Proč je michelský chléb minulostí? Dnes se pekárny pyšní legendárním Metro dezertem
30. ledna 2014 11:53
Metro dezert vznikl při otevření metra C
Metro dezert nemá svůj název náhodou. Michelské pekárny jej začaly vyrábět již v roce 1974, tehdy se totiž otevřela trasa metra C, což připomíná i jeho obal. Recept byl inspirován Holandskem, kde byly získány i výrobní linky. Celé balení odkazuje tvarem a formou na tehdejší soupravu metra. Tenkrát za sebou jezdily jen čtyři vagony. Cukrovinka byla unikátní také svou trvanlivostí – šlo o první český výrobek, který vydržel zabalený i několik měsíců. Byl pravidelně dodáván spartakiádním cvičencům.
Situace na pekárenském trhu podle názoru Michelských pekáren dlouhodobě neodpovídá výkupní cenové hladině pekárenských výrobků na trhu, navíc stále rostou i náklady na dopravní a obslužný servis. „Přitom cenové hladiny jiných potravinářských výrobků se mění a rostou zcela běžně,“ uvádí pekárny.
Společnost kritizuje i tlak na vývoj cen strategických pekárenských výrobků, který je podle ní zřejmý a nemá racionální ekonomické opodstatnění: „Státní politika se staví vůči pekárenskému oboru krajně nepříznivě, s nepochopením jeho funkce a s nepodporou.“
Pekárny ve svém prohlášení uvádí třeba nedávné změny v sazbách DPH, které byly zvýšeny, nebo absenci efektivních lokálních opatření na trhu v souvislosti s dovozem dotovaných výrobků ze zahraničí.
Nejvzácnější je dnes Metro dezert
Problémy firmě podle jejího vyjádření způsobilo i zvýšení minimální mzdy od 1. srpna 2013. Z jiných činností holdingu už nemůže dotovat výrobní program „běžné denní pekařiny“, tedy běžné pečivo, chléb a jemné pečivo. Společnost prostě dlouhodobě hospodařila s provozní ztrátou.
A tak se Pražanům do rukou již chléb z Michelských pekáren nedostane, nezpůsobilo to ale jeho nedostatek, chleba je stále hodně. Michelské pekárny v minulosti vyráběly 7 až 10 druhů chleba včetně speciálního pro diabetiky.
„V současné době je naším ´nejvzácnějším´ zbožím Metro dezert. Na tento výrobek máme i registrovanou ochranou známku. Jedná se o originální pochoutku, vyráběnou nepřetržitě již 40 let. Zahájení jeho výroby je spojeno s otevřením první trasy metra u nás a i po tolika letech je o produkt velký zájem,“ uvedla obchodní ředitelka Radka Slezáková. Metro dezert je i s citrónovou či jahodovou příchutí.
V pekárenství je těžká situace
Kromě Metro dezertu pekárny vyrábějí i extruderované výrobky, což je celá škála výrobků známých pod označením Křehký chléb a nebo různé tvary vyráběné stejnou technikou – tedy extruzí. „Tyto výrobky se nám poměrně dobře daří vyvážet i do zahraničí,“ řekla Slezáková.
„Dále jsme se specializovali na výrobu hamburgerových bulek, které dodáváme na trh v několika hmotnostních i tvarových provedeních. A je pravdou, že poptávka po těchto produktech neustále roste, což souvisí s měnícím se trendem stravovacích návyků v naší společnosti,“ dodala.
V pekárenství je těžká ekonomická situace obecně, upozorňuje na to i Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů ČR. Po neúrodě obilí v roce 2012 se zvýšily ceny vstupních surovin, stoupají ceny energií i pohonných hmot, pekařům nerostou příjmy.