Výstavba Pražského okruhu by se dala o pár let urychlit, tvrdí Filip Humplík z ODS
21. září 2017 08:03
Filip Humplík
Narodil se 12. ledna 1972
Český politik a podnikatel
Od listopadu 2013 předseda pražské ODS
Od roku 2014 zastupitel Hlavního města Prahy
Nyní kandiduje ve volbách do Poslanecké sněmovny, je na 2. místě kandidátní listiny ODS v Praze
Na jaká témata se v této kampani zaměřujete Vy osobně?
Dokončeme jihovýchodní část Pražského okruhu co nejdříve, i když přijdeme o dotace z EU. Těch patnáct miliard, které by na stavbu přišly, ale realizaci by o dlouho zdržely, dokážou veřejné rozpočty pokrýt. Když se to rozloží do pěti let, dá se to zvládnout. Ve Sněmovně bych se zasazoval jednak o přijetí zákona o liniových stavbách, který by umožnil zrychlení výstavby důležitých dopravních staveb, tedy i Pražského okruhu. A co okruhu týče, pak bych si dokázal představit i speciální zákon, kterým by parlament vládě přikázal začít stavět. Současný stav je totiž z velké části výsledkem nechuti Ministerstva dopravy kopnout do země. Podobné zákony jsou třeba v Americe vcelku běžné.
Kdy by mohli po takzvané 511, která propojuje brněnskou a hradeckou dálnici, jet první auta? Optimisté hovoří nejdříve o osmi letech…
Když se vydáme cestou, kterou jsem nastínil, mohla by tato část Pražského okruhu být hotova do šesti let.
Tématem, který na půdě pražského zastupitelstva často nastolujete k diskusi, je parkování v metropoli. ODS přitom v minulosti zavedení modrých parkovacích zón zavedla. Co vám vadí na současném systému?
Je sice pravda, že ODS systém zavedla, ale je to už mnoho let. A pouze jako ochranu historického centra Prahy. Situace v ulicích se od té doby dost proměnila. Tehdy zóny hlídaly, aby se tolik nejezdilo do centra, což je správně. Ale s tím, jak začaly zóny přibývat, začaly být omezením pro mnoho lidí. Je to dnes jenom další daň pro řidiče.
Jak byste chtěl situaci řešit?
Jediná šance je stávající systém zrušit a udělat celopražský. Zavést takzvané kruhové zóny, jaké mají například v Berlíně, Londýně či Vídni. Ty jsou spravedlivější.
Nadále zastávám názor, že do samotného centra Prahy velké množství aut nepatří, ale když už v něm bydlíte a jedete v něm někoho navštívit, nemůžete za to platit, jako je to nyní. Stejně tak, když bydlíte třeba na Praze 7 a jedete k zubaři hned vedle na Prahu 6, není jediný důvod, abyste museli platit extra.
Jaká jsou, kromě dopravy, Vaše další témata?
Bezpečnost a důchody. Dnes se říká, že Praha je krásná a nic tu nehrozí, ale to samé platilo donedávna o Paříži a Londýně. A všichni víme, co se tam stalo za hrůzy. Je tedy potřeba se pečlivě dívat na systém přijímání cizinců, kteří chtějí v Česku žít. Udělejme husté síto s omezujícími kritérii. I když je třeba na trhu práce nedostatek lidí, nemůžeme přijmout každého, kdo tu chce žít a pracovat.
A co byste prosazoval v důchodovém systému?
Byla to ODS, která postavila druhý důchodový pilíř. Současná vláda ho zrušila a nenabídla jiné řešení. Přitom ten pilíř byl v základním principu nastaven dobře. Lidé by si měli více šetřit na důchody, jejichž výše je mizerná a může být hůř, protože počet penzistů roste a stát v budoucnu jednoduše nebude mít dost peněz, aby lidem zajistil důstojné stáří. Jsem tedy pro obnovení druhého důchodového pilíře. Současná vláda jen ruší a bere, ale nepřišla s ničím lepším.
Co byste vzkázal lidem, kteří ještě neví, zda jít v říjnu k volbám?
Pokud souhlasíte s polistopadovým vývojem, a tedy demokratickou republikou, a pokud vám vyhovuje, co se dělo za první republiky, nevidím moc jiných demokratických stran, než je ODS, které byste mohli volit. ODS je jediná autentická pravicová strana v Česku, které má smysl odevzdat hlas.