Dnes Sobota - jasno 17°C
Zítra Neděle - skorojasno 18°C
Sobota 7. 9. 2024
Svátek má Regína
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
13. prosince 1980. Poslední tramvaj projela po horní části Václavského náměstí před čtyřiceti lety
Tramvaje přestaly jezdit horní částí Václavského náměstí v roce 1980. Foto: archiv DPP

13. prosince 1980. Poslední tramvaj projela po horní části Václavského náměstí před čtyřiceti lety

Dnes uplynulo přesně 40 let od okamžiku, kdy projela horní částí Václavského náměstí naposledy tramvaj s cestujícími. Byla to souprava linky 29, která zhruba dvě hodiny před rozedněním zamířila od sochy svatého Václava směrem k Můstku.

Skončila tak éra trati, která vznikla ještě jako koňka na konci 19. století. Zmizelo jedno ze spojení Vinohrad s centrem, což se ukázalo jako nepraktické. Tramvaje se dostávají z této oblasti na Prahu 1 přes náměstí I. P. Pavlova. Pokud zde dojde k havárii (trať přetíná frekventovanou magistrálu), dochází ke kolapsu tramvajového provozu, protože je v takový moment problém s objízdnou trasou. Ta je možná přes Žižkov nebo Nusle, ale z časových důvodů se jedná o nepraktickou variantu.

V Praze se proto již mnoho let hovoří o návratu tramvají na Václavské náměstí (nyní ho jen kříží v krátkém úseku mezi Vodičkovou a Jindřiškou ulicí). Současné vedení Prahy se rozhodlo nechat postavit trať, která by vedla z ulice Vinohradská přes magistrátu, dále kolem jezdecké sochy a přes horní část Václavského náměstí až na úroveň Vodičkovy ulice, kde by se napojila na stávající koleje.

Pro tuto trasu sice není potřeba změna územního plánu, nicméně se budou muset vyměnit roznášecí desky pod vozovkou u stanice metra A Muzeum. Desky, které přenášejí tlak do více bodů, byly v průběhu let poškozeny dopravou na severojižní magistrále, kudy denně projedou desetitisíce aut.

Podle dřívějších vyjádření zástupců hlavního města by tato výměna desek neměla projekt ohrozit. Trať by měla začít vznikat v roce 2022 a stát 62 milionů korun. Koleje nepovedou středem náměstí, jak se dříve zvažovalo, ale po jeho stranách.

Část budoucí tratě už stojí, v roce 2018 byly při rekonstrukci prostoru mezi Národním muzeem a bývalým Federálním shromážděním položeny slepé koleje v úseku u Vinohradské ulice. Při stavbě trati budou tyto koleje využity.

Návratem tramvají do horní části Václavského náměstí po více než čtyřiceti letech rozvoj kolejové dopravy v této oblasti neskončí. Již loni vedení metropole rozhodlo že z Vinohradské ulice nepovede nová trať jen přes polovinu náměstí, ale že tramvaje pojedou také Wilsonovou ulici ke Státní opeře, odtud přes magistrálu do ulice Politických vězňů, dále do Washingtonovy ulice a Vrchlického sadů před budovu hlavního nádraží. Zde však musí dojít ke změně územního plánu, která by stavbu trati umožnila.

V plánech a úvahách na rozvoj tramvajové sítě v centru Prahy je také trať spojující náměstí Republiky a Národní třídu. V minulosti zde tramvaje jezdily, nyní je na většině tohoto 1,3 kilometru dlouhého úseku pěší zóna.  

Institut plánování a rozvoje (IPR) měl za úkol zpracovat studii na proměnu celého takzvaného hradebního korza od Národní třídy až po Revoluční a součástí zadání bylo prověřit možnost prodloužení kolejí až na Můstek. Studie řešila návrh veřejného prostoru tak, aby bylo možné v budoucnu realizovat tramvajovou trať z Václavského náměstí jak směrem k Národní třídě, tak směrem na Náměstí Republiky.

„Vzhledem k výjimečnosti tohoto prostoru je však nutné řešit výjimečným způsobem i tuto trať, a proto bylo v některých úsecích uvažováno s takzvanou ,splítkou´, tedy částí tratě, kde je jednokolejný provoz. Vzhledem k tomu, že tyto tratě byly od začátku uvažovány jako doplněk pražské tramvajové sítě, nikoli jako její páteř, i toto řešení kapacitně vyhovuje. Studie tak ukázala, že umístění trati je technicky možné a může s ní fungovat i veřejný prostor,“ sdělila serveru Pražský patriot Anna-Marie Lichtenbergová z IPR.


Autor: Jan Puci

Požár auta ve Strahovském tunelu zkomplikoval dopravu v metropoli

4. září 2024 ve 13:25

Dopravu v Praze v úterý ráno a dopoledne zkomplikoval požár osobního automobilu ve Strahovském tunelu. Ve směru od Patočkovy ulice na Troju byl tunel před devátou hodinou asi na 90 minut uzavřený. Z bezpečnostních důvodů byl dočasně neprůjezdný i druhý směr. Tunel oheň nepoškodil, řidič je...

Posílení školních linek v Praze 5

2. září 2024 v 09:59

Se začátkem školního roku začne jezdit autobusová linka č. 297 z Farkáně do zastávky Sídliště Jinonice. Nový ranní spoj má po dobu probíhající rekonstrukce Peroutkovy ulice pomoci s dopravou žáků do Tyršovy ZŠ a MŠ nebo do Waldorfské ZŠ.

Prahou projelo 800 motorkářů při All American Festu

31. srpna 2024 ve 13:07

Do spanilé jízdy Prahou při festivalu All American Fest se v sobotu zapojilo zhruba 800 motorkářů především na motocyklech Harley Davidson, lidé ale mohli vidět i vespy a další skútry. Řadit se motorkáři začali už v ranních hodinách před pražským Výstavištěm. Cílem jízdy i celého festivalu bylo...

Do ZŠ Nedvědovo náměstí jiným vstupem

31. srpna 2024 v 07:43

V souvislosti s revitalizací Nedvědova náměstí v Praze 4 upozorňuje radnice společně s vedením Základní školy rodiče a žáky o dočasné změně přístupu do velké školní budovy. Po dobu revitalizace bude vstup pro žáky ze zadní strany, zahrádkou směrem od malé...

Praha 6: Do školy bezpečně a samostatně

30. srpna 2024 v 07:59

V Praze 6 začne se začátkem školního roku jezdit již třetí školní linka, s číslem 280. Docházku do školy a ze školy usnadní hlavně dětem z Dědiny, které navštěvují ZŠ T. G. Masaryka.

Podjezd v Údolní je zprovozněn

30. srpna 2024 v 07:53

Podjezd po železniční tratí v Údolní ulici v Praze 4 je opět zprovozněn. Opravy se protáhly kvůli neočekávanému umístění inženýrských sítí, které si vyžádaly projekční úpravy a následná schválení.

Další články
Nahoru