Rodinné firmy – nový hnací motor české ekonomiky?
16. ledna 2017 10:07
V České republice se o tomto tématu sice mluví, ale nějak do hloubky není prozkoumané. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR se otázkou nástupnictví a generační výměny zabývá už téměř pět let. Když s tím před lety začali, téměř nikdo z tehdejších členů se tím nezabýval, neměli žádné reakce, podnikatelé tehdy řešili úplně něco jiného.
„Situace se však změnila a poslední dva roky vidíme nárůst zájmu o téma rodinných firem, hlavně o otázky nástupnictví. Majitelé firem se dostali do věku, kdy si kladnou otázku, kdo bude v jejich podnikání pokračovat, jak jsou na předání firmy připraveni, jak dlouho to potrvá a hlavně zda je vůbec na obzoru potenciální nástupník, který je ochoten a schopen firmu převzít,“ říká generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová.
Česká legislativa v tuto chvíli definici „rodinná firma“ přesně nezná, pouze nový občanský zákoník uvádí poměrně vágní termín rodinný závod, a tak je právě jedním z cílů Asociace pro letošní rok, ukotvit přesnější definici v legislativě a to pro „rodinnou společnost, rodinnou živnost a rodinnou farmu“.
Proč taková vlna zájmu právě o rodinné firmy? Z průzkumů Asociace prováděných nezávislou agenturou IPSOS bylo potvrzeno, že rodinné firmy jsou stabilnější, odolnější, mají lepší sociální vazby i se zaměstnanci a jsou často regionálními vzory. V případě neúspěšného podnikání, se neodstěhují, tak jako například velké mezinárodní společnosti do jiných, levnějších, zemí, ale snaží se své firmy udržet při životě, neboť je chtějí předat svým dalším generacím.
Rodinné firmy řeší problém nástupnictví
Rodinné firmy se objevují napříč všemi obory. Přesná čísla (právě i z důvodu chybějící legislativy, nejsou údaje Českým statistickým úřadem monitorovány) nejsou k dispozici. Podle asociace jsou zastoupeny ve výrobních firmách, řemeslech, službách jako jsou např. cestovní kanceláře, zemědělské farmy apod. Otázku nástupnictví řeší i lékaři, lékárníci, advokáti apod.
Majitelé rodinných firem se tedy potýkají, kromě provozních záležitostí, právě s otázkou nástupnictví. V mnoha případech se může stát, že děti nemají o pokračování v rodinné firemní tradici zájem, chtějí se věnovat jinému oboru, mnohdy se zase cítí zavázáni a téměř nuceni očekávání naplnit. Obě dvě strany jsou pod velkým tlakem.
Všeobecně je otázka nástupnictví dlouhodobou záležitostí, existují i doporučení, v jakém věku například nejpozději se svými potomky o tomto tématu promluvit. Častou chybou je tzv. dosazení nástupníka do firmy a jeho nepřipravenost, kdy i zaměstnanci ho obvykle nerespektují. Objevují se také situace, kdy nástupník má jiné představy o dalším směřování firmy, a tak může docházet ke generačním střetům názorů atd.
Účast na pracovní snídani je zdarma
Pokud se i vás týká téma rodinných firem, můžete navštívit pracovní snídani nazvanou Rodinné firmy v ČR a generační výměna. Pořádá ji Fenomén značky společně s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) dne 16.2.2017 od 08.30 – 11.00 v Praze, v zasedací místnosti v sídle asociace.
Určeno především pro zakladatele a nástupníky rodinných firem, ale také pro ty, kdo o založení rodinné firmy uvažují.
Hlavními tématy tedy bude jak nástupnictví v rodinné firmě, kdy začít s dětmi mluvit o nástupnictví, jak je na to připravit, jak připravit i vaše zaměstnance, aby zůstali loajální k vašim dětem, jak to vidí právě nástupníci, anebo třeba např. jakých chyb se vyvarovat.
Akce je zdarma a pro účast je nutné přihlásit se na emailu registrace@fenomen-znacky.cz.
Více informací na http://www.fenomen-znacky.cz/rodinne-firmy-v-cr-a-generacni-vymena/
Autorka článku: Alena Ratajová – www.fenomenznacky.cz