Dnes Sobota - polojasno 7°C
Zítra Neděle - polojasno 8°C
Sobota 20. 4. 2024
Svátek má Marcela
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Doprava

Žižkovské nádraží napočtvrté kulturní památkou

Budova Nákladového nádraží Žižkov, o jejíž budoucnosti se vedly řadu let spory, se stala kulturní památkou. V pátek minulý týden ministryně kultury Alena Hanáková potvrdila svým podpisem návrh rozkladové komise v odvolacím řízení, který prohlásil tento objekt na území Prahy 3 za památkově chráněný. Developer tak nemůže historický objekt zbourat. 

Po podpisu ministryně se však již nejedná o předběžnou, ale o standardní památkovou ochranu této budovy.

„Rozhodnutí ministerstva kultury je velmi důležité, nyní se můžou spustit reálné kroky ke změně územního plánu v oblasti nákladového nádraží Žižkov,“ zdůraznila starostka Prahy 3 Vladislava Hujová.

Podle Matěje Stropnického, místostarosty odpovědného za ochranu památek v této městské části, bylo završeno několikaleté úsilí všech, kdo rozpoznali mimořádnou architektonickou kvalitu této ojedinělé industriální stavby uprostřed hlavního města, které před dvěma lety hrozilo zboření.

„Zápis na seznam kulturních památek završil naše úsilí pouze v první etapě, nyní nás čeká ve spolupráci s vlastníkem, tedy Českými drahami, neméně obtížný úkol: naplnit budovu nádraží novým využitím, dát jí nový smysl. Usilovně jednám s několika organizátory dočasných projektů, které by nádraží už letos zpřístupnily veřejnosti, ale i s několika zájemci o trvalé využití,“ uvedl Stropnický.

České dráhy proti ochraně

Rozhodnutí ministerstva kultury je již čtvrté v řadě. Poprvé bylo nádraží pro své historické, architektonické i technické kvality navrženo za kulturní památku již před deseti lety. Proti tomu však od počátku bojovaly České dráhy, vlastník objektu. Společně s developerem měly zájem historickou budovu nádraží zbourat. I přesto, že od tohoto záměru nakonec upustily, o kulturní ochranu nestály.

Žižkovské nákladové nádraží je jednou z nejzachovalejších pražských industriálních staveb. S jeho stavbou bylo započato v roce 1931. Provoz byl zahájen o pět let později. Dopravci si ho po počáteční nedůvěře oblíbili, oceňovaly dobrou vybavenost včetně rozsáhlých skladů a moderní chladírny. Před druhou světovou válku šlo o jedno z nejmodernějších zařízení tohoto druhu v Evropě.

Dopravní význam klesal od poloviny šedesátých let, kdy bylo zprovozněno potravinové skladiště ve Strašnicích. Provoz nádraží však trval až do roku 2002.


Autor: Dalibor Kracík

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru