Velká část řidičů ignoruje chodce
29. května 2013 13:50
Na velmi rušné ulici Čs. armády, kde jsou 2 jízdní pruhy v každém z obou jízdních směrů, sledovaly děti čtveřici přechodů, přičemž dva z nich byly signalizované a dva bez signalizace.
Situace na přechodech bez signalizace byla vždy obdobná:„Jeden řidič z pěti zde evidentně neřeší situaci tak, jak by podle pravidel měl, tj. neumožní chodci přejít,“ říká projektant Syrový.
„Jen každý sedmý řidič chodce pustil, ale jen v případě, že přecházející dal svůj úmysl viditelně najevo, jinak byl odsouzen k nekonečnému přešlapování,“ dodává.
Špatně nastavené semagory
Průzkum také ukázal, že drahá světelná signalizace není vždy samospasitelná. Právě hned na sousedním signalizovaném přechodu bylo registrováno asi 4× méně přecházejících. „Proto by bylo vhodné zvážit vypínání signalizace mimo dopravní špičky a ponechat ji pro chodce jen na výzvu. V sousedním Německu je to již běžné. Lidé jsou potom na obou stranách opatrnější a neřídí se jen slepě signály, zákazy a příkazy,“ domnívá se Syrový.
Ze sledování provozu dále vyplynulo, že chodec, který si zmáčkne výzvu pro zelené světlo, často nečeká a přechází ještě na červenou. Posléze padne červená pro vozidla, která musejí zastavit, třebaže nikdo nepřechází. Obecně lze potvrdit, že signalizace je na mnoha místech špatně nastavená. Nejhorší je ale skutečnost, že ji často nerespektují ani řidiči.
„Na jednom z přechodů před školou projelo během hodiny 30 řidičů na červenou, na žlutou pak 65,“ konstatuje Jarmila Johnová, předsedkyně sdružení Pražské matky, které projekt BCŠ koordinuje, a dodává: „Prakticky jsme si tak ověřili závěry některých studií, které tvrdí, že světelné signalizace na městských komunikacích mohou být nebezpečné a spíše sloužit k regulaci dopravy, než zvyšování její bezpečnosti.“
Chodci zastavilo každé čtvrté auto
Děti ze ZŠ nám. Svobody sledovaly dopravu v nejexponovanější době před každou školou, tj. od 7:30 do 8:30 a poté od 12:30 do 13:30, a to na 7 sledovaných lokalitách, kde se jich vystřídalo v hodinových intervalech celkem 30.
Podobné šetření jako v Praze 6 prováděli školáci i na ZŠ Švehlova na Praze 10. I tam bohužel došly k závěru, že řidiči nerespektují chodce. Například přímo na dvouproudém přechodu přes Švehlovu ulici zastavilo chodci v průměru až každé čtvrté auto.
V rámci projektů BCŠ, které mají za cíl zajistit dětem bezpečný, zejména pěší, přístup do školy, probíhají vedle monitoringu dopravy i další aktivity, které mají školáky motivovat k chůzi a seznamovat je s principy bezpečnosti a udržitelnosti dopravy.