje (IPR) měl za úkol zpracovat studii na proměnu celého takzvaného hradebního korza od Národní třídy až po Revoluční a součástí zadání bylo prověřit možnost prodloužení kolejí až na Můstek. Studie řešila návrh veřejného prostoru tak, aby bylo možné v budoucnu realizovat tramvajovou trať z Václavského náměstí jak směrem k Národní třídě, tak směrem na Náměstí Republiky.
„Vzhledem k výjimečnosti tohoto prostoru je však nutné řešit výjimečným způsobem i tuto trať, a proto bylo v některých úsecích uvažováno s takzvanou ,splítkou´, tedy částí tratě, kde je jednokolejný provoz. Vzhledem k tomu, že tyto tratě byly od začátku uvažovány jako doplněk pražské tramvajové sítě, nikoli jako její páteř, i toto řešení kapacitně vyhovuje. Studie tak ukázala, že umístění trati je technicky možné a může s ní fungovat i veřejný prostor,“ sdělila serveru Pražský patriot Anna-Marie Lichtenbergová z IPR.