Většina nových bytů vznikne v následujících letech v brownfieldech
2. srpna 2017 14:34
Zhruba 60 procent připravovaných bytů by mělo vyrůst na brownfieldech. Celkem jde o více než 370 projektů s 54 tisíci byty. Tyto projekty by byly schopny pojmout více než 100 tisíc nových obyvatel a při současném tempu prodeje nových bytů by pokryly potřebu na devět let.
Developera stojí výstavba bytů na brownfieldech v průměru o 17 procent víc než na zelené louce. „Je třeba si uvědomit, že náklady na dekontaminaci půdy a demolici stávajících objektů jsou mnohdy velmi vysoké. To, že je investor uhradí, je velký vklad do území a první a zcela nezbytná podmínka pro jeho revitalizaci. A tuto klíčovou investici pro další rozvoj města přece nikdo jiný, než soukromý investor financovat nebude,“ vysvětlil šéf Central Group Dušan Kunovský.
Navíc pro město je zastavování brownfieldů, které mnohdy leží v širším centru, daleko výhodnější než výstavba na zelené louce. Obvykle jsou totiž tyto pozemky v místech s již existující infrastrukturou a zasíťováním, dostatečná je zde také kapacita hromadné dopravy. Město v těchto lokalitách tedy ušetří na výstavbě infrastruktury.
Počet bytů v projektech na brownfieldech |
Počet projektů |
Celkem bytů |
1 – 99 |
275 |
7.049 |
100 – 249 |
47 |
6.968 |
250 – 500 |
18 |
4.987 |
500+ |
32 |
35.385 |
Celkem |
372 |
54.389 |
Jednoznačně nejvíce projektů na brownfieldech se připravuje na Žižkově. Celkem jich zde developeři plánují 8700. V Holešovicích to je 5600 bytů, v Ruzyni 4900, na Smíchově 4000, ve Vysočanech 3500. Více než 2000 bytů na brownfieldech se chystá také na Zličíně, v Hloubětíně a v Hostivaři.
Nejvíce připravovaných projektů na brownfieldech je menšího rozsahu do stovky bytů. Jde o stavby bytových domů na místech různých vyřazených trafostanic, parkovišť, či menších průmyslových budov apod.
Na celkovém množství bytů, které by na brownfieldech v Praze mohly vniknout, se však tyto projekty podílejí minimálně. Hlavní budoucí rozvoj ale přinesou především transformace velkých opuštěných průmyslových areálů, velké množství bytů pak vznikne zejména v projektech celých nových čtvrtí na plochách původně určených železnici, jako je nákladové nádraží Žižkov, Smíchov nebo Bubny.