Výročí: poslední jízdou vyvrcholil soumrak pražských trolejbusů, který začal už po válce
15. října 2013 08:41
První trolejbusová trať v metropoli byla v provozu od 28. srpna 1936 mezi vilovou kolonií Baba a vozovnou ve Střešovicích.
Boom trolejbusové dopravy přišel během druhé světové války, protože bylo málo ropy potřebné pro provoz autobusů. I když rozvoj trolejbusů pokračoval i v padesátých letech, postupně získávaly na významu doposud upozaďované autobusy.
Přesto měla Praha ještě v roce 1959 šest desítek kilometrů trolejbusových tratí a fungovalo zde 11 linek V šedesátých letech se neotevřela žádná nová trať, postupně se rušily ty stávající. Bylo jasné, že vše míří k definitivnímu zániku trolejbusů.
Po celou dobu existence trolejbusové dopravy v Praze zde jezdily jen vozy tuzemské výroby. Dodávala je Praga, Tatra a Škoda.
I když se v hlavním městě několikrát uvažovalo o obnově trolejbusové dopravy, a nejsilněji na přelomu 80. a 90. let, nikdy nebyl tento záměr realizován.
V roce 1991 se objevil projekt Trolejbusy Anděl – Jinonice. Rozběhla se příprava, v centru Prahy dokonce stál „propagační“ trolejbus. Bylo navrženo několik linek. Ty první měly jezdit v trase Na Knížecí – Malvazinky – Motorlet – Jinonice a Na Knížecí – Malvazinky – Motorlet. Z plánů nakonec sešlo.
V České republice je v provozu zhruba sedm stovek trolejbusů ve třinácti městech, z toho nejvíc v Brně, kde funguje třináct linek a jezdí asi 150 trolejbusů.
V Praze si lze trolejbusový provoz připomenout ve střešovickém muzeu MHD a u dvou pomníků pražských trolejbusů. Pamětní trolejbusová zastávka byla před třemi lety odhalena na místě bývalé trolejbusové smyčky Orionka na rohu ulic Korunní a Benešovská.
V roce 2009 byl v Dejvicích v Šárecké ulici instalován pomník pražským trolejbusům. Tvoří ho dva původní sloupy s částí trolejového vedení.
Trolejbusové tratě, které fungovaly v Praze mezi lety 1936 a 1972
Svatý Matěj – Střešovice
Smíchov – Santoška – Waltrova továrna
Svatý Štěpán – Václavské náměstí
Smíchov – Hřebenka
Hřebenka – Stadion Jih
Karlovo náměstí – Zdravotní ústav – Průběžná
Svatý Štěpán – Pankrác
Jungmannovo náměstí – Karlovo náměstí
Vinohrady – Žižkov – Vysočany
Žižkov – Libeňská vozovna
Švábky – Prosecká
Libeň – Prosek – Čakovice
Vinohrady – Žižkov – náměstí M. Gorkého
Dienzenhoferovy sady – Újezd
Smíchov – Zbraslav
Zdravotní ústav – Vršovice – Vozovna Michle
Svatý Matěj – Bubeneč – Nádraží Střed
Koulova – Garáže Dejvice
Hřebenka – Dílny Košíře