V Praze a jejím okolí připadají v úvahu čtyři trasy vlakotramvají
17. září 2014 09:25
Vlakotramvaj nepotřebuje mnoho. Dnešní tramvaje v Praze už mají upravená kola tak, aby jezdily i po železničních kolejích. Kromě drobnějších technických úprav zejména v místech výhybek stačí postavit v několika místech krátké kolejové spojky mezi tramvajovými a vlakovými kolejemi a regionální tratě elektrifikovat napájením 600 V, které tramvaje potřebují. Nezbytnou podmínkou pro provoz vlakotramvají je také úprava drážní legislativy z hlediska provozu tramvají na železnici.
Od první myšlenky, přes ověřovací studie, vypracování projektu, schválení, nalezení vhodného financování až po skutečný rozjezd prvních vlakotramvají v Praze může uplynout i deset let. Metropole by ráda začala ve spolupráci se Středočeským krajem a jednotlivými městy i obcemi začít prověřovat vhodné lokality, kde by bylo výhodné systém vlakotramvaje využít.
V Praze připadají v úvahu tyto čtyři základní trasy:
1. Praha, Sídliště Řepy – Hostivice – Chýně
Co je potřeba? Vybudování krátké propojky v tramvajové zastávce Sídliště Řepy na zdejší železniční trať s přímým spojením do Hostivice a okolní rychle rostoucí zástavby i s využitím právě otevřených nových zastávek v oblasti Hostivice – Chýně – Rudná.
2. Praha, Hlubočepy – Rudná – Nučice
Co je potřeba? Vybudování krátké propojky mezi tramvajovou a vlakovou sítí v tramvajové zastávce Hlubočepy s možností přiblížení vlakotramvaje k rozsáhlé bytové zástavbě v Rudné a Nučicích
3. Praha, Kbely – Brandýs nad Labem-Stará Boleslav
Co je potřeba? Vybudovat novou vlakotramvajovou trať odbočující ze stávající železniční trati Praha – Neratovice za zastávkou Praha-Kbely. Vlakotramvaj může současně zajistit i vnitroměstskou obsluhu v rámci souměstí Brandýs n/L – Stará Boleslav.
4. Praha, Kobylisy – Odolena Voda – Neratovice – Mělník
Co je potřeba? Vybudovat novou vlakotramvajovou trať s napojením na tramvajovou síť u Vozovny Kobylisy a také s možným napojením na budoucí letiště Vodochody. Trať se propojí s dnešní polozapomenutou železniční tratí Kralupy nad Vltavou – Neratovice s možným pokračováním po vlakových kolejích do Mělníka.