Absurdita: z Karlína na Žižkov vedou už roky cesty pro chodce, které jsou zabarikádované
7. června 2013 10:23
Při minulých povodních v roce 2002, kdy byl krutě postižen kupříkladu Karlín, jehož obyvatelé byli evakuováni, přicházelo mnoho lidí na Žižkov známým Žižkovským tunelem, nazývaným též Karlínský. Ten spojuje Žižkov z Tachovského náměstí s Karlínem v Thámově ulici. Projíždět jím mohou i cyklisté.
Letos sice Karlínu také hrozila evakuace, ale nakonec nebyla nutná. Možností, jak by lidé přešli na Žižkov, ale od roku 2002 příliš nepřibylo. Navzdory tomu, že pár let po minulých povodních byly mezi oběma městskými částmi postaveny další průchody, které vznikly v době, kdy byla postavena nová železniční trať z centra města na jeho okraj.
Obě cesty, které na Žižkov vedou z ulice U Sluncové, nebyly ale nikdy oficiálně otevřené! Doposud jsou zabarikádované betonovými city bloky. Na Žižkov tak, vedle žižkovského tunelu, vedou jen schody z ulice Na Špitálsku. Nedávno začala jejich oprava, jinak ale bývají průchodné.
Nevyjasněné kolaudace a majetkové vztahy
„U cest nejsou vyjasněné kolaudace, majetkové vztahy a de facto vlastně maličkosti, které musí rozpohybovat nějaký politik. Je nutné, aby se sešel se zástupci Správy železniční dopravní cesty, magistrátu a dalších organizací,“ uvedl zastupitel Prahy 8 Petr Vilgus (SZ).
Ten nedávno společně s kolegy pro občany zorganizoval Cestu přes barikády, kdy se z Karlína na Žižkov dostávali. Šli různými stezkami, jejichž společným cílem byla cyklostezka, vedoucí bývalým železničním tunelem.
Vycházky „přes barikády“ se zúčastnilo asi padesát lidí – dospělých i dětí. Svítilo sluníčko a všechny překvapilo, jak rychle se dostali z Karlína až na Žižkov. Šlo totiž v podstatě o nejkratší spojení Karlína a Invalidovny s Žižkovem – dokonce podstatně rychlejší, než kdyby přítomní využili MHD.
Praha 3 má zájem o zprůchodnění cest
Zastupitel také vyzval radu osmé městské části, aby se její zodpovědný zástupce sešel s představiteli Správy železniční dopravní cesty a magistrátu a zprůchodnění cest vyjednal. Starosta Jiří Janků (ODS) reagoval, že se tím bude zabývat a že „některými těmito skutečnostmi se i zabývá“.
Praha 3 zájem o zprůchodnění cest má a vyvíjí v tomto směru aktivity – radnice vyjednává se Správou železniční dopravní cesty o zprůchodnění. Nutná je ale právě součinnost Prahy 8, která nyní ale logicky primárně řeší záležitosti kolem povodní. To, kdy budou průchodné všechny cesty z Karlína na Žižkov, je zatím nejasné.
„Co se týče uzavřených cest a schodišť na západní části Vítkova směrem k vojenskému muzeu a na východní části pod estakádou Sluncová, čekají na vypořádání majetku. Pozemky by si mělo z logicky věci převzít či odkoupit Hlavní město Praha,“ řekl místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Žižkov nejen sobě).
Nedávno byla podle jeho slov ustavena komise ze zástupců Českých drah, Státní železniční dopravní cesty a pražského magistrátu, která má za úkol navrhnout vypořádání majetkových vztahů mezi těmito institucemi a řešit obdobné problémy i v dalších částech Prahy.