Učitele více oceňujme, rodiče motivujme, říká kandidátka do zastupitelstva desítky Churáčková
1. října 2014 16:55
Proč jste se rozhodla kandidovat v letošních komunálních volbách v Praze 10?
O vstupu do politiky na komunální úrovni jsem uvažovala po roce 1989, ale nesebrala jsem odvahu. Nyní cítím, že již mám potřebné zkušenosti. Hnutí Nezávislí pro Prahu 10 – Hnutí pro lepší desítku mne oslovilo svým mottem pokračovat v tom, co se daří, a zároveň napravovat to špatné.
Co se na desítce podle vás daří v oblasti školství, na kterou se chcete soustředit?
Daří se realizovat provozní rozpočty škol a investiční akce. Díky tomu jsou školy v Praze 10 zařízeními moderními, opravovanými a dobře vybavenými školními pomůckami. Praha 10 financováním školství často supluje roli státu.
Jana Churáčková
Co se zatím nepodařilo?
Směrem k učitelům je toho spousta, ale jde o věci spíše na celostátní úrovni. Učitelé v České republice nejsou náležitě doceněni. A to nejen finančně, ale i v oblasti prestiže. Proto bych se chtěla zasadit o to, aby Praha 10 oceňovala učitele, včetně finančních darů. Žákům, kteří mají například kvůli svým dysfunkcím specifické sociální potřeby, je potřeba se věnovat individuálně, na školách by kromě učitelů měli působit ve větší míře psychologové a další odborníci. Co se rodičů týče, u těch bychom se měli snažit o větší vtáhnutí do dění na školách.
Vraťme se k oceňování učitelů. Kdo by to měl dělat?
Návrh by měl jít zevnitř ze škol. Učitelé jsou schopni nejlépe ocenit mimořádné nasazení kolegů. Pokud by o tom rozhodovala nějaká komise na radnici, opět by ji měli tvořit hlavně učitelé a další odborníci ze školství, ne politici.
Jak funguje spolupráce mezi školami v Praze 10?
Školy o sobě ví, pomáhají si. Je dobře, že odbor školství v Praze 10 nastavil situaci tak, že se každá škola na něco specializuje. Takže si žáky nepřetahujeme, ale dokážeme rodičům doporučit, kam by měl být žák s určitým talentem poslán.
Jak mohou rodiče tyto jistě cenné informace získat?
Rodiče se často zajímají o profil a pověst školy, dávají na doporučení a reference, případně se informují na odboru školství. Takže do školy přicházejí informováni, což jim výběr ulehčí. A jak jsem již naznačila, školy si vzájemně pomáhají, poskytují si informace mezi sebou a následně je tlumočí rodičům.
Pokud budete zvolena, na jaké jiné oblasti byste si kromě školství troufla?
Pokud to budou jiné oblasti, bude mi to trochu trvat, ale blízká mi je sociální problematika, především seniorů. Je zřejmé, že v budoucnosti nastane demografický problém, populace výrazně stárne. V této oblasti nás tudíž čeká spousta věcí, které bude potřeba řešit.