Zahraniční kapitál v Česku ovládá více než pětinu firem. Vedou Rusové, Slováci a Němci
1. února 2016 10:49
V přehledu nejčastějších vlastníků českých firem následuje slovenský, německý a ukrajinský kapitál. Podle oslovených společností český management s mateřskou společností konzultuje především celkovou strategii, přičemž komunikace probíhá například pomocí videokonferencí.
Kromě zmíněných zemí se mezi zahraničními vlastníky českých společností objevuje nejčastěji také Rakousko, Nizozemsko, Itálie nebo Velká Británie. Těsně za první desítkou je Čína, jejíž zájem o české společnosti v posledních letech roste. Ruští podnikatelé mají sice v Česku podíly v největším množství firem, jejich podíl na základním kapitálu těchto společností je ale téměř desetkrát menší než je tomu u rakouských investorů. V tomto ohledu s převahou vévodí Německo a Nizozemsko.
V ČR má zastoupení též řada nadnárodních korporací, které působí v desítkách zemí světa. Příkladem je Edenred, vydavatel stravenek a stravenkových karet Ticket Restaurant, jenž má centrálu v Paříži. Přestože jde původně o francouzskou společnost, komunikuje její management v angličtině, a to i proto, že již většina vlastníků firmy pochází z anglosaské části světa. „Edenred působí ve 42 zemích světa. Protože tržní podmínky, legislativa a regulace se v jednotlivých zemích výrazně liší, dostávají jednotlivé země prostor a samostatnost přicházet s inovacemi, produkty a řešeními vhodnými pro jejich trh,“ uvedl Pavel Kusý z české pobočky společnosti.
S centrálou musí pravidelně komunikovat i česká pobočka výrobce montovaných ocelových hal Borga, jejíž mateřská společnost sídlí ve Švédsku. Komunikace managementu probíhá prostřednictvím pravidelných videokonferencí, které nahrazují osobní kontakt a zároveň umožňují řešit aktuální věci v reálném čase. Borga vyznává švédské hodnoty a striktně drží korporátní identitu napříč všemi zeměmi, kde působí. Webové stránky společnosti jsou ve všech zemích identické – mají stejné barvy a strukturu. Texty na webu se překládají ze švédského originálu a přizpůsobují se lokálním trhům, stejně tak jako komunikace směrem k zákazníkům.