Roční jízdenka v rakouské metropoli nyní vypadá jako kreditka. Vídní se Praha ráda inspiruje...
29. ledna 2015 13:35
Přechod na nový systém ročních jízdenek vídeňské sítě veřejné hromadné dopravy je již v plném proudu. Oblíbená roční „tramvajenka" dostala formu plastové kartičky, velikosti kreditní karty a je vybavena hologramem.
Stávající zákazníci obdrží kartu postupně, vždy před vypršením dosavadního ročního předplatného. Cesta k nové formě roční síťové jízdenky je jednoduchá. Ti, kdo musí prodloužit roční předplatné, jsou 8 týdnů před jeho vypršením vyzváni a informováni jak jízdenku obnovit.
Zákazníci vídeňského dopravního podniku Wiener Linien uploadovali do poloviny ledna za tímto účelem již 130 000 fotografií. Registrace v online obchodě dopravního podniku a upload průkazové fotografie nejpozději 30 před vypršením platnosti průkazu znamená prodloužení ročního předplatného a objednání nové roční jízdenky.
Stále je však možné prodloužit a získat novou roční jízdenku na informační a předprodejní místa a v zákaznickém centrum dopravního podniku Wiener Linien. Platnost první plastových průkazů začala s novým rokem, 1. ledna 2015.
Vídeňská roční síťová jízdenka společnosti Wiener Linien stojí 365 euro, senioři platí 224 euro. Možná je i měsíční platba roční jízdenky. Tarifní reforma rozhodla o snížení cen ročního a měsíčního jízdného v květnu 2012. Muži a ženy mají možnost zakoupit seniorskou roční jízdenku od 61 let.
Dle informace vídeňského dopravního z podzimu 2014 využívalo roční předplatné 640 000 Vídeňanů. „Počet majitelů ročník jízdenek do sítě veřejné hromadné dopravy stále roste. V posledních 10 letech se počet uživatelů roční tramvajenky více jak zdvojnásobil," uvádí jednatelka dopravního podniku Wiener Linien Alexandra Reinaglová.
„Počet majitelů ročních jízdenek se bezprostředně po tarifní reformě rapidně zvýšil a roste i nadále. Hned v dubnu 2012, prvním předprodejním měsíci, to bylo více jak 10 000 nově prodaných ročních jízdenek," uvádí Anna Maria Reichová tisková mluvčí dopravního podniku Wiener Linien.
Stálé zlepšování nabídky služeb, jako například prodlužování tras metra, obnova vozového parku dělaly přestup na veřejnou hromadnou dopravu stále atraktivnějším. „Podíl počtu uživatelů MHD na celkové dopravě byl v roce 1993 29% a vzrostl na 39% v roce 2013", potvrzuje Reichová.
V textu jsou využity informace od vídeňského dopravního podniku Wiener Linien.