Praha dosud proplatila za stavbu Blanky zhruba 37 miliard korun
25. dubna 2017 08:10
„K dnešnímu dni na tom trojtunelí jsme proplatili 36,98 miliardy korun. Jsme zhruba v 95 procentech ceny, protože zbývá třeba zádržné, které samozřejmě se uvolňuje až po určitých letech od převzetí díla a po skončení záruční doby," řekl Prajer.
Celkové náklady stavby se mohou ještě zvýšit. Praha totiž současný zkušební provoz platí z investiční části rozpočtu. Takto vynaložené náklady tak nebudou započítány jako peníze vynaložené na provoz, ale do ceny tunelu.
„Proto také nedokážu odpovědět na to, kolik Blanka bude stát, protože nevím, jak dlouho potáhneme ještě tento režim zkušebního provozu, který je částečně hrazen z investičních prostředků," řekl členům výboru Prajer. Řádově stojí provoz 500 milionů korun za rok.
Podle opozičního zastupitele Jiřího Nouzy (TOP 09) by mělo město tento režim změnit. „Donekonečna to platit z investičních peněz je podle mě špatně. Cena tunelu se tak může šplhat pořád nahoru," řekl Nouza.
Kdy bude stavba zkolaudována a kdy bude ukončen zkušební provoz, není zatím jasné. Primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD) na jednání výboru řekl, že nechá vypracovat harmonogram.
„Nechám připravit osnovu, co se musí udělat, aby zkušební provoz mohl přejít do jiného typu provozu, zda to vůbec lze. Předložíme to na příštím jednání výboru," řekl.
Stavba tunelového komplexu Blanka začala v éře primátora Pavla Béma (ODS) a zprovozněn byl se zpožděním v září 2015. Denně třemi tunely, které jej tvoří, projede na 80 000 aut.