Dnes Středa - zatazeno 7°C
Zítra Čtvrtek - obcasny-dest 5°C
Středa 14. 4. 2021
Svátek má Vincenc, Vincent
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
13. prosince 1980. Poslední tramvaj projela po horní části Václavského náměstí před čtyřiceti lety
Tramvaje přestaly jezdit horní částí Václavského náměstí v roce 1980. Foto: archiv DPP

13. prosince 1980. Poslední tramvaj projela po horní části Václavského náměstí před čtyřiceti lety

Dnes uplynulo přesně 40 let od okamžiku, kdy projela horní částí Václavského náměstí naposledy tramvaj s cestujícími. Byla to souprava linky 29, která zhruba dvě hodiny před rozedněním zamířila od sochy svatého Václava směrem k Můstku.

Skončila tak éra trati, která vznikla ještě jako koňka na konci 19. století. Zmizelo jedno ze spojení Vinohrad s centrem, což se ukázalo jako nepraktické. Tramvaje se dostávají z této oblasti na Prahu 1 přes náměstí I. P. Pavlova. Pokud zde dojde k havárii (trať přetíná frekventovanou magistrálu), dochází ke kolapsu tramvajového provozu, protože je v takový moment problém s objízdnou trasou. Ta je možná přes Žižkov nebo Nusle, ale z časových důvodů se jedná o nepraktickou variantu.

V Praze se proto již mnoho let hovoří o návratu tramvají na Václavské náměstí (nyní ho jen kříží v krátkém úseku mezi Vodičkovou a Jindřiškou ulicí). Současné vedení Prahy se rozhodlo nechat postavit trať, která by vedla z ulice Vinohradská přes magistrátu, dále kolem jezdecké sochy a přes horní část Václavského náměstí až na úroveň Vodičkovy ulice, kde by se napojila na stávající koleje.

Pro tuto trasu sice není potřeba změna územního plánu, nicméně se budou muset vyměnit roznášecí desky pod vozovkou u stanice metra A Muzeum. Desky, které přenášejí tlak do více bodů, byly v průběhu let poškozeny dopravou na severojižní magistrále, kudy denně projedou desetitisíce aut.

Podle dřívějších vyjádření zástupců hlavního města by tato výměna desek neměla projekt ohrozit. Trať by měla začít vznikat v roce 2022 a stát 62 milionů korun. Koleje nepovedou středem náměstí, jak se dříve zvažovalo, ale po jeho stranách.

Část budoucí tratě už stojí, v roce 2018 byly při rekonstrukci prostoru mezi Národním muzeem a bývalým Federálním shromážděním položeny slepé koleje v úseku u Vinohradské ulice. Při stavbě trati budou tyto koleje využity.

Návratem tramvají do horní části Václavského náměstí po více než čtyřiceti letech rozvoj kolejové dopravy v této oblasti neskončí. Již loni vedení metropole rozhodlo že z Vinohradské ulice nepovede nová trať jen přes polovinu náměstí, ale že tramvaje pojedou také Wilsonovou ulici ke Státní opeře, odtud přes magistrálu do ulice Politických vězňů, dále do Washingtonovy ulice a Vrchlického sadů před budovu hlavního nádraží. Zde však musí dojít ke změně územního plánu, která by stavbu trati umožnila.

V plánech a úvahách na rozvoj tramvajové sítě v centru Prahy je také trať spojující náměstí Republiky a Národní třídu. V minulosti zde tramvaje jezdily, nyní je na většině tohoto 1,3 kilometru dlouhého úseku pěší zóna.  

Institut plánování a rozvoje (IPR) měl za úkol zpracovat studii na proměnu celého takzvaného hradebního korza od Národní třídy až po Revoluční a součástí zadání bylo prověřit možnost prodloužení kolejí až na Můstek. Studie řešila návrh veřejného prostoru tak, aby bylo možné v budoucnu realizovat tramvajovou trať z Václavského náměstí jak směrem k Národní třídě, tak směrem na Náměstí Republiky.

„Vzhledem k výjimečnosti tohoto prostoru je však nutné řešit výjimečným způsobem i tuto trať, a proto bylo v některých úsecích uvažováno s takzvanou ,splítkou´, tedy částí tratě, kde je jednokolejný provoz. Vzhledem k tomu, že tyto tratě byly od začátku uvažovány jako doplněk pražské tramvajové sítě, nikoli jako její páteř, i toto řešení kapacitně vyhovuje. Studie tak ukázala, že umístění trati je technicky možné a může s ní fungovat i veřejný prostor,“ sdělila serveru Pražský patriot Anna-Marie Lichtenbergová z IPR.


Bubenečský tunel bude od čtvrtka do pátku uzavřen

Včera v 07:57

Pravidelná údržba a kontrola technologie tunelů uzavře Bubenečský tunel od čtvrtka 15. dubna od 23 hodin do pátku 16. dubna do 5 hodin.

Noční omezení provozu v Těšnovském tunelu

12. dubna 2021 ve 20:52

Z důvodu mytí stěn a stropu bude omezen provoz v Těšnovském tunelu.

Praha 6: Anketa k zónám placeného stání

12. dubna 2021 v 09:53

Parkovací zóny jsou v Praze 6 aktuálně zavedeny na většině území městské části. Jde o části Dejvic, Bubenče, Hanspaulky, Vokovic a Veleslavína, Břevnova, Střešovic či Ořechovky.

Začne další etapa opravy Plzeňské ulice

10. dubna 2021 ve 21:27

Technická správa komunikací zahájí ve středu 14. dubna stavební práce na Plzeňské ulici v úseku Trabant muzeum – Bucharova, směr z centra. Souvislá údržba komunikace je rozdělena na dvě části a skončí do 12. května.

Uzavírka Koněvovy ulice

10. dubna 2021 v 10:20

Technická správa komunikací přejde od 26. dubna do 4. července do další části rekonstrukce Koněvovy ulice, ve které se bude kompletně rekonstruovat vozovka v úseku od ulice Rokycanova směrem nahoru po č. 41. Tyto práce si vyžádají kompletní obousměrnou uzavírku a bude znemožněn vjezd do všech...

Oprava mostu Ve Žlíbku po zimní přestávce pokračuje

7. dubna 2021 v 08:05

Technická správa komunikací zahájí po zimní přestávce od 11. dubna stavební práce na druhé polovině mostu X526 v ulici Ve Žlíbku – Počernická přes komunikaci D10 (Novopacká). Práce by měly skončit do 31. července 2021. 

Kdy v dubnu neprojedete tunelem Mrázovka

6. dubna 2021 v 11:36

Z důvodu mytí a údržby technologie bude postupně uzavírán tunel Mrázovka.

Praha 4 nesouhlasí se zkrácením autobusové linky 193

5. dubna 2021 ve 20:10

Městská část Praha 4 rozhodně nesouhlasí se zkrácením nebo jinými změnami autobusové linky MHD číslo 193. Informovala o tom v tiskové zprávě.

Začne oprava Kutnohorské ulice

2. dubna 2021 v 08:00

Technická správa komunikací začne od pondělí 12. dubna s rozsáhlou rekonstrukcí Kutnohorské ulice v úseku začínající 250 m před ulicí Kardausova a končící okružní křižovatkou Přátelství x Podleská.

Další články
Nahoru