SuperSavings vás vezme na procházku Detroitem a připomene zašlou slávu jeho průmyslové pýchy
2. března 2015 10:55
Výstava, která bude v Tančícím domě probíhat až do 12. dubna, reprezentuje ucelený soubor obrazů svébytných krajin, ve kterých je přítomnost člověka patrná ve více nebo méně znatelných stopách, které po sobě zanechává.
Kombinace klasického analogového způsobu a zároveň použití nestandardních kroků při práci ve fotokomoře dodává snímkům jedinečnou vizuální podobu.
Série fotografií pod názvem SuperSavings byla pořízena ve Spojených státech amerických v roce 2012 na klasický černobílý materiál. Pro vytvoření širokoúhlých fotografií byl použit panoramatický přístroj Linhof. Snímky byly zvětšeny na rozměr 250×90 centimetrů s využitím klasických analogových postupů procesem negativ – pozitiv. Tyto fotografie představují protipól k digitální technologii, která odstranila náročnost ručního zpracování snímků.
Ucelený soubor tvoří obrazy svébytných krajin, v kterých je přítomnost člověka patrná ve více nebo méně znatelných stopách, které po sobě zanechává. I když byla většina fotografií pořízena v Detroitu, který v minulosti těžil z pozice „hlavní města automobilového průmyslu", ale nyní stojí na pokraji bankrotu, Vojkuvkovy fotografie nejsou zcela bez života.
Silnice a mosty stojí, auta jezdí dál, nade vším se však vznáší nenápadný oblak zániku. Protipól těchto fotografií je poté tvořen několika snímky z Venice Beach a předměstí Los Angeles, ale ani tyto obrazy v ničem nepřipomínají dokonalost digitálních a reklamních fotografií.
Název celé výstavy je inspirován reklamním sloganem, který se objevuje v popředí jedné z fotografií. Přestože reklamní nápis SuperSavings u zaniklého nádraží v Detroitu už dnes může málokoho přilákat, nese svou vlastní, novou symboliku.
Název může odkazovat právě ke způsobu, jakým dnes naprostá většina fotografií vzniká a nabízí pouze záplavu laciného, digitálního šumu. Může to být i metafora k naší posedlosti levnými, bezcennými věcmi, za které jsme paradoxně ochotni utrácet horentní sumy nebo odkaz k laciným a povrchním hodnotám naší doby. Závěr celé výstavy pak reprezentuje fotografie přístavního mola, která symbolicky představuje cestu končící v mlhavé prázdnotě.
O autorovi
Michal Vojkuvka se narodil v roce 1972 v Pelhřimově. Vystudoval elektrotechnickou průmyslovou školu v Písku a poté v letech 1996 – 2001 navštěvoval pražskou FAMU, obor kamera. Nyní pracuje jako fotograf a kameraman, přičemž se fotografii věnuje již od osmdesátých let minulého století. Při své tvorbě používá výhradně filmový materiál a své fotografie zpracovává klasickými analogovými metodami, které ho oslovují svými ztrácejícími se možnostmi.
Výstava bude pro veřejnost otevřena v Galerii Art Salon S Tančící dům od 4. března do 12. dubna. Výtěžek z prodeje fotografií bude věnován Dennímu stacionáři AKORD v Praze 2.