Před šestnácti lety byl otevřen Strahovský tunel, zpočátku fungoval jen přes den
2. prosince 2013 12:13
Bez Mrázovky, u které bylo jasné, že začne fungovat až o dost let později, totiž Strahovský tunel způsoboval kolaps v okolí svého jižního vyústění na Smíchově a nijak nesloužil pro tranzitní dopravu.
Prvních pět měsíců zkušebního provozu byl Strahovský tunel uzavřen vždy od 22 do 6 hodin ráno. V noci tak museli řidiči jezdit navyklými cestami přes Strahov, či Malou Stranu.
I když tunel umožňoval denní průjezd až čtyřiceti tisíc aut, zpočátku to nebylo umožněno ani polovině vozidel, protože kapacitu omezovaly vstupní křižovatky před portály.
Strahovský tunel je propojen s trasou metra B a je součástí Ochranného systému metra. V případě nutnosti by se do tunelu mohlo ukrýt zhruba 15 tisíc lidí, které by na obou koncích tunelů ochránily uzávěry, které by odolaly i tlakovému výbuchu.
Tunel Mrázovka na Smíchově, který navazuje na jižní portál Strahovského tunelu, byl zprovozněn až v polovině roku 2004. Teprve v tu chvíli přestal mít Strahovský tunel význam jen pro spojení Střešovic a Smíchova a začal sloužit i tranzitu, protože se napojil na Jižní spojku.
Na svém severním konci naváže na Strahovský tunel komplex Blanka. Mělo by to být příští rok na jaře, podle původních plánů jen pár týdnů před sněmovními volbami.
Vše je však jinak. Volby se konaly v předčasném termínu již letos na podzim a vhledem k posledním sporům mezi společností Metrostav a Prahou nikdo nedokáže říct, kdy dojde u Blanky k (politiky tak oblíbenému) slavnostnímu stříhání pásek.