Tento všeobecný šlendrián je výsledkem letité snahy všech polistopadových vlád reformovat ji minimálně jednou za volební období. Jde o léta řízený personální úpadek, tato kalkulace ukazuje na neutěšeně se hroutící strukturu
28. září 2017 09:37
Léta řízený personální úpadek naší armády společně s používáním zastarávající techniky, která se občas doplní něčím novým, vzešlým z nějakého úžasného tendru, to jsou limitující prvky použitelnosti AČR. Kalkulace, že v případě hrozeb nevojenského charakteru měla být armáda schopna nasadit v míru ve prospěch policie 1000 až 1200 osob na dobu jednoho až tří měsíců, jasně ukazuje na její neutěšeně se hroutící strukturu.
Dnešní Vzdušné síly mají pod sebou čtyři letecké základny, jeden protiletadlový raketový pluk a pluk velení, řízení a průzkumu. Ve výzbroji není žádný raketový systém se schopností komplexní protivzdušné obrany státu. Používané raketové systémy patří do kategorie vojskové protivzdušné obrany. Dnešní celé Vzdušné síly mají méně letecké techniky než bojový letecký luk v roce 1990!
Rezort obrany deklaruje sice nároky na stovky miliard korun do investic, nicméně nedokáže pružně zajistit nákup takových položek pro vojáky, jako jsou neprůstřelné vesty nebo obuv. Výměnu balistických přileb má naplánovánu až do roku 2020!
Často obrana provádí nákup techniky a materiálu, které nejsou zavedeny v jiné armádě. Kupuje se technika nevyzkoušená v bojových podmínkách a její dětské nemoci pak řešíme z našeho rozpočtu. Vedení resortu obrany proklamuje podporu českého obranného průmyslu, ale skutečná podpora je minimální.
Tristní stav našich ozbrojených sil dokresluje rozhodnutí vedení resortu obrany podstatně snížit nároky na zdravotní stav nově přijímaných vojáků. Tento všeobecný šlendrián je výsledkem letité snahy všech polistopadových vlád reformovat armádu minimálně jednou za své volební období. Znovuvybudování skutečné Armády ČR je dlouhodobý proces na 8 až 10 let. Zvyšování rozpočtu na obranu je k ničemu, pokud neexistuje reálná schopnost přidělenou částku vůbec vyčerpat v příslušném nebo v následujícím roce. Na konci roku 2016 v rezortním rozpočtu zbyly 4,05 miliardy korun.
V roce 2017 utratí Ministerstvo obrany ČR na personálních výdajích 29,5 miliard, na údržbě a provozních nákladech 12,8 miliard korun a 9,7 na investicích. Na základě výhledu je předpokládaný rozpočet na obranu pro rok 2018 ve výši 57,8 miliardy korun.
Pro rok 2019 se počítá s výdaji ve výši 62,7 miliardy, což představuje asi 1,2 procenta HDP. Pro dosažení 1,4 procenta HDP by bylo potřeba, aby byl v roce 2019 rozpočet ve výši asi 68 miliardy a v roce 2020 ještě o necelých osm miliard více.
Otázkou zůstává, zda vlády orientované především na vlastní zisk dokáží tento předpoklad naplnit. Neexistuje ani žádný plán systémové změny fungování AČR, který by umožnil budovat funkční ozbrojenou složku státu. Stále jde jen o flikování zanedbané letité péče státu o svoji vlastní bezpečnost.
Stanislav Mackovík, poslanec PSP ČR za KSČM
Redakčně kráceno
Názory uveřejněné v rubrice KOMENTÁŘE nemusí vyjadřovat stanoviska a názory redakce.