První trolejbusy vyjely v Praze před osmdesáti lety, do ulic se nevrátí
28. srpna 2016 09:05
K zavedení trolejbusů se Elektrické podniky (dnešní pražský dopravní podnik) rozhodly v duchu tehdejších světových trendů na počátku 30. let minulého století jako první město tehdejšího Československa. První trať, spojující Střešovice s oblastí Hanspaulky v Dejvicích, byla postavena v roce 1936 a měla především ověřovací charakter.
S výrobou a provozem trolejbusů u nás v té době nebyly žádné zkušenosti. O tři roky později byla zřízena druhá trať, která spojila Smíchov s Walterovou továrnou v Jinonicích. „Trolleybusové vozy se osvědčují, jedou klidně a budou znamenati pro naše velkoměsto nový moderní typ provozu", psal nadšeně tehdejší tisk.
Další předpokládaný rozvoj trolejbusové dopravy v Praze zastavila válka, přesto se právě během války objevily trolejbusy také v Plzni a ve Zlíně. K velkému a rychlému rozvoji trolejbusové dopravy došlo až v osvobozené republice na přelomu 40. a 50. let.
V letech 1946 až 1952 byly trolejbusy zavedeny v jedenácti českých a moravských městech a do roku 1954 byly postaveny v Praze všechny tratě sloužící osobní dopravě. Praha tehdy byla městem s největším rozsahem trolejbusové sítě v republice.
V roce 1955 se ale výstavba pražských tratí zcela zastavila. Důvodem se stala neschopnost národního hospodářství zajistit pro hlavní město potřebné energetické zázemí. Prioritu dostaly měnírny pro páteřní tramvajový systém.
Od počátku 60. let se s trolejbusy v Praze pro budoucí síť pražské MHD přestalo počítat a od roku 1959 byly trolejbusové linky nahrazovány autobusy, k jejich velkému rozvoji přispívala i levná ropa z tehdejšího Sovětského svazu.
Na zániku trolejbusů v Praze (ale i v Českých Budějovicích a Děčíně) se podepsaly také ministerské směrnice požadující minimalizaci druhů dopravních prostředků elektrické trakce v jednotlivých městech s MHD.
„V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. O obnovení trolejbusové dopravy v Praze se začalo vážně uvažovat od druhé poloviny 80. let. Vytvoří doplňkovou síť základního kolejového systému MHD, a to zejména ve velkých obytných celcích," napsala v září 1989 ČTK. Plány počítaly s tím, že trolejbusy budou jezdit na severu, jihu a jihozápadě Prahy, tedy v rychle rostoucích sídlištích. Od léta 1990 se pak bylo možné ve Večerní Praze dočíst o snaze zavést trolejbusy co nejdříve už do konce roku 1991.
„Úvahy o jejich znovuzavedení vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu pražského dopravního podniku. Současné vedení města, stejně jako jeho předchůdci, o obnovení trolejbusové dopravy v metropoli neuvažuje.
Pražské trolejbusy tak dnes zůstávají jen v muzejní expozici dopravního podniku a v ulicích ještě poučený pozorovatel může objevit – postupně mizící – zbytky trolejového vedení. Od října 2010 pak na Orionce stojí symbolická trolejbusová zastávka a v Šárecké ulici v Praze 6 byly vybudovány dva nenápadné sloupy s dráty.
Trolejbusy pak vzdáleně připomíná i elektrobus, který od loňského roku zkušebně vyráží ze zastávky Želivského, kde si pomocí sběrače z drátů dobíjí baterie.