Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Pražští záchranáři letos vyjížděli k šesti tisícům lidí s poruchou vědomí
Ilustrační foto: archiv ZZSHMP

Pražští záchranáři letos vyjížděli k šesti tisícům lidí s poruchou vědomí

Nález člověka s poruchou vědomí není v Praze pro kolemjdoucí ojedinělý jev. Od začátku letošního roku, tedy za uplynulých sedm měsíců, pracovníci pražské záchranky vyjížděli k téměř šesti tisícům takových případů. 

Poruchy vědomí mohou mít v případě nálezu člověka na ulici či v parku řadu příčin, k častým patří vyčerpání, záchvat křečí, cévní mozková příhoda, vysoké letní teploty, či naopak podchlazení, dehydratace, úrazy a pády, otravy alkoholem a jinými návykovými látkami nebo zástava srdce. Vědomí je jednou ze základních životních funkcí, jeho jakákoliv porucha může být život ohrožující, a proto je na místě vždy zavolat záchrannou službu.

I když je ochota Pražanů pomáhat ve srovnání s jinými metropolemi ve světě mimořádná, mnozí obyvatelé hlavního města nevědí, jak se v takové situaci zachovat a co mohou očekávat ve chvíli, kdy začnou spolupracovat po telefonu s operátory tísňové linky 155. Není nutné se takové situace obávat, díky instrukcím operátorky zvládne rozpoznat bezvědomí a účinně pomoct i laik bez zdravotnického vzdělání.

V následujících odstavcích je popsán postup u modelového případu, kdy kolemjdoucí narazí na člověka, který na první pohled nejeví známky vědomí.

  • Bezpečnost zachránců je na prvním místě. Pokud se například osamocené ženy či maminky s malými dětmi obávají situaci řešit samy, měly by oslovit další kolemjdoucí nebo alespoň hlasitě volat o pomoc.
  • Nahlas oslovte nalezeného člověka a sledujte, zda bude reagovat. Vždy je určitá šance, že pouze spí.
  • Volejte linku 155, pokud možno přímo od postiženého. Nejdůležitější je nahlásit správnou polohu. Pokud volající neví, kde je, jsou užitečným vodítkem číselné štítky na lampách veřejného osvětlení či použití mobilní aplikace Záchranka, která polohu určí pomocí GPS. Ojedinělé nejsou situace, kdy například cestující MHD nahlásí, že během jízdy viděl zřejmě člověka v bezvědomí. Pokud má kdokoliv pocit, že viděl někoho, kdo by mohl potřebovat pomoc, je důležité k dotyčnému dojít, zjistit jeho aktuální stav a v případě potíží nahlásit jeho přesnou polohu.
  • Postiženého znovu hlasitě oslovte, pokud nereaguje, zatřeste mu rameny. Když ani tehdy nereaguje, znamená to, že je v bezvědomí.
  • U člověka v bezvědomí je důležité zjistit, zda dýchá. Dotyčného je potřeba dostat do polohy na zádech a zaklonit mu hlavu, což uvolní dýchací cesty. Zároveň ale hlavu ani krk ničím nepodkládejte. Když se hrudník postiženého v pravidelných intervalech zvedá a klesá, tak dýchá. Musí se však nadechnout alespoň dvakrát za deset vteřin. Pozor na takzvané lapavé dechy, které vypadají, jako když ryba lape po vzduchu. Tyto lapavé dechy jsou známkou zástavy oběhu. Pokud tedy člověk nedýchá, nebo nedýchá normálně, je nutné postupovat podle instrukcí operátora a zahájit nepřímou srdeční masáž, a když se postižený nijak nebrání, pokračovat v oživování až do příjezdu záchranky.
  • Volající by měl u postiženého vydržet až do příjezdu sanitky a kontrolovat jeho stav, především dýchání. Pokud by se cokoliv do příjezdu sanitky zhoršilo, je nutné znovu zavolat na tísňovou linku 155, než záchranáři dorazí na místo. Přijíždějící záchranáře je vhodné na sebe upozornit například máváním.

„Ke zjištění zmíněných věcí není třeba jakékoliv zdravotnické vzdělání.  Není třeba se ničeho obávat, zkušené dispečerky volajícímu krok po kroku poradí. Poskytnou nejen odborné rady a instrukce, ale i psychickou podporou a pomoc do příjezdu záchranářů,“ uvedla mluvčí pražské záchranky Jana Poštová.

Kde aplikace Záchranka pomohla, jsme informovali zde: Aplikace Záchranka pomohla s nalezením zraněné ženy ve skalách 


Autor: TZ

Praha 10: Živnostenský odbor pouze na objednání

25. března 2024 ve 12:28

Počínaje dnem 4. dubna budou čtvrtky určeny pouze pro objednané klienty odboru. S konkrétním referentem se lze domluvit telefonicky či e-mailem nebo se objednat elektronicky.

Další články
Nahoru