Začíná změna vizáže patrových fešáků z NDR, kteří odsunou žabotlamy na vedlejší kolej
18. ledna 2016 14:05
Patrové vozy řady Bmto
V roce 1976 je vyrobila východoněmecká vagonka v Görlitz v počtu 50 kusů. V 80. a 90. letech se staly typickými vozy pro Posázavský pacifik. Dnes mají České dráhy v provozu ještě 32 těchto vozů. Část z nich již prošla částečnou modernizací a jezdí na Vysočině nebo v Jihočeském kraji. Zbývající modernizaci prodělají nyní a zůstanou v Pražské příměstské dopravě.
„S modernizovanými vozy počítáme v pracovní dny pro posilové vlaky na příměstských elektrifikovaných linkách v okolí Prahy. V provozu budou s řídicími vozy a lokomotivami. O víkendech tyto vozy použijeme pro zvládnutí silnější frekvence na Posázavském pacifiku,“ řekl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
S nasazením modernizovaných patrových vozů bude ukončen pravidelný provoz elektrických jednotek 451/452 známých jako „žabotlam“ nebo „pantograf“. Poslední provozní soupravy potom budou využity jen jako provozní záloha při mimořádných událostech. .
Při modernizaci vozů budou revitalizovány sedačky, které dostanou nového textilní potahy v modrých barvách. Komplexní rekonstrukcí projdou dveře, které budou nově ovládané tlačítky, uzavírány budou centrálně a za jízdy budou blokované. Opravou nebo výměnou projde také vnitřní vybavení vozu, obložení stěn, okna a podlahové krytiny. V dolní části vozu bude prostor pro umístění 8 jízdních kol.
Vozy budou vybaveny zcela novými toaletami s uzavřeným systémem, které je možné používat i ve stanici. Úplně nově bude na vozy dosazen také audiovizuální informační systém s několika displeji LCD, zařízení pro poskytování WiFi a také elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících.
Vylepšeny budou i některé technické části vozů skryté očím cestujících. Například bude dosazen nový centrální zdroj energie (CZE) nebo 18-ti žilový kabel UIC a zelená linka pro provoz ve vratných soupravách.
České dráhy zaplatí za modernizaci 12 patrových vozů 102 milionů korun bez DPH, tedy o 18 milionů korun méně, než byl původní předpoklad při vypsání soutěže. Termín dodání je 12 měsíců od podpisu smlouvy.