Řidiči, nenechte se zmást: Na křižovatkách budou provoz řídit místo semaforů soutěžící regulovčíci
18. června 2014 00:01
Nejprve policisté podstoupí test z teoretických znalostí různých zákonů, následovat bude, přibližně od deseti hodin dopoledne, praktická část soutěže.
Provoz budou policisté reálně řídit v křižovatkách Vršovická x Bělocerkevská a Bohdalecká x Nad Vršovskou horou. Následovat bude slavnostní vyhodnocení soutěže a vyhlášení výsledků.
To proběhne od čtrnácti hodin v Muzeu Policie ČR v ulici Ke Karlovu v Praze 2. Vyhodnocení samotné bude letos zajímavější o to, že v rámci něj budou vyznamenáni zasloužilí policisté, kteří v řadách pražské dopravní policie „odsloužili“ desítky let.
Historie: Strážník s gumovým obuškem vs. semafor
Automobilová doprava v Praze zažívala po skončení první světové války velký rozvoj, provoz houstl, a proto bylo nutné dopravu nějak korigovat. Semafory v té době ještě v hlavním městě nebyly, a tak se ráno 2. září 1919 poprvé v historii města postavil do křižovatky strážník, aby zde pomocí pendreku řídil dopravu. Bylo to na Můstku v dolní části Václavského náměstí.
Během léta 1919 byly pro řízení pražského provozu vycvičeny téměř tři desítky mužů. Ti měli při práci na sobě modročernou uniformu s přilbicí a pořadí jízdy určovali každému autu zvlášť pomocí gumového obušku.
První semafor začal v Praze fungovat až o osm let později u Masarykova nádraží a byl na ruční přepínání. Počet semaforů se postupně zvyšoval, ale nijak závratným tempem. Na začátku druhé světové války jich bylo v Praze už 18. V současnosti řídí provoz na křižovatkách zhruba šest stovek semaforů.