Příměstské autobusy letos slaví čtvrt století existence, loni jely třicetkrát na Měsíc
10. ledna 2017 22:27
Na obou zavedených linkách platil tarif městské hromadné dopravy, ale zároveň na nich platily předplatní dělnické a žákovské jízdenky. V roce 1992 příměstské linky doplňovaly spoje provozované ČSAD Klíčov, respektive ČSAD Praha-západ níže uvedených čísel.
Naopak na spojích příměstských linek 10032, 10033, 10090 a 10281 v úseku Praha – Hovorčovice a 11660 a 11661 v úseku Praha – Ořech platily všechny předplatní jízdenky vydávané pražským dopravním podnikem. Jednalo se o velice jednoduché, ze zpětného pohledu i trochu nesystémové řešení, nezatížené problémy v legislativní rovině.
Po 25 letech je v rámci systému pražské integrované dopravy v provozu 161 denních a 10 nočních příměstských autobusových linek, které za rok 2016 ujely na území Středočeského kraje přes 22 milionů kilometrů, což je 30 zpátečních cest ze Země na Měsíc. Na příměstských linkách se z celkového počtu cca 1950 autobusů zapojených v PID stabilně pohybuje zhruba 650 vozidel. Ze dvou mimopražských obcí obsluhovaných linkami PID se jejich počet za 25 let navýšil na 388. Příměstské linky PID dnes zastavují na 2800 mimopražských zastávkách.
Hlavní oslavy integrace budou na podzim
Zavedení prvních dvou příměstských linek těsně za hranice Prahy bylo teprve nesmělým počátkem myšlenky integrované dopravy v Praze a okolí. Prvním výrazným počinem, který přinesl okamžitou výhodu mnoha Pražanům, bylo zavedení uznávání „pražských tramvajenek“ ve vlacích na území Prahy 1. října 1992. K tomuto skutečnému začátku Pražské integrované dopravy a čtvrtstoletí její existence připravuje organizace oslavy včetně zapojení oblíbených historických vozidel a další doprovodné akce během letošního roku.